Skoda is al even aan het stekkeren geslagen, en deze Enyaq iV is daarvan het boegbeeld. Die mag meegenieten van een staaltje VW-techniek maar giet daar als vanouds een clever Skoda-sausje overheen. Wij proefden ervan in de topversie: de Enyaq iV 80 X.
De Volkswagen-groep zit middenin zijn elektrische offensief, en ook bij Skoda plukken ze daar de vruchten van. Zo kregen de Tsjechische ontwikkelaars de opdracht om hun eerste EV sinds de elektrische Citigo op poten te zetten, en als basis kregen ze het MEB-platform van onder andere de ID.4 cadeau. Het resultaat is Skoda-gewijs nog een stuk praktischer gericht dan de donorwagen.
Grootheidswaanzin
Dat merk je ook aan het ontwerp van deze Enyaq iV. In tegenstelling tot de Volkswagen ID.4 – of die andere neef, de Audi Q4 e-tron – wijkt de Skoda enigszins af van het gewoonlijke SUV-silhouet en houdt hij er eerder het profiel van een MPV op na. Van de flank gezien zou je zelfs verwachten dat er een derde zitrij in de koffer verscholen zit, wat voor de duidelijkheid niet het geval is. Sterker nog: met zijn lengte van 4,64 meter is de Enyaq iV stiekem helemaal niet zo groot als hij eruitziet. Zijn kloeke overkomen dankt deze EV eerder aan het formaat van de koplampen, de hoogte van de neus en de diameter van de velgen.
Dergelijke visuele trucjes hebben de Tsjechen niet nodig gehad om het interieur van de Enyaq iV ruim te doen lijken; het is het gewoon. Dat is trouwens niet het enige pluspunt van deze cabine, want ze is ook uitstekend afgewerkt met behulp van knappe materialen. Kijk er bijvoorbeeld maar eens het met leer beklede dashboard op na of het stevige, zachte rubber bovenop de deuren. Enkel het komisch kleine bestuurdersdisplay herinnert nog aan de tijd waarin een Skoda een auto was die tegen een strak budget gebouwd was.
Aan de snellader
Ook onderhuids geeft deze Skoda geen krimp ten aanzien van zijn Volkswagen- en Audi-neven. De basisversie, die bij Skoda onder de noemer ‘60’ door het leven gaat, is meteen evenwaardig aan die van de Volkswagen en Audi met een 58 kWh-accu en een vermogen van 180 pk op de achterwielen. Kijk je naar een Enyaq iV 80 X zoals ons testexemplaar, dan krijg je 77 kWh aan batterijcapaciteit en in totaal 265 pk’s, die door twee afzonderlijke elektromotoren naar alle vier de uithoeken gestuurd worden.
Die flinke batterij is in het geval van de 80 X goed voor 510 kilometer aan rijbereik volgens de WLTP-cyclus. In de praktijk tekenden wij eerder een actieradius van zo’n 380 kilometer op voor we dringend terug richting de lader moesten, waarbij onze Enyaq een gemiddeld verbruik van 22,6 kWh/100 km aangaf. Niet weinig, maar de buitentemperaturen waren ook niet bepaald mals. De juiste snellader pompt je Skoda dan weer voor 80 procent vol in een kleine 45 minuten dankzij zijn boordlader van 125 kW.
Wachten op een RS
Met 265 pk en 425 Nm koppel op zijn vier wielen klinkt deze Skoda hoegenaamd niet als een slak, en dat klopt ook enigszins. De Enyaq iV sprint er zelfs mee naar de 100 km/u in 6,9 seconden, een cijfer dat ook in de omschrijving van een RS-model niet zou misstaan. “Sprint” is hier echter niet het juiste woord, want indien er een verbrandingsmotor onderin deze vriendelijke reus had gelegen, dan was dat zonder twijfel een uit de kluiten gewassen dieselblok geweest. Bij het indrukken van het gaspedaal lijkt het namelijk even te duren voor de Enyaq iV zijn volle vermogen vrijgeeft, waardoor de acceleratie eerder gestaag aanvoelt. Een RS-label zouden we deze Skoda dus niet meteen toewijzen – daarvoor wachten we even tot we mogen proeven van de nog 34 pk sterkere Enyaq Coupé iV.
Wat deze 80 X wél als de beste doet, is je tot in het diepste van jezelf tot rust brengen. Zijn demping gaat subliem om met het leeggewicht van toch ruim twee ton, het stuur is zacht maar direct en de stoelen zijn van die aard dat je er nog langer in zou kunnen vertoeven dan het rijbereik van de auto toelaat. Ook de nodige rijhulpsystemen zijn allemaal aanwezig, al verstoren die de rust wel enigszins. Zo durft de rijstrookassistent je te berispen wanneer je niet genoeg in het wiskundige midden van je rijstrook rijdt naar zijn smaak, en heb je er ook vaak het raden naar wat de automatische motorrem gaat doen: vol in de remmen gaan of weerstandsloos uitbollen. Eén ding is zeker: bij het naderen van een bocht of drempel doet die steevast het omgekeerde van wat je verwacht…
Te aanraakgevoelig?
Ook binnenin wordt het gebruiksgemak van de Enyaq iV enigszins belemmerd door zijn technologie. De Skoda erft namelijk zijn allergie voor fysieke knoppen van zijn Volkswagen-ouders, wat het touchscreen van 13 inch en het – ’s nachts trouwens onverlichte – aanraakgevoelige balkje eronder verantwoordelijk stelt voor bijna alle functionaliteit van de auto. Dat maakt het bedienen van dit apparaat best complex, al monteren de Tsjechen iets lager gelukkig nog een reeks echte knoppen voor absoluut levensnoodzakelijke functies zoals de deurvergrendeling of de ontwaseming van de voorruit.
Die ergonomische missers verbleken echter al snel wanneer je plaatsneemt in het interieur. We zeiden het al: de afwerking is van hoge kwaliteit en het ruimtegevoel is ongeëvenaard, maar ook de zithouding grenst aan de perfectie – zowel voor- als achterin. Bovendien vind je helemaal achteraan een koffer die met een grootte van 585 liter meteen zo’n 40 liter meer biedt dan een Volkswagen ID.4, al doet de reguliere Skoda Octavia break het wel nog beter met 640 liter. Klap je de achterbank van de Enyaq iV neer, dan krijg je een vrijwel vlakke laadvloer en 1.70 liter aan volume. Onder die vloer is trouwens een vak voorzien voor de laadkabels, zoals dat bij elektrische auto’s hoort.
Duitse optiepolitiek
Je merkte het vermoedelijk al op, maar deze Skoda Enyaq iV wijkt ver af van het budgetimago dat men vaak nog aan het Tsjechische merk toewijst. Dat geldt dan ook voor zijn prijskaartje: de goedkoopste versie, een Enyaq iV 60 met 180 pk, achterwielaandrijving en een 58 kWh-batterij, kost je minimaal 43.090 euro.
Opteer je voor een vierwielaangedreven 80 X met 265 pk en een 77 kWh-accu, dan kijk je aan tegen een prijskaartje van minstens 52.470 euro. Alles samen is dat geen verkeerde prijs voor zo’n competente EV, en deze versie krijgt ook een aanvaardbare standaarduitrusting mee met zijn 19 inch-velgen, cruise control, automatische klimaatregeling en infotainmentscherm van 13 inch. Het blijft natuurlijk een product uit de Volkswagen-stal, dus voor zaken als adaptieve cruise control, keyless entry en verwarmde zetels maar zelfs voor extra geluidsisolatie en USB-poortjes achteraan moet je nog wat bijleggen. Het prijskaartje van onze testwagen eindigde daardoor boven de 67.000 euro.
Conclusie
Skoda heeft met deze Enyaq iV misschien wel de meest competente EV van het drietal gebouwd. Hij biedt zeeën aan ruimte, een aantrekkelijke stijl en een knappe bouwkwaliteit. Als 80 X voegt hij daar ook nog eens ruim voldoende vermogen, een flink accupakket en geruststellende vierwielaandrijving aan toe. Het prijskaartje leidt daar dan enigszins onder, al blijft de Enyaq iV wel competitief ten opzichte van zijn soortgenoten.
Specificaties
Vermogen | 265 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 195 kg |
Topsnelheid | 190 km/u |
Prijs testwagen | € 67 480 |
Prijs basismodel | € 52 470 |
0 tot 100 km/u | 6.90 sec |
Min. kofferinhoud | 585 L |
Max. kofferinhoud | 1 710 L |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door diedrik
2 jaren geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen