Rijtest: Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

De Audi Q4 e-tron komt het gamma elektrische auto's van Audi vervoegen. Het derde model in de reeks is misschien wel het belangrijkste tot nu toe. Benieuwd of de Q4 e-tron kan bekoren met zijn eigenschappen?

Mocht je Quattro niet kennen, dan zou denken dat Q4 een toevoeging is bij Audi om de vierwielaandrijving te benoemen. Niets is minder waar, want Q4 mag dan tot een tijdje geleden door Alfa Romeo gebruikt worden om exact die reden, bij Audi duidt de naam op een SUV-model. Sterker nog, de toevoeging 'e-tron' wijst erop dat het om een elektrische SUV gaat. En laat dat segment nu net hip zijn dezer dagen.

derde vriend

Audi begon haar eerste stappen in de elektrowereld met de e-tron en zijn e-tron Sportback-broer en recent werd de e-tron GT toegevoegd als sportieve vierdeurs. Vandaag komt daar dan de Q4 e-tron bij. De kleinste elektrische SUV van Audi op dit moment positioneert zich echter nog steeds als een grote SUV, maar dan met de wendbaarheid van een kleine. Hij is tevens de derde neef uit een samenwerking waar eerder al de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 uit voortkwamen.

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

Zet je de drie wagens naast elkaar dan tonen ze zich echter alledrie verschillend, waarbij de Audi misschien het minst lijkt op een auto die je verwacht te zien als je aan een elektrische SUV denkt. Hij krijgt een gelijkaardige neus als de rest van het Audi-gamma, met een grote - dichtgewerkte - grille en fijngeknepen koplampen die zich rond die grille nestelen. Ook als we meer naar achteren gaan is er een opgetrokken schouderlijn te zien.

Achteraan vinden we dan weer een afgeronde kont met typische Audi-verlichting die tegenwoordig weer verbonden zijn met een LED-strip boven de nummerbordhouder. De keuze voor de looks is niet toevallig; Audi wil met deze Q4 e-tron de instapdrempel naar het elektrisch rijden verlagen door hem er niet als een alien te laten uitzien. Als je je Audi Q4 nog moet kiezen, neem 'm dan met het 'Edition One'-pakket, zolang dat nog in de catalogus staat. Het setje koperkleurige velgen en een donkere lakkleur staan de wagen enorm goed.

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

Ook binnenin zien we die lage drempel, bijvoorbeeld in de bedieningselementen die we ook van andere Audi's herkennen. Het doet allemaal vertrouwd aan en dat zal een deel van de kopers over de streep trekken. Nieuw is wel de afwezigheid van een versnellingspook, of beter een schakelaar zoals Audi ze tegenwoordig gebruikt. Die ruimt plaats voor een knop in de middenconsole die bijna helemaal opgaat in het interieur. Het dashboard wordt overheerst door een display en ook de Head-Up Display (HUD) is groot en duidelijk leesbaar. Audi biedt hier de mogelijkheid om navigatieaanwijzingen te laten zien, levensgrote zwevende pijlen die bij een aankomend manoeuvre op je af komen zweven tot ze vlak voor je neus transparanter worden en uiteindelijk verdwijnen.

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

achterwielaangedreven Audi

Audi biedt de Q4 aan in vier verschillende versies. Die 35 e-tron, 40 e-tron, 45 e-tron en 50 e-tron verschillen van elkaar op vlak van vermogen en accucapaciteit. De eerste twee versies zijn ook nog eens achterwielaandrijvers, de laatste twee zijn enkel als vierwielaandrijver te verkrijgen. Dat lees je goed, Audi biedt voor het eerst naast de R8 een achterwielaangedreven model aan. Wij gingen echter op weg met de vierwielaangedreven Q4 e-tron 50.

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

Het rijgedrag is zonder twijfel fluks te noemen. Hij mist het geroffel van een benzinemotor - al hoeft dat geen gebrek te zijn - maar biedt daar bakken koppel voor in ruil. De Audi-ingenieurs zorgden ervoor dat niet alles tegelijk vrijkomt, zodat de bestuurder ook het nodige comfort kan ervaren. Een ander onderdeel van dat comfort is het gemak waarmee je als bestuurder het niveau van remregeneratie regelt met de flippers achter het stuur. Toch is af en toe bijremmen nog wel nodig, aangezien de Q4 e-tron toch niet helemaal op de motorrem kan afremmen.

Audi rust de Q4 uit met instelbare dempers, zodat het rijcomfort afgesteld kan worden op de rijstijl. Daarnaast maakten de ingenieurs ook handig gebruik van het wegvallen van verbrandingsmotor-componenten tussen de voorwielen, zodat de draaicirkel verkleind kon worden. Wijs de SUV die de Q4 e-tron 50 nog altijd is echter geen sportieve rijeigenschappen toe, want ook in zijn krachtigste versie blijft het een wagen die op comfort mikt. Hij kan zijn hoge gewicht goed wegstoppen in vergelijking met zijn grotere e-tron broeders, dat dan weer wel.

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

Met een netto accucapaciteit van 76,6 kWh is volgens Audi de 400 kilometer rijbereik haalbaar, al hielden wij onze radius op een goeie 370 kilometer. Meer dan voldoende dus om de wagen af en toe eens een paar dagen niet aan de stekker te hangen. Via een gewone 11 kW-laadpaal laadt de batterij in dik 8 uur volledig op, via de CCS-aansluiting van de snellader ga je in 35 minuten van 10 naar 80 procent.

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One (2022)

De prijs van een premiumauto is meestal een deal breaker voor de particuliere consument. Audi slaagt er echter in om de Q4 e-tron 35 al vanaf 44.400 euro in de catalogus te zetten, een paar duizend euro minder dan een Q5 met hetzelfde vermogen. De koper van zo'n Q5 of zelfs een Audi A4 Avant mag twee keer nadenken over zijn volgende aankoop, zeker nu de overheid meer fiscaal voordeel belooft aan EV-rijders. Bovenop de basisprijs komt natuurlijk wel een meterslange optielijst, een oud zeer bij de premiummerken. Toch blijft de Q4 e-tron in de basis een stuk goedkoper dan concurrenten als de Volvo XC40 P8 Recharge en de BMW iX3. Hij schikt zich dan weer net boven een Kia EV6 en onder Ioniq 5.

conclusie

Audi slaagt erin om de Q4 e-tron evenwaardig te maken aan zijn benzinebroertjes, iets wat voor elektrische wagens prijsgewijs al lang een probleem is. De SUV heeft zijn compacte looks maar biedt daarbij toch een grote binnenruimte. Tel daarbij nog de hoge graad van afwerking, de efficiëntie en het rijcomfort op en dan kom je aan het einde van de rit uit op een wagen die we allemaal wel zouden willen hebben.

Specificaties

Motor

2 elektromotoren

Vermogen

299pk

Koppel

460 Nm

Overbrenging

traploze automaat

Gewicht

2 135 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 78 550.00

Prijs basismodel

€ 44 400.00

0 tot 100 km/u

6.20 sec

Min. kofferinhoud

520 L

Max. kofferinhoud

1 490 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 15:46
afbeelding van this

In de basis is het inderdaad stukken goedkoper dan een iX3. Maar als je naar afwerking begint te kijken, komt het verschil niet meer zo groot uit.
De iX3 komt standaard redelijk vol met opties. De Q4 daarentegen is echt zo kaal als een naaktkat, je mag serieus in de optielijst duiken voor hem wat acceptabel te maken.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws