Rijtest: Audi RS E-Tron GT (2021)

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

Het E-Tron-label van Audi kende dit jaar een forse uitbreiding. Niet alleen kwam er een kleinere SUV, de Q4 e-tron, ook kwam er een snelle sedan. Wij gingen aan de haal met de eerste RS-versie van het E-Tron-label.

RS, het magische logo dat van elke Audi een koerspaard maakt. Het geeft nu ook de elektrische Audi's een sportpak en beginnen doet het met de E-Tron GT. Omdat een sedan nu eenmaal beter staat in een trainingspak dan een dikke SUV, maar ook omdat Audi met de E-Tron GT al concurrentie moet dulden van concerngenoot Porsche. De Audi E-Tron GT en de Porsche Taycan zijn immers nauw verwant aan elkaar.

monden vallen open

Laten we beginnen bij het uiterlijk van de E-Tron GT. Smaken verschillen, maar wij vinden het de mooiste lijn die in de afgelopen jaren van de tekentafel op een Audi-model terechtkwam. Zo'n A7 Sportback mag er zijn, maar hij valt in het niets bij deze E-Tron GT-belijning. Voor ons staat een lage auto, met een brede poep en scherpe lijnen. Vooral vooraan zien we een duikende lijn, waarbij Audi een Seat'je doet en de E-Tron GT van een zwarte neus voorziet. Dat zwart maskeert enigszins de grille, die per nieuw Audi-model ook weer wat groeit. Met wat moeite zou je durven zeggen dat het om een vierdeurs Audi R8 gaat als je de achterkant van de wagen bekijkt.

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

De dalende daklijn mondt uit in een achterzijde waarbij de achterlichten met een led-strip aan elkaar gekoppeld zijn. Driedimensionale achterlichten trouwens, want Audi vouwt ze netjes rond de flank en geeft ze een boemerangdesign mee als je ze van opzij bekijkt. Dat deden de designers niet zomaar: die boemerang vervolledigt de schouderlijn die de brede wielkast achteraan accentueert. Soit, we zijn fan, we zouden ernaar kunnen blijven kijken. Daarin zijn we trouwens niet alleen; het was nog eens lang geleden dat er nog auto's vertraagden op de snelweg of jongeren rond de geparkeerde wagen kwamen cirkelen.

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

De lage lijn is verwonderlijk, de Audi is slechts 1,41 meter hoog, want de Audi E-Tron GT is elektrisch. Dat wil zeggen dat de ingenieurs een plekje moeten voorzien voor de 94 kWh grote accu. Die komt onder de zetels, maar door een kuip uit te hollen ter hoogte van de voeten van de inzittenden hebben die toch voldoende beenruimte ter beschikking. Vanwege de dalende daklijn is de hoofdruimte minder, al holt Audi ook daar een stukje uit de isolatie. Achteraan zijn er trouwens twee volwaardige zitplaatsen, een derde persoon kan er nog bij, al krijgt die wat minder vorstelijke ruimte. De kofferruimte bedraagt een goeie 405 liter, al kan je erover discussiëren of dat veel is voor een auto met een lengte van 4,99 meter. Vooraan vinden we nog een frunk die 85 liter slikt, genoeg om de laadkabel in weg te stoppen.

vertrouwd dashboard

Voorin doet het interieur vertrouwd aan. We krijgen een Virtual Cockpit voor onze neus en zien optioneel ook het head-updisplay verschijnen. Niet genoeg schermen? Op de middenconsole zit er nog eentje waar de infotainment op wordt weergegeven. Tesla-gewijs kregen we heel even een blackscreen in de eerste meters van onze test, maar dat was al snel verholpen als we maar lang genoeg op de powerknop van het infotainment drukten. Audi voorziet ook kleine schermpjes voor de airco-weergave, al kan je die gewoon met fysieke knoppen bedienen. Een hele opluchting in de absurde race naar volledige digitalisatie. Opvallend is ook dat Audi de cameraspiegels waar het op de E-Tron en E-Tron Sportback mee uitpakte niet aanbiedt op deze E-Tron GT.

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

e-tron GT plus

Behalve de E-Tron GT quattro die we eerder al meenamen voor een impressie heeft Audi dus ook de RS E-Tron GT in het gamma zitten. Die twee letters maken een subtiel verschil in de benaming, maar zorgen wel voor een extra vermogen van 122 pk, zodat de RS E-Tron GT uitkomt op 598 pk of zelfs 646 pk in tijdelijke overboostmodus. Het verschil zit 'm in de kracht van de elektromotor en zorgt voor een extreme acceleratie, want de 830 Nm duwen onze ingewanden meer dan eens tegen de sportzetels. Leuk, dat koppel dat van bij het begin beschikbaar is, maar het mooie is dat de RS E-Tron GT het ook beschaafd kan houden. Hij rijdt zelfs comfortabel als we dat verlangen, ondanks zijn stoere 21-duimsvelgen.

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

Dat heeft de RS E-Tron GT te danken aan de luchtophanging met drie kamers, die alle oneffenheden in de weg netjes dempt. De grote afmetingen worden vooral bij manoeuvreren duidelijk, vijf meter kruipen niet in onze koude kleren. Audi is daarop voorzien en biedt meesturende achterwielen aan, zodat het inparkeren iets vlotter gaat. Gaan we feller op het stroompedaal, dan voelen we de handtekening van Audi fel in deze RS, alles wordt netjes binnen de perken gehouden door de elektronica, zodat de emotie wat achterwege blijft. Tja, die Duitsers hé...

Bij een rustige rijstijl keken we verbaasd op van het verbruik van 21 kWh dat zich middenin de opgegeven WLTP-waarden bevindt. Het zal toch niet waar zijn? Een sportieve elektrische wagen die geen leugens vertelt als het op verbruik aankomt? Vooral het feit dat die cijfers niet zo hoog liggen als we bij de E-Tron Sportback zagen, verbaasde ons. Het doet ons dan ook denken dat de auto's in de komende jaren of decennia nog een pak minder kilowatts zullen gaan verbruiken.

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

Vandaag raakt de RS E-Tron GT al een goeie 400 kilometer ver, dat is dan weer iets minder dan de opgegeven radius. Duwen we het stroompedaal wat dieper in, dan trekken we de accu natuurlijk wat sneller leeg, al laadt dat stroompedaal ook de glimlach op het gezicht op. Oh ja, Audi voorziet ook een kunstmatig motorgeluid dat ons moet doen denken aan een V8, maar eigenlijk vinden we dat wat overkill op deze elektrische sportkar. Alsof je je vegetarische maaltijd toch een blokje vleesbouillon geeft dat doet denken aan vervlogen tijden.

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

De Audi RS E-Tron GT laat zich het liefst opladen aan een Ionity-laadpaal. De Duitsers zorgden voor een samenwerkingsovereenkomst waarin beide merken elkaar aanprijzen. Standaard laadt de RS E-Tron GT aan 11 kW, optioneel wordt dat 22 kW, met de snellader duwen we maximaal 270 kW door de kabel, dat kan dankzij de 800-voltaccu, die minder snel warm wordt en zo hogere laadsnelheden aankan.

Dan komen we bij het stevige prijskaartje, het zwakke punt van elke elektrische wagen, idem voor elke premium auto. Dat is bij de Audi RS E-Tron GT niet anders, want die wil graag op onze oprit komen staan als onze bankrekening minstens 143.200 euro aantikt en dan moeten we nog aan de optielijst beginnen. Nochtans wil Audi zowat 15.000 euro minder dan wat Porsche voor een Taycan Turbo vraagt. Durven we bij Tesla kijken, dan is daar de Model S Long Range voor 89.990 euro. Alleen heb je dan een gewone elektrische vijfzitter die elke leaserijder tegenwoordig heeft en die er niet zo fantastisch uitziet als de E-Tron GT.

Rijtest: Audi RS e-tron GT (2021)

conclusie

Wat een looks, en de prestaties zijn ook fenomenaal. De RS E-Tron GT is een wagen die je wíl, niet omdat je met de - sorry - stroom meegaat of omdat het het voordeligst uitkomt volgens je boekhouder. Hij stelt zich iets onder de Porsche Taycan op maar eigenlijk is de Audi E-Tron GT de meest begeerlijke elektrische wagen van dit moment. Of de RS-versie dan moet worden aangestipt laten we aan jou over, al heeft deze versie zijn RS-logo wel verdiend.

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

598pk

Koppel

850 Nm

Overbrenging

2-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 322 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 178 000.00

Prijs basismodel

€ 143 200.00

0 tot 100 km/u

3.30 sec

Min. kofferinhoud

405 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Edison 12:23
afbeelding van Edison

Naar mijn mening is dit de mooiste EV.

Uw reactie