Opinie: De beste SUV van Mercedes... is een C-Klasse All Terrain

Mercedes C ALL Terrain

Terwijl de laatste schaamnootjes nog in de kom liggen en de dansvloer ei zo na leeg is, komt Mercedes het feestje van de verhoogde stationwagen binnen met de C-Klasse All Terrain. Het resultaat is... wonderbaarlijk (maar ook een flop).

Weet je nog, voor de SUV-gekte, toen verhoogde stationwagens helemaal de rage waren? Niet enkel bij Audi of Volvo, maar ook Skoda, Volkswagen en zelfs Alfa Romeo (!) hadden er eentje in het gamma staan. Heeft er iemand echter het lef om Mercedes te vertellen dat verhoogde stationwagens al bijna een decennium op hun retour zijn? Ik alvast niet. En daar heb ik een goede reden voor...

Ouder dan K3

Tot op de dag van vandaag blijf ik namelijk ongelooflijk fan van het concept. Meer nog, ik durf gerust stellen dat élke verhoogde stationwagen zijn job beter doet dan het SUV-alternatief. Hoewel de C-Klasse al langer bestaat dan K3, is het deze generatie toch de eerste keer dat Mercedes de noodzaak voelde om de C-Klasse te verhogen. Beter laat dan nooit, toch? Want een C-Klasse Break met hoogtevrees is - de G-Klasse even daargelaten - de beste SUV die het merk met de ster in elkaar schroeft.

Mercedes C ALL Terrain

Heb je de laatste tijd nog eens rondgereden in het Belgische straatbeeld (en ik ga er vanuit dat je dat hebt gedaan), dan weet je dat onze wegen bezaait zijn met arbitrair vormgegeven verkeersdrempels, putten en hobbels. Deze C All Terrain? Die slikt ze allemaal met alle plezier van de wereld. Zoals een GLC zeg maar... zonder dat je met zo'n GLC rond moet rijden.

Wat is er mis met een GLC?

Nu hoor ik je denken: Wat is er dan mis met een Mercedes GLC? In essentie niets, maar wees je bewust dat deze C All Terrain met gelijke motor vlot minder verbruikt, sneller naar de honderd sprint, een hogere top heeft, een stuk minder weegt en minder CO2 de lucht in braakt! Technisch gezien doe je het milieu een plezier door voor deze C All Terrain te gaan. Daarenboven spreekt Mercedes - uiteraard - over toegenomen offroadprestaties en zijn ze ook lyrisch over het toegenomen comfort. Daarvan is geen woord gelogen.

Mercedes C ALL Terrain

De C-Klasse All Terrain is zo'n auto waarmee je rondrijdt en denkt: veel beter dan dit hoeft het niet te worden. En die woorden komen van iemand die al pre-covid een EV op z'n oprit had staan! Waarom het dan toch een flop is? Dank daar de boekhouders van Mercedes maar voor. Zo komt hij er niet als plug-inhybride (of bij uitbreiding volstrekt elektrisch) én kost hij in de basis 59.411 euro (C 200 4MATIC Break All-Terrain), waardoor hij net geen 1.500 euro duurder is dan een gelijk gemotoriseerde GLC.

Het lijkt wel of Mercedes klanten per sé in een SUV wil hebben.


Noot van de schrijver: Mercedes betaalde (spijtig genoeg) niet voor de lofzang over deze C-Klasse All Terrain maar leende een exemplaar uit als aanloopwagen terwijl ik wachtte op mijn EQE (daarover later meer). De verliefdheid was instant, het gebroken hart te overwinnen.


Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws