![Kia EV6 GT pre-facelift 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Kia/anderefotos/kia_ev6_gt_drift_2024.jpg?itok=5wt9xYoX)
Een EV is in veel dingen goed maar de sensaties van een sportauto met verbrandingsmotor, daar kan die niet altijd aan tippen. Reden genoeg dus om een aantal zaken van zo’n sportauto naar een EV te brengen, zoals schakelmomenten. Die had de Hyundai Ioniq 5 N al en ook de sportiefste Kia EV6 zou ze straks krijgen.
Een paar maanden geleden trokken ze bij Kia het doek van hun vernieuwde EV6 — of tenminste: bij Kia Korea. Voorlopig onthulde het merk zijn facelift namelijk enkel voor de thuismarkt want op precieze specificaties voor de Europese versie blijft het wachten. Wat Kia wel al liet weten, was dat de EV6 straks mag meegenieten van de grotere 84 kWh-accu die de technisch gelijkaardige Hyundai Ioniq 5 na zijn facelift al kreeg… En dat is ook niet het enige dat de Kia daarvan mag lenen.
Ouderwetse fun
De EV6 krijgt namelijk opnieuw een sportievere GT-versie maar die kregen noch wij noch het Koreaanse thuispubliek al in vernieuwde vorm te zien. Specifieke details hebben we daarover dus nog niet maar daar brengt een woordvoerder van het merk nu verandering in. Die verklapte namelijk aan Carscoops dat de EV6 GT bij zijn facelift dezelfde nagebootste schakelmomenten krijgt die we al kennen van de Hyundai Ioniq 5 N. Die laatste beschikt over een ’N e-Shift Mode’ die het vermogen opdrijft naarmate je in virtuele toeren gaat en dan heel even wegneemt om als het ware te schakelen naar een volgende versnelling. Dat kan je trouwens ook handmatig doen dankzij traditionele pedaaltjes achter het stuur… Alles dus om de EV van wat ouderwetse fun te voorzien.
![Kia EV6 GT facelift 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Kia/anderefotos/kia_ev6_facelift_korea_2024_1.jpeg?itok=jt35M0Ms)
Dat de vernieuwde EV6 GT dit foefje ook krijgt, doet dus vermoeden dat hij nog een aantal andere zaken gaat delen met zijn recentere Hyundai-broertje. Zo zou de verbeterde ’N Drift Optimizer’ een aanvulling kunnen zijn op de driftmodus die de Kia nu al heeft, al mogen we volgens de woordvoerder niet te hard van stapel lopen. Zo blijft de Kia eerder mikken op een GT-karakter dan op het hothatch-geweld van de Hyundai waardoor het bijvoorbeeld ook niet zeker is of de EV6 GT straks wel dezelfde 650 pk’s krijgt. Momenteel houdt die het namelijk nog op maar 585 pk, al zou het ons niet verwonderen indien Kia daar toch iéts bij doet.
Recente reacties
Circuittest: MG4 XPower (2023)
MG was OOIT een Engels merk, nu Chinees, dus neen.
Door Marc 1 dag geleden
Sorry, DS: Franse president rijdt voortaan Renault Rafale
Eindelijk terug een renault ipv een belachelijke ds
Door Hank 2 dagen geleden
Sorry, DS: Franse president rijdt voortaan Renault Rafale
Flinke achteruitgang, waarschijnlijk gratis gekregen van Renault ☺️. Van een 1,6 4 cilinder (ook al...
Door Johan De Bruycker 3 dagen geleden
Circuittest: MG4 XPower (2023)
MG is het engelse merk dat eindelijk inspeelt op een betaalbare ev, niks mis mee een auto aan te...
Door Patrick maerten 3 dagen geleden