Circuittest: MG4 XPower (2023)

MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

Met 435 pk kroont de MG4 XPower zich tot de eerste elektrische hyperhatch. Staat het krachtwonder ook zijn mannetje op het circuit? Of blijft het er eentje voor de stoplichtgrand prix? We trokken naar het (F1-)circuit van Zandvoort om het uit te zoeken.

Wat is dit?

MG die het volume naar 11 schroeft. Want hoewel het merk ontiegelijk veel succes geniet in Europa door elektrische auto's aan te bieden voor een prijs die nog een beetje realistisch is, is het nu gestart met het in de bloemetjes zetten van het sportieve verleden. Het éne sluit echter het andere niet uit, want hoewel de MG4 XPower uitpakt met AWD, 435 pk en een sprint naar de honderd van amper 3.8 seconden, gaat hij dit jaar nog over de toonbank voor amper 42.285 euro (en als je geluk hebt krijg je nog een korting van 5.500 euro). Performance per euro doet niemand het beter!

Bescheiden krachtpatser

Kan een elektrische auto echter een circuitspeeltje zijn? Wel, volgens MG alvast wel. En met deze XPower zet het alvast de eerste stappen in die richting. Al zijn het - evenwel - eerder bescheiden stappen. Want ja, de naam XPower misstaat niet in het testosteronlijstje met inzendingen zoals AMG, RS, GTI en N, maar visueel houdt deze hyperhatch het evenwel bescheiden.

MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

Wat de visuele verschillen zijn met een reguliere MG4? Subtiele zilveren accenten rondom (meh), 18-duims velgen (oké) en een 1,2 centimeter hogere rijhoogte (euhm, wat?). Dat laatste is vooral het gevolg van uitbundig testen op Britse B-wegen, waar een verlaagde versie wel eens met zijn pens de grond durfde aantikken. Tenslotte is er ook nog de optionele Hunter Green matte koetswerkkleur. Die kost niet meer dan andere optionele lakkleuren (650 euro), waardoor het eigenlijk een no brainer is. Je kan ook voor de standaard witte kleur gaan... maar dan kan je evengoed een koelkast op wielen zetten.

Coverband, euhm, remklauw!

Nee, de grote veranderingen zitten onderhuids. Want rooide alle MG4's het tot nog toe met één elektromotor op de achteras, dan ploft MG ook nog eentje voorin deze XPower. Het resultaat is - uiteraard - vierwielaandrijving, maar ook 228 pk dat naar de achterwielen en 204 pk dat naar de voorwielen kan gestuurd worden. Volgens de wetten der autofysica spreken we daardoor over een systeemvermogen van 435 pk en 600 Nm koppel. Da's meer dan wat zo'n Mercedes-AMG A 45 S weet op te wekken. Je weet wel, de huidige koning der hyperhatches.

MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

Om al dat vermogen in het bedwang te houden, krijgt de XPower uiteraard een specifieke kalibratie van de software. Daarnaast werd de ophanging vooraan 25% en achteraan 10% stijver met dank aan aangepaste veren, dempers en stijvere stabilisatorstangen. Voor het remwerk werd dan weer richting Continental gekeken die geventileerde schijven van 345 mm rondom voorzien met remklauwen die een oranje cover krijgen om zo groter te doen lijken dan ze echt zijn (flauw!). Qua banden kijk je tenslotte naar Bridgestone Turanza's die de moeilijke evenwichtsoefening tussen performance en efficiënte op zich nemen.

Explosief karakter

Oké, nu we de specs achter ons hebben is het tijd om richting Zandvoort te trekken, om het F1-circuit af te jakkeren met de MG4 XPower. Een technisch parcours waar een auto het niet zozeer van zijn pk's maar wel van zijn chassis en remmen moet hebben. Dé plek natuurlijk om de XPower door de mand te laten vallen. Al hadden we ook gewoon zin om ons even Max Verstappen te wanen. Niemand minder dan Menno Weeda nam ons mee op sleeptouw, de 41-jarige Sporting Manager van het circuit die al 15 jaar (!) zijn hart en ziel in het circuit steekt. Of anders gezegd, de man die misschien wel beter dan wie dan ook weet hoe je optimaal de Hugenholtzbocht uit katapulteert en hoe je die verdomde Hans Ernst bocht moet aansnijden.

MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

De eerste gewaarwording die je vaststelt als je de pitlane uit rijdt is de kolossale kracht die onder de MG4 XPower huist. De acceleratie is niet vlot, maar klinkklaar explosief. Je moet je hoofd dus even kalibreren aan het feit dat een vrij compacte hatchback er van door stuift alsof hij een Tesla in het stof wil doen bijten. Zitten je nieren terug wat op hun plaats, dan merk je in de Gerlachbocht dat het chassis duidelijk afgesteld is op grip. Ga te snel de bocht in je krijgt een stukje onderstuur (dat je met trail braking kan moduleren), ga te vroeg op stroom uit te bocht en de rijhulpsystemen trekken onverbiddelijk aan de rem tot de wielen zo goed als recht staan om dan het volle vermogen in één snok los te laten. Om zo Tetris te spelen met je ingewanden tot je aan het volgende rempunt komt.

Diep stampen

O ja, dat remmen. Hoe valt dat eigenlijk mee met zo'n "loodzware elektrische auto"? Wel, om te beginnen is deze MG4 XPower niet loodzwaar. Het is te zeggen; met 1.878 kg zou Collin Chapman zich verslikken in zijn thee, maar een BMW M3 is tegenwoordig niet veel lichter meer. Dus hoewel deze MG4 zo'n 300 kg meer weegt dan een Audi RS 3, blijft het gewicht binnen de perken.

MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

Het probleem zit 'm dus niet zozeer bij het gewicht, wel bij de remmen. Er is namelijk een reden dat auto's zoals de M3 en RS 3 tegenwoordig over koolstofvezel keramische remmen kunnen beschikken. De remmen van de XPower... die zijn wat onderbemeten voor circuitwerk. Niet zozeer qua bijtkracht en feel, wel qua fading. Je hoeft maar enkele snelle rondes te rijden (in het kielzog van Menno) voor je op het einde van het rechte stuk wel heel diep moet stampen om de XPower van 185 km/u af te remmen om de Tarzanbocht deftig aan te snijden.

Allesvernieler

Is deze MG4 XPower dus een circuitspeeltje? Zoals hij uit de doos komt niet. Al doet dat geen afbreuk aan de beleving. Dit is een absoluut GT-monster dat rijcomfort boven het winnen van de laatste tiende zet en in staat is om heftig speelgoed op zijn plaats te zetten aan het stoplicht. Dit is, kortom, een monster verpakt in de sensibele vormen van een gezinswagen.

MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

Niet in het minst door zijn prijs. Zo zet MG de XPower in de catalogus voor 42.285 euro, voor een EV zonder BIV en jaarlijkse rijtaks die - in de juiste handen - op circuit een BMW M3 achter zich kan laten van +100.000 euro. En ga je nu beginnen zaniken over het gebrek aan beleving in zo'n snelle EV? Dan is dat waarschijnlijk omdat je aan het stoplicht absoluut vernield bent in je veel duurdere sportwagen door deze MG4 XPower. Dit is het performance-koopje van het jaar (en waarschijnlijk ook de komende jaren). Punt.

Conclusie

't Is gebeurd. MG maakt niet enkel de elektrische auto relatief betaalbaar, voortaan kan je ook voor de prijs van een Golf driecilinder genieten van de performantie van een Audi RS 4. Had je dus - door de absurde inflatie of een roedel kinderen - de droom opgeborgen ooit nog iets met performantie op je oprit te parkeren, dan mag je die droom terug afstoffen. De MG4 XPower is misschien wel alle auto die je ooit gaat nodig hebben.

MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

FAQ MG4 XPower


• Hoe snel is de batterij leeg van de MG4 XPower op circuit?
- Dat hangt natuurlijk af van het circuit. Op het zowat 4 km lange circuit van Zandvoort verloren we ruwweg 12 km range per ronde op de teller. Uiteindelijk werden er om en bij de 12 à 15 ronden gereden (= max 60 km) en zat er nog voor zo'n 40 km range in de "tank". Als je weet dat de MG4 Xpower een realistische range van 320 km heeft (18,7 kWh/100 km) op de openbare weg - en we op circuit 3x dat verbruik hadden -, kan dit wel eens kloppen.


• Heeft de MG4 XPower krachtverlies op circuit?
Ook wij hoorde van onze internationale collega's dat na enkele rondes de batterij zo warm wordt dat de XPower het vermogen wat fnuikt. Het was op Zandvoort echter om en bij de 10°C en valavond, waardoor wij geen noemenswaardig vermogensverlies hebben opgemerkt. Op een gegeven moment gaf de vermogensmeter wel een max vermogen van 94% aan (i.p.v 100%) maar dat was nog steeds genoeg om je endeldarm in een plooi te draaien.


• Heeft de MG4 XPower een driftmodus?
- Nee Kenny, de MG4 XPower heeft geen driftmodus. Wel een poepsimpele launchcontrole (voet op rem- en stroompedaal en dan rem loslaten) en een "lap timer" in het infotainment die je data kan analyseren. Er is een sportstand en de stabiliteitscontrole kan uitgezet worden, maar bij extreem bochtenwerk blijft het elektronisch sperdifferentieel wat ingrijpen zoals een tractiecontrole (pulseren van energie).


• Zijn de stoelen van de MG4 XPower sportief genoeg?
- Godgloeiende nee! Want het zijn simpelweg de standaard stoelen van de MG4 met een streepje Alcantara. Een sportief gevoel krijg je dus niet binnenin deze MG4. Ach, het is dan ook een familie-GT voor de prijs van een brik melk met de performante van een Porsche 911. Dan kan je altijd gaan zeuren over kleine dingen.


• Heb je die Hans Ernst bocht nu deftig weten aan te snijden in de MG4 XPower?
- Leuk dat je het vraagt! En, nee. Al had dat niet zozeer met mijn onkunde - of die van Menno - te maken, wel met het feit dat een uurtje voor onze stint een niet nader genoemd BMW M-model besloot zijn V8-motor op te blazen en daardoor het rechte stuk voor de bocht drapeerde met een laagje motorolie (M Twin Power Turbo Motorolie 10W-60). Daardoor moest Hans Ernst nogal onhandig aan worden gesneden.


Geen enkele MG4 XPower fikte af tijdens het testen op circuit

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
GLENN 09:29
afbeelding van GLENN

Jullie zijn wel uitgesproken positief over MG, dit merk moet toch iets speciaals hebben.

Anderzijds pas ik voor een auto die covers van aliexpress gebruikt om de remklauwen groter te laten lijken. Het is alleszins iedereen gegund om sneller dan mij de volgende trajectcontrole in te duiken.

Tom 11:58
afbeelding van Tom

In een wantrouwige bui vraag ik me soms af of Autofans toevallig gesponsord wordt door MG, want wat zijn jullie steeds lyrisch als het over een EV van dit merk gaat. En dat zeg ik niet als de zoveelste EV-hater. Ik stel me de vraag of jullie je niet blind staren op louter het 'koopje' dat deze MG4 XPower is. Je krijgt inderdaad veel elektrische PK's voor een relatief haalbaar bedrag, akkoord. Maar wat biedt deze duurdere performance versie als echte meerwaarde voor de liefhebber, behalve het vermogen om stoplicht sprintjes te winnen? En is het de upgrade waard in vergelijking met de reguliere MG4 die ook al een pittige hatch werd genoemd door jullie? Ik lees dat deze XPower eigenlijk door de mand valt op het circuit, dat de remmen waardeloos zijn voor een performance car en dat er minimale aanpassingen zijn zowel interieur als exterieur: zelfs sportstoelen krijgt hij ocharme niet. Toch maken jullie aan de lopende band vergelijkingen met wagens als een M3, A45S AMG, RS4, 911,... De toekomst zal het uitwijzen, maar voorlopig vind ik jullie roze MG-bril bedenkelijk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws