Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.
Het probleem Musk neemt stilaan (te) grote proporties aan. Gisteren gaf de Tesla- en X- (het voormalige Twitter) CEO op X een open platform aan Amerikaans Presidentskandidaat Donald Trump. 1,3 miljoen volgers van Elon Musk luisterden gedurende bijna twee uur naar de extreme retoriek van Trump waarbij uiteraard straffe uitspraken en grof taalgebruik niet werden geschuwd.
Dat Elon Musk een voorkeur heeft voor een bepaalde presidentskandidaat, daar is niets mis mee. Maar zo openlijk en wervend je steun geven aan een extreme figuur als Trump, dat is niet slim als je CEO bent van een bedrijf dat producten voor een heel breed en gevarieerd publiek maakt.
GoodbyeTesla
In Duitsland besliste drogisterijketen Rossmann eerder deze maand al om niet langer Tesla’s op te nemen in haar Car Policy omdat ze grote vragen stellen bij het gedrag van de Tesla-baas. Met 34 Tesla’s in de vloot lijkt dit misschien een voetnoot, maar het kan zo maar een inspiratie zijn voor andere bedrijven die veel meer Tesla’s op de weg hebben.
Ook in ons eigen land zijn de eerste barsten in de Tesla-klantentrouw merkbaar. Nicolas Bearelle, oprichter van de firma Revive, postte op LinkedIn waarom ook zijn bedrijf ervoor kiest om niet langer Tesla’s aan te bieden aan hun personeel: “Vele jaren geleden wilden we dat Revive zou worden zoals 'Tesla', een bedrijf dat door velen werd gezien als een positieve disruptie en dat nieuwe standaarden bracht in een ouderwetse industrie. Het aura van Elon Musk was meeslepend. Vandaag zijn we echter erg teleurgesteld in het recente gedrag en de uitspraken van de CEO en dit weerspiegelt, voor ons gevoel, de waarden van het hele bedrijf. Deze waarden liggen te ver uit elkaar van de onze. Dus, #GoodbyeTesla”
Teken aan de wand
Wat als straks de Coca-Cola’s of Unilevers van deze wereld genoeg hebben van de capriolen van Musk en Musk-producten gaan bannen? En wat als ook particulieren straks niet meer in de make-upspiegel van hun Tesla kunnen kijken omdat hun persoonlijke waarden zo botsen met die van de dolgedraaide CEO?
Er is trouwens al een teken aan de wand; het feit dat ‘slechts’ 1,3 miljoen Musk-volgers naar het gewauwel van Trump hebben geluisterd op X, is veelzeggend. Elon heeft namelijk bijna 195 miljoen volgers op X en hoewel het interview uitgebreid werd aangekondigd, heeft Musk 99% van zijn volgers niet kunnen overtuigen. Een beetje pijnlijk toch. Voor hem.
België is de States niet
Ik ben zelf ook een Tesla-rijder en ik heb me al afgevraagd of ik er morgen nog eentje zou kopen als ik voor de keuze sta. Eerlijk? Ja, want ik vind de Tesla-drivers-experience en EV-prestaties vandaag nog bij de top in de markt. En Amerika is nog redelijk de ver-van-mijn-bed-show. Maar zou ik dezelfde mening toegedaan zijn als ik in de States zou wonen? Of als ik CEO was van een Belgisch bedrijf wiens waarden diametraal tegenover die van Musk staan? Ik vrees, voor Elon, van niet.
Reacties
door Erik Klerckx
door this
door Maarten
door William Meerschaut
door this
door this
door Jarne
door this
door Jeff
door Ton van den Born
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen