Autonieuws: Fun

Wat als: Volvo de 240 zou heruitvinden als EV [render]

Retro is weer helemaal hot in de autowereld, kijk maar naar de nieuwe Renault 5. Die weet de essentie van zijn voorganger perfect te vertalen naar een moderne vorm, maar dan met een elektrische aandrijflijn. Wat als Volvo echter hetzelfde zou doen met zijn meest iconische model uit de 80’s: de lekker vierkante 240?

Willens of nillens; Volvo gaat steeds meer de elektrische toer op. Zo staat de nieuwe EX90 — eindelijk — te pronken naast de XC90 op verbranding terwijl er voor de EX30 al helemaal geen alternatief op dinosap te krijgen is. Hetzelfde lijkt binnenkort te gaan gebeuren met de ES90, een opvolger voor de S90 die eveneens uitsluitend met elektrische aandrijflijnen verkrijgbaar zou worden. Dan doen ze allemaal met een best glad, modern design maar wat als Volvo wat meer zou teruggrijpen naar zijn klassieke iconen?

V90 vanbuiten, V50 vanbinnen

Die vraag lijkt ook ontwerper Jordan Rubinstein-Towler zich gesteld te hebben en die trok ermee naar de digitale tekentafel. Het resultaat is een gloednieuwe Volvo 240, maar dan zonder de vierkante grille want je weet wel: elektrisch. In de plaats daarvan gaf de designer zijn Volvo een gesloten, zwart paneel in het front met twee hoekige koplampen aan weerszijden. Die bevatten echter wel het gewoonlijke ‘hamer van Thor’-lichtsignatuur en ook achteraan krijg je nog wat hintjes van het hedendaagse Volvo. Zo krijgt de Estate-versie hoog doorlopende LED-lichten, waardoor die toch weer een beetje gaat lijken op de V60 en V90 zoals we ze kennen.

Image
Volvo 240 Jordan Rubinstein-Towler 2024
Render: Jordan Rubinstein-Towler

Ook van het interieur deelde de digitale artiest een paar beelden op zijn Instagram, en daar is het al helemaal smullen geblazen. De zetels brengen bijvoorbeeld de open hoofdsteunen van klassieke Volvo’s terug terwijl het stuurwiel eveneens een moderne interpretatie is op dat van de oude 240. Ook schermen zijn natuurlijk van de partij maar ondanks hun aanzienlijke formaat, nemen die niet echt het voortouw. In de plaats daarvan vind je gewoon een stel draai- en drukknoppen in een soort zwevende middenconsole die doet terugdenken aan de V50 van weleer... Dus wat denk je: dit, of toch liever die high-tech touch-screens van pakweg de nieuwe EX90?

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen