Ford heeft zijn Puma eindelijk getrakteerd op een zuiver elektrische variant. Die gaat door het leven als Puma Gen-E en pakt uit met zo’n bescheiden looks, dat hij amper te onderscheiden valt van de gewone Puma. Onderhuids schuilt een even bescheiden batterij, al belooft de Gen-E wel zuinig met zijn stroom om te springen.
Beter laat dan nooit, zegge men wel eens… en vervang die “men” hier gerust door “Ford”. Wanneer het merk zijn Puma namelijk onthulde in het gezegende jaar 2019, was van een zuiver elektrische versie geen sprake. Vorig jaar trakteerden de Amerikanen hun compactste crossover echter op een facelift en toen kwam die plots wel met de belofte van een Puma EV. Die zou de naam Gen-E krijgen, en nu weten we ook hoe hij eruit ziet.
’MegaBox’ wordt ‘GigaBox’
Dit is ‘m dan, die Puma Gen-E en dat zeggen we er toch maar even bij. Op de gesloten grille na moet je namelijk een kenner zijn om de elektrische Puma van zijn verbrandingsbroertjes te onderscheiden, al zijn de bumpers ook net een beetje anders. Die grille staat de crossover trouwens als gegoten terwijl de laadpoort gewoon de plek inneemt van de oude tankklep. Ford trakteert de Puma Gen-E bovendien op specifieke velgen met hetzelfde design als bij de nieuwe Capri, maar dan een maatje kleiner.
Stiekem heeft deze Puma echter een streepje voor op die Capri, en op de Explorer. Ford heeft hier namelijk een frunk voorzien, zodat je 43 liter opbergruimte krijgt op de plek waar vroeger de verbrandingsmotor zat. Dat is best verrassend want hoewel de Capri en Explorer wél op een platform staan dat uitsluitend bedacht is voor EV’s, hebben zij geen dergelijke voorkoffer. Verder krijgt ook de Puma op stroom de gewoonlijke ‘MegaBox’ onder zijn koffervloer, al noemen ze die hier ‘GigaBox’. Dat vak groeit dan ook van 80 naar 145 liter inhoud en het resultaat is een totaal van 523 liter koffervolume onder de hoedenplank… in een B-segment crossover!
EV met een vleugje ST
Dat is natuurlijk niet het enige dat Ford weet te verpakken in deze elektrische Puma, want daarnaast krijgt de Gen-E een accu van 43 kWh in zijn bodem. Daarmee is die identiek aan het exemplaar dat je in de E-Tourneo Courier vindt, want daar deelt deze Puma zijn basis mee. De crossover springt wel merkbaar zuiniger om met zijn stroom want Ford belooft een rijbereik van maar liefst 376 kilometer, wat neerkomt op een WLTP-verbruik van amper 13,1 kWh/100 km. Snelladen kan tussendoor aan vermogens tot 100 kW, waarmee die compacte accu van 10 naar 80 procent laadtoestand gaat in 23 minuutjes.
Ook op motorisch vlak laat deze Gen-E zijn ruimere broertje achter zich want waar zo’n E-Tourneo het houdt bij een elektromotor van 136 pk, schopt de Puma het tot 168 pk en 290 Nm koppel. Daarmee snelt hij naar de 100 km/u in 8,0 seconden, waarmee hij de Puma ST net niet evenaart maar toch best vlot voor de dag komt. Volgens Ford zou deze elektrische variant wel net zo fijn moeten sturen als een ST en dat geloven we graag, want de Puma deelt nog steeds zijn platform met wijlen de Ford Fiesta.
Dat zet ons eigenlijk aan het denken: had deze aandrijflijn dan ook onder die pittige hatchback gepast? We zullen het nooit weten, maar deze elektrische Puma gaat alvast per direct in productie. De leveringen moeten op gang komen tegen de lente van 2025, maar Belgische prijzen zijn er momenteel nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen