Pros
- Rijgedrag
- Ruimte interieur
- Range
Cons
- Té veel marketing?
- Materialen interieur
- Weer een SUV Coupé
Heiligschennis!
Je mag denken wat je wil over de nieuwe Ford Capri, maar het valt niet te ontkennen dat mensen erover praten. Zowel positief als negatief. Er bestaat echter een oud marketinggezegde: “Slechte publiciteit bestaat niet”. Dat gezegd hebbende, valt niet te ontkennen dat Ford beter werk heeft geleverd toen het de Mustang elektrificeerde tot de Mustang Mach-E.
Deze nieuwe Capri heeft een voorkant die gespierdheid en rondingen combineert. Er zijn twee grote LED-lampen, een zwarte strip die ze verbindt en Capri-letters in het plastic van de bumper. Aan de zijkanten wordt alles veel duidelijker: dit is een Explorer Coupé. De wielbasis is hetzelfde (2.767 mm), maar de Capri is 4 mm lager en 166 mm langer dan de Explorer.
Natuurlijk is er ook die terugwijkende daklijn na de ruit. Ook hier vertellen de marketingteams van Ford - die blijkbaar te veel tijd hebben - ons dat de achterste achterruit een eerbetoon is aan die van de eerste generatie Capri. Hetzelfde geldt voor de zwarte strip tussen de lampen en de dubbele bultvorm van de achterlichten. Nou ja, behalve dat de originele Capri nooit een 5-deurs was, laat staan een SUV!
Sharing is caring
Maar goed, terug naar de essentie. De basis van deze Capri, want net zoals broeder Explorer ontstond hij niet in Detroit, maar wel in Wolfsburg. Dat klopt, de Capri is gebaseerd op het modulaire elektrische platform van de VW Group, bekend als MEB. Dat kan je ook al van pakweg de VW ID.3, Skoda Enyaq tot en met de Cupra Tavascan.
Het specificatieblad van de Capri is er daardoor eentje die we door en door beginnen te kennen. Er zijn twee accu's: 77 kWh en 79 kWh. De eerste is gekoppeld aan een elektromotor op de achteras en produceert 286 pk en 545 Nm koppel. De tweede batterij wordt gecombineerd met twee motoren, één op elke as, voor een totaal van 340 pk en 545 Nm koppel. Denk aan de ID.5 en de ID.5 GTX. Alleen heet het bij Ford Extended Range RWD en Extended Range AWD. In tegenstelling tot de Explorer is er op dit moment geen Standard Range-versie met een 'kleine accu'. Nog niet...
Sharing is caring... opnieuw
In het interieur wordt duidelijk dat de Capri gewoon een coupéversie is van de Explorer. Het is simpel: de twee elektrische auto's van Ford delen hetzelfde meubilair. Het horizontale dashboard wordt gedomineerd door een verticaal 14,6-inch touchscreen. Ook hier kan het scherm worden verschoven zodat het niet alleen beter zichtbaar is, maar ook een opbergruimte onthult. De middenconsole is nog altijd even groot en als je de kleine lades verwijdert, past er zelfs een laptop in. Dus als je ooit in de stemming bent...
Op het eerste gezicht ziet het interieur van de Capri er netjes uit. Maar als je een beetje rondkijkt, vind je dezelfde irritante aanraakgevoelige bedieningselementen op het stuur als bij Volkswagen. Ford lijkt zelfs de bediening van de ramen te hebben moeten overnemen, die maar twee knoppen heeft... voor vier ramen!
Een Coupé voor iedereen!
Klinken we nu wat negatief? Dan is dat zeker niet de bedoeling. Want dankzij het MEB-platform neemt de Capri ook enkele handige functies over. Denk maar aan de lange wielbasis waardoor je ruimte te over hebt in het interieur. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte. Met 572 liter heeft hij niets te benijden van andere SUV Coupés die op dit platform zijn gebaseerd.
Dat gezegd zijnde, zoals alle auto's op basis van het MEB-platform, heeft de Capri geen bagageruimte voorin. Zijn vierkante vorm laat nochtans genoeg ruimte over. Het is geen vereiste, maar een 'frunk' is altijd handig om kabels in op te bergen. Vooral als ze vies zijn of als de kofferbak vol is...
Zoals een échte Ford
Het begint je misschien wat te dagen: waarom zou je dit boven een Volkswagen ID.5 verkiezen? Wel, we zijn op het punt aangekomen waarom we je dat gaan vertellen: Het rijgedrag. Zodra je de Capri op een bochtige weg zet, wint de besturing, die we in de stad te zwaar vonden, aan gewicht in de bochten en schittert hij met zijn precisie. Het chassis van de Capri wiebelt een beetje en helt over, maar alles is briljant onder controle en het resultaat is een aangeboren dynamiek. Zelfs bij het uitkomen van een bocht brengt een rechtervoet de achterkant in beweging.
Sterker nog, de Belgische ingenieurs van Ford's ontwikkelingscentrum in Lommel hebben begrepen wat veel automerken vergeten lijken te zijn: dynamiek en comfort sluiten elkaar niet uit! Het resultaat is dat de Capri dagelijks soepel en verschrikkelijk goed gedempt blijkt te zijn. En dat alles zonder goocheltrucs, zonder actieve stabilisatorstang, zonder luchtvering... en zelfs zonder gecontroleerde demping! Het is gewoon een briljant afgesteld chassis.
Het wachten wordt beloond
De Ford Capri - en trouwens ook de Explorer - heeft wat vertraging opgelopen in de productie. In de wandelgangen werd gezegd dat de Amerikanen niet blij waren met het platform. Het wachten heeft ze gelijk gegeven, gezien de laatste aanpassingen aan alle elektrische auto's op basis van het VW-platform.
De Capri profiteert van de nieuwe elektromotor en het verbeterde elektrische management. Tijdens onze testrit, waarbij het niet echt de bedoeling was om zo weinig mogelijk te verbruiken, haalde 'onze' Capri AWD een gemiddelde van 15,2 kWh/100 km. Dit zou de elektrische SUV-Coupé in staat moeten stellen om dichter bij zijn actieradius van 560 km te komen (598 km op de RWD versie).
Voor een handvol dollars
Vergeleken met zijn Explorer broer is de Ford Capri dynamischer, biedt hij meer actieradius en heeft hij zelfs een grotere bagageruimte. Hij is ook duurder, maar ongeacht de uitvoering of motor is de meerprijs altijd €2.500. De Capri Extended Range RWD begint bij € 51.450, terwijl de versie met vierwielaandrijving € 63.450 kost.
Het verdict
Afgezien van zijn naam en een paar afstandelijke accenten heeft de nieuwe Ford Capri niets te maken met de Capri van de jaren 60, 70 of zelfs 80. Toch is deze SUV-Coupé een echte Ford, dankzij een comfortabel, dynamisch chassis en een goede binnenruimte.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen