Rijtest

Test Renault Trafic E-Tech: aan de stekker, goed idee? (2024)

Renault lanceerde zopas de volledig elektrisch aangedreven versie van de Trafic en Autofans ging er mee op pad. Want is dat haalbaar, zo’n batterijgevoede ‘werkbus’? Wij gingen de uitdaging niet uit de weg en schoven de Fransoos een mix van stop- & go verkeer voor de wielen, maar testten hem ook op de snelweg voor een retourtje Belgische Kust. En ja, we zijn thuis geraakt, dezelfde dag, mochten non-believers er aan twijfelen.

Even terugspoelen, de Trafic is Renault’s midsize bestelwagen (net onder de grotere Master) en bestaat in talloze varianten, het is een erg breed verspreid model waardoor ook allerhande koetswerkbouwers en accessoireleveranciers oplossingen bieden. Begin 2022 kwam de vernieuwde Trafic op de markt, maar de basis van dit werkpaard is nog steeds de Trafic van de derde generatie die in 2014 het levenslicht zag.

Image
Renault Trafic

Het actuele model (sinds 2022) is te herkennen aan de hertekende neus met ledkoplampen en een uitnodigend interieur dat middels hedendaagse connectiviteit tot een heus mobiel kantoortje kan worden omgetoverd. Wie voor de versie met drie zitplaatsen vooraan kiest, kan het centrale zitje ook opklappen tot een werktafeltje mét handig opbergvak om een tablet of een laptop aan nieuwsgierige blikken te onttrekken.

Binnen en buiten

De stuurhut is verder een fraai voorbeeld van wat de Fransen ‘berlinage’ noemen. Het dashboard en de bediening van de elementen voelt vertrouwd aan omdat het sterkt bij een personenwagen aanleunt. De zithouding is uiteraard hoger en je hebt een vrij kort zitvlak, maar de steun in de rug volstaat zelfs voor de veelrijder. Toch even dit; de versie die wij reden had drie zitplaatsen voorin. Handig, wanneer je af en toe met z’n drieën onderweg bent, maar voor lange ritten is de duo-zetel eerder een strafbankje. Verder is het interieur rijkelijk voorzien van opbergvakken en een armsteun voor de bestuurder verhoogt het comfortniveau.

Image
Renault Trafic

De laadruimte van deze elektrische versie is vergelijkbaar met die van de Trafics met thermische aandrijvingen. De rechte flanken en de grote laadopeningen bieden ook hier voldoende gebruiksgemak. Minder handig is de positionering van de laadpoort die achter een klep onder de linker zijdeur zit verstopt. Wanneer je aan een publieke laadpaal langs de kant van de weg moet laden, steekt de stekker soms buiten de parkeerstrook.

Ecomarathon op zijn best

Het lage geluidsniveau – met dank aan de elektrische aandrijving – verhoogt het comfort. Renault monteert een e-motor op de vooras die 122 pk en 245 Nm levert. Dat volstaat om de bestelwagen vlotte prestaties te geven, maar de elektrische Trafic is allerminst een spurter. Vergeet dus de flitsende prestaties die je gewend bent van elektrisch aangedreven personenwagens, rijden met een zero emission bestelwagen is van een andere orde. Hier is het meer dan ooit een queeste om extra kilometers uit één laadbeurt te puren. De combinatie van een fors eigen gewicht (ruim twee ton) en de aerodynamica van een schoendoos, maakt dat elektrische bestelwagens niet de zuinigste vierwielers zijn. De E-Tech haalt zijn stroom uit een batterij met een capaciteit van 52 kWh en dat volstaat (dixit het gelijkvormigheidsattest) voor een rijbereik van 240 km (andere versies kunnen tot 294 km autonomie voorleggen). Volgens de WLTP-test verbruikt de elektrische Trafic gemiddeld 25,3 kWh per 100 km. In de praktijk kom je best in de buurt van die 240 km, op voorwaarde dat je je rijstijl aanpast. De wetmatigheden die we eerder bij elektrische personenwagens ervoeren, zijn hier eveneens van toepassing, met die nuance dat een verschil in rijstijl het rijbereik (zowel positief als negatief) nog veel sterker beïnvloedt.

Image
Renault Trafic

In onze inleiding gaven we reeds aan dat we de elektrische Trafic ook een portie snelweg voor de wielen hebben geschoven en uitgerekend deze toepassing is niet de ideale habitat van de EV-bus. Met een topsnelheid van 110 km/u zou je verwachten dat je dit tempo ook als kruissnelheid kan aanhouden om een redelijk rijbereik te kunnen halen. Niets is minder waar, want wanneer je systematisch 110 km/u rijdt, vliegen de kilometers er als het ware af en kom je nauwelijks in de buurt van 200 km rijbereik. We deden deze test overigens bij een aangename 20°C, zodat we de cabine niet moesten verwarmen en de batterij in ideale omstandigheden kon werken. Door de kruissnelheid drastisch te reduceren, kan je het stroomverbruik drukken én het rijbereik optimaliseren.

Image
Renault Trafic

In de praktijk betekent dit dat je je op de rechterrijstrook tussen de vrachtwagens ‘parkeert’ met een kruissnelheid die tussen 85 en 90 km/u ligt. Met die ingreep kan je tot 50 km extra uit de batterij toveren. Dit maakt andermaal duidelijk hoe belangrijk luchtweerstand is en welke invloed deze heeft op het verbruik van een voertuig. Een bestelwagen heeft een bijzonder groot frontaal oppervlak, wat voor een grote luchtweerstand zorgt die crescendo vergroot naarmate de snelheid stijgt. Op die manier geraak je dus wel heen en weer naar de kust. Een andere vaststelling is dat enkele honderden kilo’s belading nauwelijks invloed hebben op het rijbereik. 

Perfect inzetbaar, als je gebruiksprofiel het toelaat

Het hogere verbruik is ook Renault niet ontgaan want de Franse constructeur levert de E-Tech optioneel met een maximum topsnelheid van 100 of zelfs 90 km/u. Ons testexemplaar was enkel uitgerust met een driefasige AC-lader. Voor 650 euro extra heb je ook recht op een DC (snel-) laadpoort. Gezien het beperkte rijbereik, vooral bij hogere snelheden is dit accessoire een must, want het verhoogt de inzetbaarheid van de bestelbus aanzienlijk. De Basisprijs van de Trafic (L2H1) zoals wij hem reden bedraagt 40.935 euro en dat is ruim 10.000 euro meer dan voor een vergelijkbare versie met dieselmotor. Dat is flink duurder en het blijft een voertuig met beperkte mogelijkheden, want het laadvermogen bedraagt ongeveer een ton en een aanhangwagen mag maximum 900 kg wegen.

Image
Renault Trafic

Kortom, de EV-bus is geen ‘passe-partout’, want wie een ruim inzetbare bestelwagen nodig heeft die zonder verpinken veel mag laden en slepen én in staat is om lange afstanden te overbruggen, past niet in het gebruiksprofiel van dit product. Anderzijds zijn er heel wat professionals voor wie de prestaties van deze Trafic wel volstaan. Denk aan bestelwagens die door gemeentes worden gebruikt, of een busje van een plaatselijke koerier die bestellingen aan huis levert. Wie kiest voor een elektrische bestelwagen, hoeft zich ook geen zorgen te maken over de houdbaarheidsdatum van zijn voertuig, want afhankelijk van hoe de LEZ-problematiek zal evolueren, zijn zelfs euro 6-diesels binnen afzienbare tijd wellicht niet langer welkom in de steden. Met een stekkerbus zal dat geen probleem zijn.

Image
Renault Trafic

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen