Rijtest

Eerste test: Ford Explorer (2024)

Er is meer dan een jaar verstreken sinds de eerste verschijning van de nieuwe Ford Explorer! Een lange tijd, op zijn zachtst gezegd, maar een die het merk met de blauwe ovaal misschien in staat heeft gesteld om van zijn elektrische SUV met MEB-architectuur een echte Ford te maken in plaats van een Volkswagen?

De nieuwe generatie Ford Explorer is meer dan een jaar na de officiële presentatie eindelijk op onze wegen gearriveerd. Dat is een behoorlijke tijd om een nieuw model op de weg te krijgen. Wat, herken je hem niet meteen als Explorer? Begrijpelijk, want het moet gezegd dat de Amerikaan niets gemeen heeft met zijn voorganger. De Ford Explorer is niet langer een imposante plug-in hybride met 7 zitplaatsen, maar een familie-SUV, of zelfs een compacte SUV, maar vooral een 100% elektrische auto.

Volkswagen in Ford-jasje?

Met een lengte van 4,468 m, een breedte van 1,871 m en een hoogte van 1,63 m is de nieuwe Ford Explorer 58,1 cm korter, 13,3 cm smaller en 14,8 cm lager dan het vorige voertuig met dezelfde naam dat in Europa werd verkocht. Uiteindelijk zijn de enige (kleine) overeenkomsten tussen de twee SUV's hun C-stijlen en hun lichtsignatuur. Deze complete metamorfose weerhoudt de nieuwe Ford Explorer er niet van om minstens evenveel charisma uit te stralen als zijn voorganger. Hij is stoer en robuust en laat niemand onverschillig op de weg. Maar hij ziet er niet alleen anders uit dan zijn voorganger. De Ford Explorer heeft ook een heel andere stijl dan de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq of Audi Q4 e-tron waarmee hij zijn MEB-platform deelt! Dat klopt, onder deze Ford gaat een VW-architectuur schuil.

Image
Test Ford Explorer 2024

Binnenin krijg je hetzelfde robuuste gevoel als aan de buitenkant. Toegegeven, niet alle materialen zijn van topkwaliteit en er is veel harde plastic aan boord, maar het geheel zit goed in elkaar en geeft een echt gevoel van degelijkheid. Er zijn natuurlijk wel een paar elementen die rechtstreeks van de Volkswagen groep komen. De Ford heeft dezelfde schakelaars, versnellingspook, raam- en koplampbediening en volumeregeling als de andere elektrische SUV's van de Duitse groep. Hij deelt ook met de ID.4 en Enyaq hetzelfde 5-inch digitale instrumentenpaneel met een minimalistisch display, maar gelukkig ook weer niet te minimalistisch.

Compact maar slim

Om de SUV te bestieren zijn er natuurlijk een stuur en pedalen, maar ook een verticaal 14,6-inch centraal scherm dat niets gemeen heeft met dat van zijn neven van de Duitse groep. Het infotainmentsysteem is volledig ontworpen door Ford om (naar eigen zeggen) gebruiksvriendelijker te zijn. En dankzij de klimaatregeling, die zich altijd onderaan het scherm bevindt, en de volledig aanpasbare widgets en snelkoppelingen is het systeem inderdaad net zo gebruiksvriendelijk als een smartphone. Over smartphones gesproken: Android Auto en Apple CarPlay zijn ook voorzien en kunnen draadloos worden aangesloten. En dat is nog niet alles: dit centrale scherm kan ook handmatig meer dan 30 graden worden gekanteld! Hierdoor kan het volledig rechtop worden geplaatst, wat toegang geeft tot een 'geheime' opbergruimte genaamd 'My Private Locker', die wordt vergrendeld wanneer de auto is gesloten. Een handige plek om je portemonnee of huissleutels te bewaren als je ze niet nodig hebt.

Image
Test Ford Explorer 2024

Dankzij de wielbasis van 2,767 m biedt de Ford Explorer (zeer) royale ruimte voor de achterste passagiers. Als kers op de taart kunnen ze zelfs hun voeten onder de passagiers- en bestuurderszetels steken om hun benen nog wat verder te strekken. Met andere woorden, geen van de inzittenden van de Ford Explorer komt ruimte tekort! Als het op bagage aankomt, liggen de kaarten anders. Net als de elektrische SUV's van de Volkswagen-groep heeft de Explorer helaas geen frunk... De bagageruimte achterin neemt toe van 450 tot 1.422 liter als de achterbank wordt neergeklapt. Respectabel, maar ook niet buitengewoon. Gelukkig maakt de Amerikaanse SUV het goed met zijn centrale 'MegaConsole', waarin je een handtas, een laptop of zelfs drie grote flessen water verticaal kunt schuiven! Er is ook een hele reeks accessoires om de indeling van deze 17 liter grote ruimte te personaliseren.

Tot 602 km actieradius

De Ford Explorer zal verkrijgbaar zijn in drie vermogensniveaus. Waarom 'zal zijn'? Omdat de instapvariant, uitgerust met een enkele 125 kW (170 pk) motor achterin en een 52 kWh batterij, pas dit najaar in de prijslijst zal verschijnen. Gelukkig is dit waarschijnlijk niet de meest interessante versie. Die eer gaat naar de Extended Range RWD-variant, die 210 kW (286 pk) en 545 Nm ontwikkelt om 100 km/u te bereiken in 6,4 seconden. Zijn 77 kWh-batterij geeft hem een actieradius tot 602 km en kan dankzij het maximale vermogen van 135 kW in 28 minuten van 10 tot 80% worden opgeladen.

Image
Test Ford Explorer 2024

Tot slot kan de Ford Explorer ook profiteren van vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren in zijn Extended Range AWD-versie. Deze versie heeft een totaal vermogen van 250 kW (340 pk) en 679 Nm om in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. De iets grotere 79 kWh-batterij geeft hem een maximaal bereik van 566 km, terwijl het maximale laadvermogen van 185 kW betekent dat hij in slechts 26 minuten van 10% naar 80% batterijvermogen kan gaan. De twee versies van de Amerikaanse elektrische SUV die al op de markt zijn, zijn begrensd op 180 km/u.

Nooit teleurgesteld achter het stuur

Afgezien van de aanwezigheid van een paar Volkswagen-onderdelen in het interieur, is het bijna moeilijk te geloven dat de Ford Explorer is gebaseerd op het MEB-platform van VW. Hij ziet er niet alleen anders uit dan de andere elektrische SUV's van de Duitse groep, hij gedraagt zich ook anders als hij rijdt. En daar is een goede reden voor: hij is dynamisch en leuk om in te rijden! Hij neemt zijn gewicht goed op bij het ingaan van bochten en je voelt dat de achteras hem uit de bocht duwt zonder dat hij uit balans raakt. Hetzelfde gevoel voel je achter het stuur van zijn vierwielaangedreven variant. Ondanks het MEB-platform is de Explorer een echte Ford die je nooit in de steek laat, op welk type weg je ook rijdt.

Image
Test Ford Explorer 2024

Naast het feit dat het leuk is om te rijden en dynamisch op kleine, bochtige wegen, is de Ford Explorer ook uiterst comfortabel op snelle rijstroken. Hij profiteert van een goed geïsoleerde (lees: stille) cabine en overtuigende rijhulpsystemen waarmee hij, als optie, zelfs zelf van rijstrook kan veranderen op de snelweg. Alleen in de stad is de Amerikaanse SUV iets minder op zijn gemak. Zijn vering kan wat stug zijn op ruwere ondergronden en, ondanks het goede regeneratieve remmen, is het onmogelijk om hem alleen met de rechtervoet te besturen, omdat hij geen rijmodus met één pedaal heeft. Dat is echt jammer. Maar afgezien van deze twee uitzonderingen moet gezegd worden dat de Ford Explorer onder alle omstandigheden (zeer) prettig rijdt.

Een goed geprijsd product!

Ford is niet tevreden met het leveren van een goed product, maar heeft de Explorer ook goed geprijsd op de elektrische SUV-markt. De prijzen beginnen bij 44.950 euro voor de Standard Range RWD-variant. Maar de beste koop lijkt de Extended Range RWD-variant te zijn, die 210 kW (286 pk) en een actieradius tot 602 km biedt. Ondanks het feit dat hij aanzienlijk krachtiger en duurzamer is, is hij slechts 4.000 euro duurder, vanaf minimaal 48.950 euro. De Extended Range AWD-variant spant de kroon met een vanafprijs van 60.950 euro.

Image
Test Ford Explorer 2024

Ford lijkt zich met de Explorer ook te hebben laten inspireren door een andere Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen door de online configurator drastisch te vereenvoudigen. Er zijn slechts twee uitrustingsniveaus beschikbaar, Explorer en Premium (3.700 euro duurder), terwijl de lijst met opties beperkt is tot slechts zes extra's, waaronder de warmtepomp, die 1.200 euro kost. Als gevolg daarvan is de Ford Explorer veel aantrekkelijker dan een van zijn Duitse neven. Hij lijkt zelfs de concurrentie aan te kunnen met de beproefde maar omvangrijkere Tesla Model Y en de iets goedkopere maar minder krachtige Renault Scenic E-Tech.

Conclusie

Ford heeft (te) lang gewacht met het leveren van de nieuwe 100% elektrische versie van de Explorer. Maar het Amerikaanse merk lijkt de juiste keuze te hebben gemaakt. Hij sprankelt misschien niet, maar Ford's nieuwste model is zonder twijfel een van de meest coherente, evenwichtige en goed geprijsde voertuigen in zijn categorie! Denk je erover om een elektrische SUV voor het hele gezin te kopen? Dan is het onmogelijk om de vele kwaliteiten van deze nieuwe Ford Explorer te negeren.

Specificaties

Vermogen286 pk
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingachterwiel
Gewicht2 090 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 48 950
Prijs basismodel€ 44 950
0 tot 100 km/u6.40 sec
Min. kofferinhoud450 L
Max. kofferinhoud1 422 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen