De Scénic is dood, leve de Scenic E-Tech Electric! Voor zijn vijfde generatie wordt de compacte MPV van Renault namelijk omgetoverd tot een zuiver elektrische crossover en met succes, want hij schopte het meteen tot Auto van het Jaar 2024. Blijft hij daarnaast echter ook de gezinsvriend van weleer? Wij zochten het uit!
Wat is dit?
Maak kennis met de nieuwe European Car of the Year: de Renault Scenic... Maar niet het soort Scenic dat je al kende. Dit is namelijk de Scenic E-Tech Electric, een gloednieuw model dat — net als de Espace — een grote overgang maakt. Zo is hij niet alleen het accentje in zijn naam kwijt en heeft hij nu een zuiver elektrische aandrijflijn gekregen, maar is ook de carrosserie aangepast aan de tijd. Inderdaad: de aloude MPV-vorm heeft plaats moeten maken voor die van een lekker eigentijdse crossover.
Over een andere boeg
Neem even je tijd om te rouwen over de teloorgang van de monovolume — als je die tijd echt nodig hebt — maar één ding is duidelijk: de carrosserievormen waar gezinnen voorheen zo dol op waren, werken tegenwoordig gewoon niet meer. Mensen met kinderen willen nu SUV's. Ook de nieuwe Scenic E-Tech neemt dus deze vorm aan en de huisontwerper, Gilles Vidal, voorziet hem van zijn kenmerkende stijl. Je ziet er dus een beetje Rafale in en stiekem ook heel wat Peugeot-elementen — want daar werkte de beste man tot voor kort.
Niet alleen de vorm maar ook het formaat heeft zich trouwens aangepast aan moderne tijden. Met 4,47 meter is dit namelijk de grootste Scenic ooit gebouwd. De wielbasis is ook gegroeid, naar 2,78 meter. Dat is niet alleen meer dan voorheen maar ook 10 centimeter meer dan die van de Megane E-Tech. Beide elektrische auto's zijn dus wel gebaseerd op hetzelfde platform — dat het merk nu AmpR Medium noemt maar we al kenden als CMF-EV — maar toch zijn er voldoende verschillen.
Regel van twee
Renault maakt volop gebruik van dit platform om voldoende verschillende motorvarianten aan te bieden voor zijn nieuwe Scenic E-Tech. Dat zijn er dan wel nét voldoende want het aanbod blijft beperkt tot twee stuks. In feite past Renault de regel van twee toe: twee motoren, twee accu's en dus ook twee rijbereiken.
Het instapmodel combineert een accu van 60 kWh met een elektromotor van 170 pk en 280 Nm koppel voor een actieradius van 430 kilometer. Daarboven staat de 'Long Range'-versie, die een 87 kWh-accu gebruikt om een elektromotor met 220 pk en 300 Nm koppel aan te drijven. Deze variant heeft in het gunstigste geval een actieradius van 623 km. Op een conventioneel laadpunt kunnen de twee versies van de Scenic tot 22 kW (optie, standaard 11 kW) laden. De situatie is anders bij snelladen, waarbij de eerste accu een piekcapaciteit van 130 kW heeft en de tweede een piekcapaciteit van 150 kW. Dit betekent dat het opladen van 15 naar 80 procent respectievelijk 32 en 37 minuten duurt.
Google en een beetje hout
In het interieur zijn de familiebanden met andere recente producten van Renault duidelijk aanwezig, of het nu de Austral, de Espace of - uiteraard - de Mégane E-Tech betreft. Het dashboard wordt volledig gedomineerd door de twee schermen van het OpenR-infotainmentsysteem. Het digitale instrumentenpaneel is standaard 12,7 inch groot, terwijl het verticale touchscreen van 12 inch pas vanaf het tweede uitrustingsniveau inbegrepen wordt.
Zoals altijd prijzen we zowel Renault als Google voor dit infotainmentsysteem, dat uitermate duidelijk en gebruiksvriendelijk is. Ook wat de rest van het interieur betreft, kan de Scenic echter bogen op een fraaie afwerking. Overal zetten soft touch-materialen de toon, al zijn dat dan liefst soft touch-materialen van de gerecycleerde soort. Nog een detail: op de Esprit Alpine-uitvoering omringt een blauwe band de voorportieren en het dashboard, maar in de Iconic-versie bestaan de sierdelen zowaar uit hout!
Ruim, maar niet ‘MPV-ruim’
Dankzij zijn grote wielbasis en zijn modulaire platform heeft de nieuwe Scenic weliswaar de vorm van een crossover maar hij biedt nog steeds een royale binnenruimte. Dat geldt met name voor de achterbank, ook al is de vloer wat hoog door de accu. De ster van de show is echter de centrale armsteun — en dat menen we echt. Die biedt niet alleen opbergruimte en twee bekerhouders, maar ook twee USB-C-aansluitingen en twee ingebouwde houders voor smartphones.
Tot slot komen we bij de bagageruimte, toch één van de belangrijkere punten van een gezinswagen. Hier is het echter een gemengd verhaal. Hoewel de koffer van de Scenic met zijn 545 liter best ruim is en redelijk vierkant van vorm is, heeft de bagageruimte te lijden onder een vrij hoge tildrempel. Bovendien is er geen frunk aan de voorkant, dus kabels moeten onder de koffervloer...
Dynamisch én comfortabel?
Aangezien ze hetzelfde platform delen, zou je verwachten dat de Scenic rijdt als een 'grote Megane'. Dat klopt enigszins, maar tegelijk ook niet. Hoewel de aangeboren dynamiek van het platform nog steeds aanwezig is, blijkt deze Scenic comfortabeler dan zijn compactere broertje. Ons testmodel vertoonde maar af en toe een onverfijnde reactie op een oneffenheid in de weg, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan zijn grote 20-inchwielen. Bovendien zijn zelfs de Esprit Alpine-stoelen best zacht, terwijl die nochtans specifiek zijn voor de sportiever getinte versie.
Een elektrische auto is echter maar zo goed als zijn actieradius. Zo werd het gemiddelde verbruik van onze 220 pk sterke Esprit Alpine-versie met grote accu vastgesteld op 17,2 kWh, goed voor een theoretische actieradius van 611 kilometer… En jawel: Over een afstand van ongeveer honderd kilometer eindigde onze boordcomputer op een gemiddelde actieradius die identiek was aan het homologatiecijfer! We kunnen er dus zeker van zijn dat het bereiken van de 500/550 kilometergrens kinderspel wordt
De juiste prijs
Tot nu toe is deze Scenic E-Tech dus al een aantrekkelijk voorstel, maar dan hebben we het nog niet over zijn prijs gehad. En nee, het is geen slecht nieuws want het instapmodel van de Scenic E-Tech (170 pk - 60 kWh) kost 39.950 euro. Dat klinkt misschien niet als weinig geld maar bestel je hem in 2024, dan kan je daar nog eens 5.000 euro van aftrekken met dank aan de Vlaamse EV-premie. Bovendien wordt hij, in tegenstelling tot de Megane, standaard geleverd met bijvoorbeeld een warmtepomp.
“En die Long Range-versie dan,” horen we je denken? Daarvoor moet je minstens 46.950 euro over hebben maar dan voegt Renault wel het 12-inch Google-systeem, adaptieve LED-verlichting, een gemotoriseerde achterklep en nog veel meer toe. Eén ding is dus duidelijk: niet alleen de ingenieurs van Renault hebben zich uit de naad gewerkt, ook de teams die verantwoordelijk zijn voor de prijsstelling hebben niet stilgezeten!
Conclusie
Nee, de Renault Scenic E-Tech is niet langer een monovolume… maar dat betekent niet dat het geen goede gezinsauto kan zijn. Zo pakt deze EV uit met een bruikbare actieradius en een royale binnenruimte, ondanks zijn crossovervorm. Zijn mooie uiterlijk en dynamische rijeigenschappen krijg je er bovendien ook bij.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen