Autonieuws: Officieel

Maxus eDeliver5 is budget-Buzz (2024)

Heb je wel oog voor zo'n Volkswagen ID. Buzz maar niet voor het torenhoge prijskaartje? Dan moet je misschien wel richting Maxus-dealer voor deze eDeliver5, een busje dat duidelijk bij de Duitsers zijn mosterd ging halen!

Feit: De Volkswagen ID. Buzz Cargo is één van de hipste manieren om aan te komen bij klanten als loodgieter/ pakketjesbezorger/ dierenarts (schrap wat past). Ook een feit: met een instapprijs van 44.400 euro (ex. btw) is dat elektrisch busje vlot 10.000 euro duurder dan een Transporter. Maxus slaat nu de brug tussen beiden met de eDeliver5, een busje met de looks van de Buzz, voor de prijs van een Transporter!

ID. Cataract

Kijk, ze reppen er niet me zo veel woorden over bij Maxus, maar het kleinste kind ziet dat de eDeliver5 qua styling de retro-toer op gaat. Gooi er nog wat pastelkleuren over en passerende chauffeurs met cataract kunnen 'm zo vergissen voor een ID. Buzz. Al raden we die chauffeurs dringend aan om richting dokter te gaan, want rijden met cataract is vaak een gevaarlijke combo.

Image
Maxus eDeliver5

Enfin, terug naar de eDeliver5, een bestelbusje van 4,8 meter lang (wielbasis 3,1m), 1,87 meter breed en 1,96 meter hoog. Hoewel er internationaal nog een grotere versie is, kan je in België enkel beroep doen op deze "L1H1". Met een laadvolume van 6,6 m³ overklast hij vlot de ID. Buzz (die evenwel een stukje korter is). Ook de laaddrempel is met 53,2 cm merkelijk lager dan die van de ID. Buzz (62.3 cm). Standaard komt hij met twee schuifdeuren van 869 mm. Tenslotte mag je 1.125 kg achterin de eDeliver5 stouwen wat riant is, gezien zijn elektrische aandrijflijn. Kortom: Maxus nam geen risico's bij de ontwikkeling van deze elektrische LCV.

Tot 489 km*

Je zal het ondertussen al wel door hebben, maar deze eDeliver5 komt exclusief met een elektrische aandrijflijn. Die bestaat uit een LFP-accu van 64 kWh brutto een elektromotor van 163 pk (240 Nm) op de vooras. Dat geeft 'm eerder bescheiden prestaties. De top is gelimiteerd op 120 km/u en voor de 0-100 sprint heeft dit busje 10,7 seconden nodig. Maxus mikt natuurlijk op stedelijk gebruik en in dat geval kan je tot 489 km ver volgens de WLTP-cyclus. Via het gecombineerd verbruik kijk je eerder naar 335 km WLTP (20.6 kWh/ 100 km). Let wel, dat is uiteraard zonder lading.

Image
Maxus eDeliver5

Moet je eenmaal gaan laden, dan doet de eDeliver5 dat aan 11 kW AC en 70 kW DC. Met 8 jaar (of 200.000 km) garantie op de batterij, wil Maxus klanten over de streep trekken om toch elektrisch te gaan. Daarbij helpt ook de prijs natuurlijk een eindje. Want ja, die hebben we tot nu toe niet gegeven. Maxus vraagt 34.951 euro ex. btw (42.291 incl. btw) voor deze eDeliver5 en zoals het een goede Chinees betaamt komt die meteen al full option met zaken zoals een 360°-camera, stoelverwarming, dubbele schuifdeuren, led-verlichting in de cabine en laadruimte, adaptieve cruisecontrole, een rist andere veiligheidsnufjes en drie zitplaatsen vooraan. Kijk VW, zo kan het ook!

Reacties

1x in Autofans blauw graag

avatar
door Wim Verboomen
03/12/2024, 21u11


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen