Rijtest

Ford Mustang Mach-E Rally getest - YOLO van het jaar? (2025)

Soms willen we allemaal gewoon eens gek doen. Dat geldt ook voor de ontwikkelaars bij Ford, getuige hun nieuwe Rally-versie van de Mustang Mach-E. Die pakt uit met verhoogde ophanging, opvallende striping en een knoert van een achterspoiler… En nu gaan wij je vertellen waarom dit één van onze hoogtepunten van het jaar is geweest.

Pros

  • Knotsgekke looks
  • Perfect dagelijks bruikbaar
  • Eerlijke meerprijs

Cons

  • Te laag voor een terreinwagen
  • Te hoog voor een sportwagen
  • Ziet er wat 'aftermarket' uit

Wat is dit? 

Op 17 november 2019 viel de mond van vrijwel de complete autowereld wijd open. Toen trokken ze bij Ford namelijk het doek van hun allereerste elektrische crossover maar dat feitje op zich was het probleem niet. Het probleem was de naam die ze op de nieuwkomer kleefden: ‘Mustang Mach-E’. Daardoor luisterde die elektrische crossover dus naar dezelfde naam als zowat de meest iconische musclecar ooit, maar zelfs dan waren de Amerikanen nog niet klaar. Even geleden voegden ze namelijk een heuse ‘Rally’-versie aan het gamma van die Mustang Mach-E toe dus wat denk je: zijn ze bij Ford nu volledig gek geworden?

Rally-ambulance?

Van buitenaf gezien zou je alvast denken van wel, ja. Zo was het merk zo vriendelijk om ons testexemplaar van de Mach-E Rally in zijn lanceringskleur te steken en dat ‘Grabber Yellow’ kreeg bij ons thuis al snel de naam ‘Ambulance-geel’. Van een afstandje zou je namelijk durven denken naar een nieuw soort MUG te kijken, al is dat dan wel een MUG met een lachwekkend grote achterspoiler en matzwarte racestrepen op zijn carrosserie. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan staat op de zijkant ook nog eens ‘Mach-E Rally’ geschreven — en dus niet ‘Medische Urgentie Groep’, nu weet je ook waar die afkorting voor staat.

Image
Test Ford Mustang Mach-E Rally 2024

De carrosserie zelf staat trouwens twee centimeter hoger op zijn poten dan gewoonlijk en de poten in kwestie zijn spierwitte 19-inch rallyvelgen. Steek de wielkastranden, de splitter onder de voorbumper en de diffuser onder de achterbumper dan nog eens in hardwerend zwart plastic en het ruige plaatje is compleet, al geven die bumpers meteen ook weg waar je hier écht naar kijkt. Op wat andere accenten na zijn die namelijk identiek aan het stootwerk van een Mustang Mach-E GT, de sportieve topversie van de elektrische crossover dus… En dat is natuurlijk geen toeval.

Mach-E GT met rallysnufjes

Het is die GT waar deze Rally-versie zijn aandrijflijn van leent dus bereid je voor op indrukwekkende cijfers. Zo krijgt ook de Mustang Mach-E Rally twee elektromotoren mee, goed voor vierwielaandrijving enerzijds en 487 pk en 950 Nm koppel anderzijds. Die twee motoren halen hun stroom uit een accupakket met een bruikbare inhoud van 91 kWh, waar Ford een rijbereik van tot 510 kilometer uit belooft. Nadien kan je snelladen aan vermogens tot 150 kW, waarmee je in ongeveer een half uur van 10 naar 80 procent laadtoestand kan gaan.

Image
Test Ford Mustang Mach-E Rally 2024

Maar zeg nu zelf: zijn zo’n rationele cijfers de reden waarom je op dit artikeltje geklikt hebt? Welnee, dus laat ons toch even die prestaties van naderbij bekijken. Aangezien deze Rally-versie in essentie niets meer is dan een Mach-E GT met wat terreinsnufjes, blijft de acceleratie dus ook identiek. In 4,1 seconden snel je dus naar de 100 km/u en de topsnelheid ligt vast op 200 km/u. Het pakketje bevat wel specifieke veren en dempers terwijl de gewoonlijke ‘Untamed Plus’-rijmodus van de GT vervangen wordt door een specifieke ‘Rally Sport’-modus.

Zoveel mogelijk vuil in zoveel mogelijk richtingen

Het resultaat is, om eerlijk te zijn, compleet gestoord. Zo konden we natuurlijk niet anders dan ons eens op een modderig achterweggetje te wagen en daar leek deze Mustang niks liever te willen doen dan zoveel mogelijk vuil doen opspatten in zoveel mogelijk richtingen. Dat lukte hem ook best goed want met bijna 500 pk op zijn vier wielen is deze Mach-E Rally een ware wildeman. Je vergeet al snel dat je in een dik 2 ton zware elektrische crossover aan het offroaden bent en je gaat je amuseren als een klein kind in een modderpoel, maar dan zonder de mama die je nadien op de vingers tikt omdat je het te gortig hebt gemaakt.

Image
Test Ford Mustang Mach-E Rally 2024

Wel integendeel: achter de schermen zorgt de Mustang Mach-E Rally er zelf voor dat je ouderwetse lol nooit de spuigaten uit loopt. In die ‘Rally Sport’-modus wordt de tractiecontrole namelijk optimaal afgesteld voor het terrein zodat je wat meer speling krijgt in de bochten maar de wielen toch telkens zoeken naar de beste grip. Dat werd al snel duidelijk wanneer ons achterweggetje stiekem iets modderiger werd dan ons lief was, en deze EV zijwaarts door een reeks zompige putten klauterde als ware het een Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender of — misschien toepasselijker — Ford Bronco. Kortom: het zou je nog verbazen wat een Mustang Mach-E GT eigenlijk aankan met ocharme 2 centimeter extra bodemvrijheid.

Dikke vette middelvinger

Bovenstaand duo aan paragrafen is natuurlijk compléét irrelevant want laat ons eerlijk zijn: letterlijk niemand heeft deze auto nodig. Zoek je namelijk een krachtige EV, dan koop je geen hoogpotige rallyversie en zoek je een terreinwagen, dan koop je geen krachtige EV. Ford lijkt deze Mustang Mach-E Rally dus gebouwd te hebben zonder een echt doelpubliek voor ogen, en dat in een tijd waarin het gros van de auto’s bedacht lijkt door accountants in plaats van liefhebbers. Deze Rally-versie is een dikke, vette middelvinger naar die accountants in die mate dat we bijna een extra categorie aan onze Autofans Awards hadden willen toevoegen voor dit ding: de YOLO van het jaar.

Image
Test Ford Mustang Mach-E Rally 2024

Dat gezegd zijnde vraagt Ford natuurlijk wel een meerprijs voor dit apparaat, kwestie van die accountants toch nog min of meer tevreden te stellen. Die prijs is echter opvallend eerlijk want hoewel we hier de hele tijd praten over de ‘Mustang Mach-E Rally’ als geheel, gaat het in de praktijk om niets meer dan een pakketje dat je bij de bestelling van je Mach-E GT kan aanvinken. Dat pakketje kost precies 3.000 euro, dus dat is meteen het prijsverschil tussen een Mustang Mach-E GT en een Mustang Mach-E Rally. Dat maakt er echter nog steeds geen goedkope auto van aan minstens 88.020 euro maar goed: dichter dan dit kom je niet bij een Porsche 911 Dakar of Lamborghini Huracan Sterrato voor dat geld…

Conclusie

De Mustang Mach-E Rally is het schoolvoorbeeld van een antwoord op een vraag die niemand heeft gesteld. Hij combineert massa’s vermogen op compleet zinloze wijze met terreincapaciteiten en hij ziet er een beetje uit alsof een kind in een videospelletje losgegaan is met de aftermarket troep op een Mustang Mach-E… Maar laat ons eerlijk zijn: is dit niet veel leuker dan het zoveelste antwoord op een vraag die iederéén stelt?

 

 

Specificaties

Motor2 elektromotoren (voor- en achteraan)
Vermogen487 pk
Koppel950 Nm
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvierwiel
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 88 020
Prijs basismodel€ 53 571
0 tot 100 km/u4.10 sec
Min. kofferinhoud403 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen