De klassieke Land Rover Defender was een geliefd icoon, terwijl je stiekem toch wat toegevingen moest doen om ermee te kunnen leven. Dat maakt het niet eenvoudig om een opvolger uit de grond te stampen, want hoe vertaal je zo’n karakter naar een modernere, comfortabelere tijd? Wij zochten het uit achter het stuur van de lekker leefbare Defender 110.
Zegt iemand ‘Land Rover Defender’, dan schieten menig autofanaat nog droombeelden tebinnen van een rudimentaire offroader met een handmatig te bedienen tussenbak en geen geluidsisolatie tussen zijn flinterdunne aluminiumpanelen. Rijden was dan ook werken in het klassieke model, maar in de juiste handen maakte dat er een onoverwinnelijke terreinvreter van. In tijden van nuluitstoot, nul verkeersdoden en vooral nul piepjes en kraakjes bleek er echter geen plaats meer voor de oer-Defender, en moest Land Rover zijn meest iconische model gaan heruitvinden. Tussen al zijn comfort, al zijn technologie en al zijn kwaliteit rijst dan al snel de vraag: is dit nog wel een Defender?
TikTokker-Defender
Het uiterlijk van deze nieuwe terreinwagen laat alvast geen twijfel bestaan over zijn inspiratiebron. Zo opent de achterklep tegen beter weten in nog steeds zijwaarts, vind je dezelfde typische, afgeronde raampjes in het dakpaneel en beschikken de compacte koplampen over een klassiek rond LED-signatuur – dat enkel bovenaan wat afgesneden werd om de auto een iets stoerdere blik te geven. “Stoer” lijkt dan ook het woord dat tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe Defender het vaakst op het mood board verschenen zal zijn, want de Land Rover lijkt zowat in het vaarwater van de Mercedes G-Klasse te willen treden. Naast liefhebbers van het betere terreinwerk zal de gemiddelde rapper, voetballer of TikTokker hierin dus eveneens zijn gading vinden.
Ook binnenin is deze Defender meer dan ooit een combinatie tussen functionaliteit en bouwkwaliteit. Zo is het open dashboard bijvoorbeeld één groot opbergvak, tonen de blootliggende schroeven aan hoe eenvoudig de deurpanelen te vervangen zijn en merk je bij het verwijderen van de matjes dat de vloer gewoon één waterdichte, rubberen kuip is. Helemaal met de tuinslang zouden we deze cabine echter niet durven schoonmaken, want dan zouden het standaard aanwezige bestuurdersdisplay en het nieuwe, gebogen aanraakscherm boven de middenconsole wel eens de geest durven geven. Daaronder vind je trouwens nog een handige reeks fysieke knoppen voor de klimaatregeling en de aandrijflijn, die als vanouds van zo’n enorm formaat zijn dat je ze met handschoenen aan kan bedienen.
Alleskunner
De vormgeving van die middenconsole geeft het eigenlijk al weg: plaats voor een manuele versnellingspook is niet voorzien. In de plaats daarvan krijgt iedere Defender, ongeacht de motor, een achttraps automaat. Die motor was in het geval van onze P400 trouwens een 3.0-liter zescilindermotor op benzine, en we moeten er vast niet bij vermelden dat die zijn 400 pk en 550 Nm’s aan koppel steevast richting de vier wielen stuurde. Voor dat gebeurde, passeerde al die kracht echter eerst even door het brein van het Terrain Response-systeem dat bepaalde op welke manier ermee omgegaan diende te worden. Door middel van één van de draaiknoppen in de middenconsole geef je dus aan op wat voor ondergrond je ongeveer aan het rijden bent, en de Defender past zelf de responsiviteit van het gaspedaal, de afstelling van zijn differentiëlen en de hoogte van zijn ophanging aan.
Het resultaat is een auto die letterlijk àlles kan, zonder dat er van jouw kant enige rijvaardigheid verwacht wordt. Zo ploeter je het ene moment moeiteloos het gepeupel voorbij over de dichtgesneeuwde parking van je skigebied terwijl je een paar uur later de 200 km/u aantikt over de Duitse Autobahn op weg naar huis, zonder dat je het eigenlijk in het snotje hebt. Dat laatste dankte onze test-Defender enigszins aan de bipolaire aard van zijn zes-in-lijnmotor, die bij rustig rijgedrag aangenaam op de achtergrond blijft maar zijn 2,4 ton leeggewicht naar wens naar de 100 km/u sleurt in amper 6,1 seconden. Bovendien beschikt dat blok over mildhybride techniek, al hoef je er niet te veel van te verwachten. Met een gemiddelde van rond de 13 l/100 km is de Defender P400 namelijk nog steeds een relatieve zuipschuit.
Discovery-geld
Dat verwacht je echter wel voor een apparaat van dit formaat, en daar krijg je dan ook de nodige binnenruimte voor in ruil. Zo vind je in deze 110-versie eigenlijk bovenmaats comfort voor vier personen, met de mogelijkheid om achterin een vijfde kneusje mee te nemen indien nodig. Voor een derde zitrij moet je even wachten op de nog langere 130-variant, maar qua koffervolume valt er ook in onze vijfzitter weinig te klagen. Zo vind je achter zijn achterbank 786 liter aan bagageruimte, en met de bank omlaag groeit dat tot 1.875 liter. Niet alleen qua balans tussen comfort en terreincapaciteiten bevindt deze Defender zich dus bijna in Land Rover Discovery-gebied, maar dus ook qua gebruiksgemak…
Dat hebben ze blijkbaar ook bij Land Rover zelf door, getuige de prijzen van beide modellen. Zo vragen de Britten voor hun gloednieuwe Discovery minstens 67.300 euro, terwijl de goedkoopste variant van de nieuwe Defender 110 67.200 euro kost – bijna Discovery-geld dus. Voor die prijs krijg je de terreinwagen in zijn ‘S’-versie mee met een 3.0-liter zescilinder dieselmotor, goed voor 200 pk en 500 Nm koppel. Ook de uitrusting is dan al niet verkeerd met bijvoorbeeld elektrisch verstelbare voorzetels, cruise control, 360°-camera’s en kunstlederen bekleding. Een paar duizend euro goedkoper kan echter ook, maar dan kijk je aan tegen een driedeurs 90-versie met natuurlijk aanzienlijk minder binnenruimte.
Conclusie
Land Rover heeft zijn huiswerk goed gemaakt bij de ontwikkeling van deze nieuwe Defender – bijna te goed. Van de no-nonsense berggeit van weleer blijft namelijk maar weinig over, want voor ons staat een comfortabele alleskunner met stoere looks en een enorme binnenruimte. Die hadden de Britten stiekem al in het gamma in de vorm van de Discovery, maar die gelijkenis is weinig verwonderlijk. Een Discovery is namelijk ongeveer wat je krijgt wanneer je een competente én comfortabele terreinwagen bedenkt, want precies dat is de nieuwe Defender geworden.
Specificaties
Vermogen | 400 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 361 kg |
Prijs basismodel | € 67 200 |
0 tot 100 km/u | 6.10 sec |
Gemiddeld testverbruik | 12.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 786 L |
Max. kofferinhoud | 1 875 L |
CO2-uitstoot | 220 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen