![Land Rover zwaait Defender uit na 68 jaar landrover_defender_celebration_event_2016](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/land_rover/anderefotos/lr_def_celebration_event_290116_04_lowres.jpg?itok=TBnI0Ert)
De Defender leek zo'n robuust model te worden dat hij de hele autogeschiedenis zou overleven. Maar deze week rolde het laatste exemplaar van de band, na 68 jaar in productie te zijn.
Al duidt die 68 jaar wel op de productie van de hele lijn, want de wagen heette in het begin 'Land Rover Series I'. Het prille begin dus, toen in 1948. De naam mag dan wel veranderd zijn, de onderdelen en looks veranderden slechts weinig.
Gedurende vele jaren was deze allesdoener het geliefde vervoermiddel voor jagers en boeren en later ook 4X4-liefhebbers. Gedurende de eerste decennia was deze Series I ook het enige model in het gamma, weliswaar verdeeld in korte wielbasis (beter bekend als de '90') met Hard Top of Soft Top en lange wielbasis (de '110'). In 1983 werd ook een utilitaire 127 aan het aanbod toegevoegd, gebouwd voor nóg zwaarder terreinwerk. Pas sinds 1991 werd de benaming 'Defender' eraan toegevoegd.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/land_rover/anderefotos/landroverdefender-3.jpg)
Als je dacht dat de Defender een gigantisch verkoopssucces was, heb je het mis. Sinds de lancering in 1948 verkocht Land Rover maar twee miljoen exemplaren, met een topjaar in 1970 toen er 55 à 60.000 exemplaren verkocht werden.
![landrover_defender_celebration_event_2016](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/land_rover/anderefotos/landroverdefender-2.jpg)
De Defender-reeks was ook geliefd bij andere, kleinere autobouwers, die hem in licentie bouwden. Zo is er het Spaanse Santana, het Turkse Ottokar en het Iraanse Morratab die de wagen onder eigen naam produceerden. Ook Karmann bouwde dit icoon gedurende een tijdje aan het begin van deze eeuw.
![landrover_defender_celebration_event_2016](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/land_rover/anderefotos/landroverdefender-5.jpg)
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden