De vijfde generatie Discovery is qua uiterlijk een stijlbreuk met zijn voorvaderen. Maar daaronder is hij superieur aan die modellen. Een wolf in schaapskleren, maar dan met betrekking tot zijn offroadcapaciteiten.
De Discovery is niet meer wat hij geweest is. Goed, het is nog altijd een zeecontainer op wielen, of je er nu in zit of naast staat. Maar Land Rover stapt volledig van de rechte en vierkante vormentaal af om de nieuwe Discovery een uiterlijk te geven dat veel weg heeft van de Range Rover Evoque. En eigenlijk ook van de rest van het gamma. Waardoor het allemaal één grote famlie wordt waarvan de sterke genen altijd worden doorgegeven, zodat je niet ziet of het nu een tweelingbroer dan wel een neefje is.
Het probleem daarbij is dat je niet alleen een Land Rover krijgt die enkel door zijn afmetingen te onderscheiden is van zijn broertjes, maar die er ook zo sjiek uitziet dat het zelfs niet meer in je opkomt om er een veewagen aan te haken en even door je veld te gaan ploegen tot bij de stal. En dat is jammer, want de vorige generaties genoten wel allemaal dat imago. Nochtans kan hij het wel. Want de Engelsen gaan er prat op dat de wagen door een plas van 900 mm diep kan rijden zonder dat je er hinder van ondervindt. De relatief grote bodemvrijheid zorgt ervoor dat je over boomstammen van 283 mm dik kan gaan hotsen en knotsen. Met een knop in de middentunnel wissel je trouwens de assistentie van de rijhulpsystemen voor verschillende ondergronden.
Bij de vorige generatie Discovery gooide Land Rover al het reservewiel op de kofferdeur overboord maar behielden ze wel nog de referentie door de achterruit rechts lager te laten eindigen dan links. Tegenwoordig is er alleen nog de asymmetrisch geplaatste nummerplaat, die eigenlijk wat gek oogt op een kofferdeur die tegenwoordig zoals een kofferklep horizontaal open scharniert, liefst nog elektronisch bediend. Ook dat horizontale openscharnieren gebeurde al bij de vorige generatie, maar toen nog in twee delen zodat je je jachtgeweer op het onderste deel kon leggen, of je laarzen kon wegleggen zonder dat je alles moest openen.
Tegenwoordig is alles echter elektrisch bediend. Zowel de kofferklep, als het treeplankje dat je nadien openklapt, als het neerklappen van de zitrijen - wat elektronisch overigens imméns lang lijkt te duren. Land Rover stouwt de nieuwe Disco' dan ook graag vol met elektronica en technologie. Nog wat technologie? Dan heb je waarschijnlijk iets aan de 9 USB-poorten, de 6 12V stekkers en de 4G wifi-hotspot.
Het voordeel van zulk een grote Discovery is de ruimte binnenin. Je zit ruim bemeten, zo ruim zelfs vooraan dat je behalve de armsteun op de middenconsole ook nog eens een individuele armsteun aan je stoel krijgt. Ook achterin krijg je de ruimte en optioneel is er zelfs een derde zitrij mogelijk. Bagage laden doet de Discovery ook, van 258 liter met alle zetels rechtop, tot 2.406 liter als je alleen de voorste zetels in rechtopstand laat. Laden maar!
zeecontainer
De Discovery staat op hetzelfde platform als de Range Rover. Dat merk je aan de afmetingen, dat merk je ook aan het bijhorende gewicht. Want hoewel de ingenierus 'tot 480 kg gewicht bespaarden ten opzichte van zijn voorganger', heeft de Discovery toch nog altijd 2.230 kg aan gewicht mee te zeulen. Nochtans maakte Land Rover gebruik van een aluminium monocoque-structuur voor de kooi.
Dat je dat voelt, is dan ook logisch. Zo'n Discovery laat zich niet als een SVR besturen, en je voelt vooral bij het remmen dat je veel gewicht bij hebt. Dankzij de uitstekende isolatie heb je bij het optrekken niet het gevoel dat het allemaal traag gaat, omdat je uiteindelijk sneller blijkt te rijden dan je zelf zou verwachten. Onze First Edition was uitgerust met de 3.0 V6 diesel en dat is eigenlijk het enige geluid dat je in je Discovery wil horen, ook al is de tweeliter diesel met 240 pk qua prestaties een evengoed te overwegen keuze. Onze V6 reed over het hele traject een goeie 10 l/100 km diesel op.
in de groep
Dat zo'n luxueuze Discovery je maar wat graag met je lederen portefeuille ziet aankomen, klinkt dan ook aannemelijk. Maar al bij al valt dat dan weer mee. Goed, de oranje bak die hier voor je neus gedropt wordt mag dan wel 84.200 euro kosten, maar dan heb je ook de First Edition-versie op je oprit staan. De goedkoopste versie van deze 3.0 TDV6 met 258 pk kost nog 60.000 euro, al is er ook en versie met 211 pk voor nog wat minder. Nog teveel geld? Dan kies je voor de 2.0 TD4 Ingenium S met 180 pk voor 51.700 euro. Een BMW X5 xDrive30d (258 pk) kost ook al 63.850 euro, de Mercedes GLE 350d 4Matic kost 64.130 euro. De 272 pk sterke Audi Q7 3.0 TDI Quattro moet dan weer 62.800 euro opbrengen. En net als bij al deze concurrenten wil ook Land Rover dat je bijbetaalt eens je wat extra's op je Disco wil.
conclusie
Als we het over één ding eens zijn, dan is het dat de Discovery zijn status van luxueus werkpaard kwijt is. De nieuwe Disco' trekt resoluut de kaart van de luxe, en daarmee verdwijnt zowat de laatste pure offroader van Land Rover van de kaart. Dat kan tegenwoordig, want het doelpubliek van Land Rover is ook eerder voor luxe dan door modder te vangen. Maar dat betekent wel dat de echte offroaders en hun liefhebbers stilaan een uitstervend ras worden. Nochtans hééft de Discovery meer dan ooit de capaciteiten om offroad te gaan, de vraag is alleen of je hem daar vaak zal aantreffen.
Specificaties
Vermogen | 258 pk |
---|---|
Overbrenging | automaat, 8 versnellingen |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 230 kg |
Topsnelheid | 209 km/u |
Prijs testwagen | € 80 400 |
Prijs basismodel | € 50 200 |
0 tot 100 km/u | 8.10 sec |
Gemiddeld testverbruik | 10.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 258 L |
Max. kofferinhoud | 2 406 L |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
BIV | € 2 290 |
Rijtaks | 1 092 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen