Er is een nieuwe Vlaamse regering, daardoor een nieuwe minister van mobiliteit en dus zijn er ook nieuwe regels die in de maak zijn. Maar waar mogen we ons aan verwachten, en wanneer? Autofans stelde enkele pertinente vragen aan kersvers minister van mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
In de aanloop naar de Vlaamse verkiezingen stelde Autofans een volledig dossier samen rond mobiliteit, waarin elke partij haar intenties rond het thema duidelijk maakte. De nieuwe minister van mobiliteit is van NV-A signatuur en die partij was heel duidelijk over een aantal thema’s. Maar wat zal er binnen de krijtlijnen van het regeerakkoord nu echt gaan gebeuren? We kregen de minister (nog) niet persoonlijk te spreken, maar via schriftelijke weg krijgen we toch al een pak duidelijke antwoorden.
AF: Mevrouw de minister, wat zal voor u als minister van mobiliteit, het belangrijkste speerpunt zijn in uw beleid?
ADR: Het spreekt voor zich dat Vlaanderen, onder meer als logistieke draaischijf, baat heeft bij een goed werkend mobiliteitssysteem en de daarbij horende infrastructuur. Er is werk aan de winkel, want de uitdagingen zijn groot: het fileleed, de impact van transport op klimaat en milieu, de verkeersveiligheid trappelt nog te veel ter plaatse en onze infrastructuur veroudert. Ik ben blij dat meer dan de helft van de investeringen die deze Vlaamse regering plant, naar mobiliteit en openbare werken gaan. Daar gaan we zo snel mogelijk mee aan de slag. De focus van de investeringen zal vooral liggen op projecten die bijdragen tot onze welvaart, tot de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en het verder doorvoeren van de ‘modal shift’, waar we de ambities ook hebben verhoogd van 60/40 naar 50/50.
Hoe kijkt u naar handhaving van alcohol en overdreven snelheid? Mogen we ons verwachten aan meer controles en ook meer trajectcontroles?
ADR: Alcohol, overdreven snelheid, drugs maar ook afleiding zijn de grootste doders in het verkeer. Deze Vlaamse regering blijft daar gericht campagne rond voeren en de pakkans verhogen. In dat opzicht kijken we ook naar de lokale besturen, waarmee we een doortastend verkeersveiligheidspact gaan sluiten. Het klopt ook dat het verruimen van de zones 30 deel kan uitmaken van het veiligheidspact. Maar het zal altijd aan de lokale besturen zijn om op hun wegen snelheidsbeperkingen al dan niet in te voeren: zij zijn en blijven het best geplaatst om de lokale situatie in te schatten. In samenwerking kunnen we kijken hoe we die gezamenlijke doelstelling naar minder verkeersslachtoffers, gaan aanpakken. Maar dus wel altijd samen met de lokale besturen.
De Vlaamse regering heeft aangegeven dat ze de fiscaliteit wil aanpassen. Wanneer zal dit gebeuren en hoe zullen elektrische wagens concreet belast worden?
ADR: De vrijstelling voor elektrische wagens gaan we inderdaad herzien. Initieel zullen gebruikers van elektrische wagens de helft van de verkeersbelasting betalen tot eind 2025, vanaf 2026 zal dat het volledige bedrag zijn. (Nvdr: het is nog niet duidelijk op welke manier de verkeersbelasting dan berekend zal worden.)
Je betaalt verkeersbelasting omdat je met je wagen onze wegen gebruikt en dat geldt evenzeer voor elektrische wagens. De vrijstelling was een tijdelijke uitzondering om mensen aan te moedigen om toch die stevige investering te doen om elektrisch te gaan rijden. Maar we geloven vooral in de marktwerking zelf. Zo zagen we dat bij de invoering van de premie voor elektrische voertuigen, sommige producenten – zoals Tesla – de prijs van enkele van hun modellen lieten zakken tot net onder 40.000 euro. Er is dus nog marge.
Zal de premie voor elektrische wagens tot 40.000 euro, beloofd tot eind 2024 door de vorige Vlaamse regering, behouden blijven tot eind december van dit jaar?
ADR: We gaan die premie zo snel als juridisch mogelijk afschaffen. Natuurlijk krijgen de mensen die al een aanvraag hebben ingediend de zekerheid dat ze die premie uitbetaald krijgen.
Wanneer zal de verkoop van wagens met verbrandingsmotor moeten stoppen in de toekomst?
ADR: De Vlaamse regering steunt de Europese ambities en de daarbij horende tijdslijn om nieuwe wagens emissievrij te krijgen tegen 2035. Daarom verschuiven we de initiële doelstelling van 2029 naar 2035. We willen dat zero-uitstootwagens voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. We geloven in de marktwerking en de technologische evolutie, zodat elektrische wagens voor iedereen haalbaar en betaalbaar kunnen zijn in de toekomst. Daarbij kijken we ook naar flankerende maatregelen: zo zullen we de uitrol van extra laadinfrastructuur blijven faciliteren. We zijn overigens al bij de betere leerlingen in de klas.
Wat gaat de Vlaamse regering dan doen om het netwerk van elektrische laadpalen te stimuleren?
ADR: Vlaanderen neemt de regierol op zich voor de uitrol van (semi)publieke snellaadpalen en zal inzetten op een ernstige uitbreiding van laadinfrastructuur. In overleg met de Vlaamse gemeenten werken we een gericht actieplan uit met concrete doelstellingen over het aantal laadpalen, slimme laadpleinen en snellaadstations over het hele snelwegennet. En ik durf nog eens te herhalen: Vlaanderen doet het qua laadinfrastructuur nu al prima, we zijn bij de betere leerlingen in de klas.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen