In het Autofans-dossier "Verkiezingen 2024" stellen we de voorzitters van de grootste politieke partijen 10 prangende vragen over de mobiliteit (van de toekomst). Bart De Wever, kopstuk van N-VA, geeft zijn ongezouten mening over de toekomstige mobiliteit. "We moeten mensen niet in mobiliteitsarmoede jagen".
AUTOFANS: Welke maatregelen stellen jullie voor om de files naar beneden te krijgen?
De Wever: Er is geen wondermiddel voor de files. We moeten wel trachten ze te beperken vanwege de nefaste effecten op zowel economie als milieu. In de eerste plaats zetten we in op combimobiliteit. Dat houdt in dat we het geschikte vervoersmiddel op de geschikte plaats willen promoten. Op de ene plaats is dat de bus, op de andere de trein, de fiets of de auto. Op de grote assen, waar de files zich bevinden, moeten we het openbaar vervoer versterken. Zo zullen we veel mensen verleiden we om de auto te laten staan in de spits om snel op hun werk aanwezig te zijn. Ten tweede moeten we ook infrastructuurwerken laten plaatsvinden daar waar het nodig is, zoals de Brusselse ring of de Antwerpse ring.
AUTOFANS: Wat is uw standpunt over rekeningrijden of gelijk welke variabele verkeersbelasting op basis van autogebruik?
De Wever: Wij willen rekeningrijden niet invoeren. In theorie natuurlijk goed om gebruik te gaan belasten in plaats van op bezit, maar wij hebben nog geen enkel berekeningsmodel gevonden dat de werkende middenklasse niet treft. Wij zien dat dus niet zitten, zeker niet in regio die al wereldwijde belastingkampioen is op arbeid.
AUTOFANS:Wat is jullie standpunt rond het rijbewijs met punten? Moet het er komen, en zo ja wanneer?
De Wever: Omwille van de vele voordelen in termen van verkeersveiligheid zijn we voorstander van het rijbewijs met punten. De rotte appels moeten uit het verkeer, zodat onze kinderen veilig naar school kunnen en hoffelijke chauffeurs niet de dupe worden van hardleerse overtreders. Het is echter niet de bedoeling om de brave chauffeurs die eens een overtreding begaan overmatig streng aan te pakken, het gaat ons echt over de hardleerse recidivisten.
AUTOFANS: Moet de snelheid op bepaalde wegen naar beneden? Wat is jullie standpunt rond verplicht 30 km/u in de bebouwde kom? En max 100 km/u op snelwegen?
De Wever: Wij zijn tegen het verplichten van 30 km per uur in de bebouwde kom. Het is nog steeds het lokale bestuur dat moet beslissen hoe snel men mag rijden op bepaalde wegen. Zij kunnen het beste inschatten wat de gepaste snelheid is. We zijn ook niet gewonnen voor een maximumsnelheid van 100km/u op de snelwegen. Dat lijkt meer op een pestmaatregel, waarvoor er bij de bevolking absoluut geen draagvlak is.
AUTOFANS: Moet er een nultolerantie komen rond alcoholgebruik in het verkeer?
De Wever: We moeten ons vooral concentreren op het handhaven van de huidige limiet. Die laat sowieso al amper alcoholconsumptie toe. Mensen die onder de huidige limiet zitten zijn het probleem niet. We hebben het debat zien opflakkeren naar aanleiding van de aanrijding van wielertoeristen. Die man had echter 14 pinten op, wat duidelijk een overschrijding is van de huidige regelgeving. Hoe het strenger maken van de wet zo’n gevallen zou voorkomen volgens sommige partijen, is voor ons een raadsel.
AUTOFANS: Moet de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren nog mogelijk blijven in de toekomst? Indien niet, vanaf wanneer moet er een verbod komen?
De Wever: We staan in principe achter de Europese ambitie om nieuwe wagens zo snel mogelijk emissievrij te krijgen. Maar daar verbinden we telkens een reeks voorwaarden aan inzake haalbaarheid en betaalbaarheid. Het heeft geen zin om mensen in de mobiliteitsarmoede te jagen, en thuis vast te zetten. We kunnen dus enkel een verbod steunen als de zero-emissiewagen betaalbaar is, er voldoende aanbod is, en onze laadinfrastructuur er klaar voor is.
AUTOFANS: Moet de volgende regering een premie voorzien om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren?
De Wever: Als partij zijn we nooit voorstander van structurele subsidies. Het is niet haalbaar op dit moment om op grote schaal subsidies te gaan uitkeren zonder een compleet failliet van de overheid. De realiteit is gewoonweg dat de middelen schaars zijn. We moeten voornamelijk inzetten om hier de relevante maakindustrie te krijgen, zodat we betaalbare zero-emissieauto’s hier kunnen produceren. Dat is een structurele oplossing, en daar moeten we voor gaan.
AUTOFANS: EV’s krijgen vandaag een gunstiger fiscaliteit. Moet dit behouden blijven in de volgende legislatuur?
De Wever: De omschakeling van ons wagenpark naar zero-emissie is belangrijk om de klimaatdoelstellingen van Europa te halen, en onze bevolking gezonde lucht te geven. Hiervoor zijn zeker de bedrijfswagens een handig middel, aangezien die versneld worden vergroend. Wij willen dit voordeel dan ook behouden.
AUTOFANS: Moet de overheid zorgen voor een stimulans zodat er meer EV laadpunten / snelladers komen?
De Wever: Het aantal laadpalen zijn de laatste jaren enorm gestegen in Vlaanderen. Nooit kwamen er zoveel laadpalen bij als in 2023. We zijn bij de koplopers in Europa. Deze trend willen we doortrekken naar de toekomst. Onze eigenste minister, Zuhal Demir, heeft alvast gezorgd dat er vrijstellingen voor delen van de vergunning voor laadpalen en laadinfrastructuur op grote (carpool)parkings en het openbaar domein gelden.
AUTOFANS: Moet de overheid vasthouden aan de (fiscale) verplichting van elektrische salariswagens vanaf 2026?
De Wever: Ja. Deze verplichting zorgt ervoor dat ons wagenpark in rotvaart vergroend, en er ook versneld betaalbare zero-emissievoertuigen op de tweedehandsmarkt komen. Bovendien zorgt het er ook voor dat laadparken sneller worden uitgerold, en het helpt ook om versneld de zwakke punten in het elektriciteitsnet aan te pakken.
Lees HIER de standpunten van de andere politieke partijen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen