BMW mag dan wel heer en meester zijn op de markt van nieuwe auto's in België, op de tweedehandsmarkt liggen de kaarten toch nét wat anders. Dat is geen klein detail, want ook dit jaar zal de tweedehandsmarkt een stuk groter zijn dan de markt van nieuwe auto's. Vooral in de EV-afdeling vallen er interessante evoluties te rapen. Dat blijkt alvast uit cijfers van Autoscout24.
Elektrische tweedehandsmarkt is sterkste stijger
Met 59,5% van de ingeschreven tweedehandswagens in de eerste 10 maanden van 2024 blijft de benzinemotor het meest populaire motortype in België. Een kleine verrassing is dat ondanks de tanende interesse (-14.6% tgov 2023) ook de diesel stand weet te houden, met nog steeds 1 op de 3 ingeschreven tweedehandsauto's op dieselkracht. Benzine en diesel houden dus ruwweg 90% van de totale tweedehandsmarkt in handen, al kent de elektrische auto een explosieve stijging.
In de eerste 10 maanden van 2024 steeg het aantal tweedehands EV-inschrijvingen met een vlotte 76,50% tegenover het jaar voordien - bedankt Vlaamse EV-Premie. Spring nog geen al te groot gat in de lucht, EVLOVERMUSK69, want met 3% van het marktaandeel blijft de EV een gevecht in de marge voeren op de tweedehandsmarkt. Zie je het glas eerder halfvol, dan kan je onder de indruk zijn dat nu al 3 op de 100 verkochte tweedehandsauto's een volstrekt elektrische aandrijflijn hebben. Al is het maar de vraag of de groei zich ook in 2025 verder zal zetten met de afschaffing van de Vlaamse EV-Premie. O ja, hybrides namen de resterende 7% van het marktaandeel voor zich. Kwestie van volledig te zijn.
Tesla en Porsche, maar Mercedes loert om de hoek
Wat is nu de meest populaire EV op de tweedehands markt? V̶e̶r̶r̶a̶s̶s̶i̶n̶g̶, het is een Tesla. Met 1.566 registraties is de Tesla Model 3 de meest populaire tweedehands-EV van België. Daarmee doet de sedan van de Amerikaanse constructeur het niet enkel 43,80% beter dan het jaar voordien, hij zet ook de rest van de top 5 in zijn onderbroek. Zelfs de tweede meest populaire EV op de tweedehandsmarkt, de Porsche Taycan (welkom in België), komt met 972 inschrijvingen nog niet aan de enkels van de Model 3. De Tesla Model Y staat trouwens op een zesde stek met 615 inschrijvingen, na de Audi (Q8) e-tron (759 ex.) en de Fiat 500 Electric (689 ex.).
Hoewel Mercedes momenteel geen al te grote aanwezigheid heeft in de top 10, zit de kans er dik in dat dit volgend jaar wel eens kan veranderen. Zowat alle elektrische producten van het merk kennen een explosieve groei tegenover het jaar voordien op de tweedehandsmarkt. Van EQC (+87,9%) via EQA (+128%) over EQB (325%) tot en met de EQE (421,3%). Vooral die laatste kent een forse groei waardoor de Mercedes EQE op de tweedehandsmarkt populairder is dan de BMW i4 (maar net de Polestar 2 voor zich moet dulden). Waarom die EQE plots zo populair is? Ach, kijk vooral zelf even hieronder!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen