Vergeet de elektrische SUV want het is de beurt aan de elektrische break. Zo ook bij BMW, waar ze hun nieuwe 5 Reeks niet alleen als i5 maar ook als i5 Touring in de showrooms plaatsen. Is dit dan het ideale compromis tussen het beste van een break en de voordelen van elektrificatie? Wij zochten het uit met een i5 Touring eDrive40.
Pros
- Karaktervolle(re) looks
- Dynamisch rijgedrag
- Verrassend comfortabel
Cons
- Winst qua ruimte beperkt
- Ingewikkeld infotainment
- Duurste der Duitse Drie
Klassieke kont… of toch bijna
Die doet zo’n beetje wat zijn naam doet vermoeden dus terwijl de i5 de elektrische versie is van de 5 Reeks, is de i5 Touring gewoon de elektrische versie van de 5 Reeks Touring. Daar is echter niks mis mee want hoewel het design van de nieuwe Fünfer bij zijn lancering wel wat gewenning vroeg, ging die gewenning misschien wel het snelste bij de breakversie. Zo blijft vooraan wel alles identiek — insert obligate klaagzang over te grote grilles met te opzichte LED-randjes — maar achteraan oogt zo’n Touring misschien net een beetje karaktervoller.
BEKIJK HIERONDER ONZE VIDEOREVIEW:
Dat laatste dankt hij vooral aan zijn verlichting, blader maar even met ons mee door de geschiedenis van de BMW 5 Reeks. De voorbije twee generaties hadden die namelijk telkens L-vormige achterlichten en kijk je naar de Tourings, dan valt die trend zelfs nog verder terug te traceren. De nieuwe 5 Reeks sedan heeft echter ietwat anonieme, platte lichtblokken maar daar brengt deze Touring verandering in. Die krijgt namelijk terug een subtiele knik in de achterlichten en dat geeft hem een klassiekere BMW-look. Hadden ze nu enkel nog dat typische, apart openende achterruitje behouden, dan waren we compleet verkocht geweest… Maar dat sneuvelde in functie van een betere stroomlijn.
10 liter kabelruimte
Die stroomlijn wreekt zich verder gelukkig niet op de kofferruimte, of toch niet op papier. Met z’n 570 liter volume is die namelijk precies 10 liter groter dan die van de vorige 5 Reeks Touring en ongeacht wat voor aandrijflijn je kiest, blijft dat volume gewoon identiek. Een frunk of voorkoffer heeft de i5 echter niet dus die extra litertjes kan je meteen integraal inzetten voor het opbergen van de laadkabel achterin. Bovendien lijkt 10 liter maar een magere winst voor een auto die toch maar weet 10 centimeter langer is dan zijn voorganger maar geloof ons: die extra lengte voel je met name op de achterbank wel weer. Daar zit je zelfs als volwassene riant, zolang je de forse middentunnel vermijdt die de i5 erft van zijn verbrandingsbroertjes.
Voorin kon je dan weer evengoed ons testverslag over de i5 sedan zitten lezen. Daar krijg je natuurlijk precies hetzelfde dashboard met z’n ‘curved display’ erbovenop, waarin je een bestuurdersdisplay van 12,3 inch en een infotainmentscherm van 14,9 inch vindt. Over de werking daarvan hebben we het eerder al gehad maar voor de goede orde gaan we er snel nog eens door. Zo zijn de menu’s ietwat ingewikkeld maar gelukkig monteert BMW nog flink wat sneltoetsen onder het scherm en in de middenconsole. Die zijn wel van de aanraakgevoelige soort en hou je bovendien niet van opzichtig verlichte kristaleffectjes, dan is deze cabine vast ook niet je meug. Alles zit echter wel piekfijn in elkaar en de materiaalkeuze is het premiumlabel meer dan waardig.
Tot 560 kilometer ver
Ook op motorisch vlak vallen we een beetje in herhaling want jawel: BMW biedt gewoon dezelfde motoren aan in de i5 Touring als in de i5-zonder-Touring. Naast de benzine-, diesel- en plug-inhybride aandrijflijnen van de reguliere 5 Reeks komt de elektrische versie dus in twee smaakjes — of drie, als we echt volledig zijn. Zo staat er helemaal bovenaan een i5 M60 die je met zijn 601 pk’s bijna een elektrische M5 zou mogen noemen, maar dat is niet de motorisatie die we het vaakst gaan zien. Zo heeft BMW ook nog een i5 xDrive40 met vierwielaandrijving en een eDrive40 met achterwielaandrijving en wij hielden het voor deze test bij die laatste.
Dat die met het kleinste cijfertje van het gamma uitpakt, wil echter niet zeggen dat je naar een trage BMW kijkt. Wel integendeel: op de achteras vind je een elektromotor met een mooie 340 pk en 430 Nm koppel. Die haalt zijn stroom trouwens gewoon uit hetzelfde accupakket als elke andere i5 dus reken op 81,2 kWh aan cellen onder de bodem. Als minst zware en minst krachtige van het gamma haalt deze eDrive40 daar wel het grootste rijbereik uit, al blijft deze Touring met z’n 560 theoretische kilometers wel 22 stuks achter op de i5 sedan met dezelfde motor. De snellaadcapaciteit blijft wel identiek met 205 kW en zo laad je van 10 naar 80 procent in een half uurtje.
i5 M60 wie?
Dat is natuurlijk allemaal theorie dus wat met de praktijk? Als je daar een beetje op je rijstijl let, dan zou je effectief in de buurt moeten komen van de 500 kilometer rijbereik. Zo verbruikten wij gemiddeld 18,6 kWh/100 km, waardoor de boordcomputer bij een volle accu ongeveer 450 kilometer realistisch rijbereik beloofde. Wij legden echter wel flink wat snelwegkilometers af en dat is nu net waar deze i5 in uitblinkt. Ondanks het gewoonlijke M Sport-pakket was ons testexemplaar namelijk verrassend vergevingsgezind geveerd, al had die dan wel de optionele adaptieve ophanging op zak. Voeg daar zijn uitstekende geluidsisolatie en de uitgekiende zitpositie aan toe en je kijkt hier waarschijnlijk naar de beste Autobahn-vreter van zijn segment.
Die Autobahn-vreter is natuurlijk nog steeds een BMW dus het spreekt voor zich dat de i5 Touring ook zijn mannetje moet kunnen staan als je ‘m eens stevig op de sporen trapt… Dus lukt hem dat met zijn leeggewicht van bijna 2,2 ton? Wel, ja eigenlijk. Sterker nog: terwijl we de M60-versie stiekem een beetje te kunstmatig vonden aanvoelen met zijn vierwielaandrijving en zijn overdaad aan pk’s, valt alles plots mooi in de plooi bij zo’n simpele eDrive40. Die achterwielaandrijving zorgt ervoor dat het stuur enkel maar moet sturen en dat leidt tot meer natuurlijke feedback, terwijl je nog steeds naar de 100 km/u snelt in een mooie 6,1 seconden. Hoewel de cijfers van zo’n M60 dus indrukwekkender zijn, moet een eDrive40 eigenlijk amper onderdoen qua onverprutste fun.
10.000 euro duurder dan Audi?!
Kortom: deze i5 kan het eigenlijk allemaal en dat merk je ook enigszins aan zijn prijs. Zo vraagt BMW minstens 76.300 euro voor deze Touring-versie — in tegenstelling tot wat ondergetekende verkeerdelijk in de video hierboven verkondigt, waarvoor zijn excuses. Dat is voor de duidelijkheid precies 2.600 euro meer dan een i5-zonder-Touring moet kosten en in beide gevallen krijg je die standaard mee als eDrive40. De uitrusting is meteen ook best uitgebreid met bijvoorbeeld een warmtepomp, klimaatregeling in twee zones, alle denkbare infotainment en flink wat rijhulp, al moet gezegd dat een Mercedes EQE in zijn basisvorm nog meer aan boord heeft.
Die Mercedes EQE is echter nog niet de grootste concurrent van de i5 want dat is sinds kort de Audi A6 e-tron. Die is er namelijk ook als break terwijl de Audi standaard goedkoper is, en nog geen klein beetje. Zo kost hij als Sportback dik 9.000 euro en als Avant zelfs bijna 10.000 euro minder dan de berline- en breakversies van deze BMW i5, al moet gezegd dat onze basis-eDrive40 wel een groter rijbereik en meer vermogen heeft dan de goedkoopste Audi A6 e-tron. Ook deze BMW zou met andere woorden deugd hebben van zo’n meer toegankelijke basismotorisatie, al is het maar om de drempel wat te verlagen… Want zeg nu zelf: “15.000 euro duurder dan een Volkswagen ID.7 Tourer,” dat bekt toch niet lekker?
Conclusie
Deze BMW i5 eDrive40 Touring is misschien wel de beste nieuwe 5 Reeks die je kan kopen. Zo is hij als break natuurlijk de ruimste maar ondanks zijn elektrische aandrijflijn, verliest hij geen litertje koffervolume tegenover een diesel-5. Verder is zijn rijbereik meer dan groot genoeg, is hij minstens even comfortabel als zijn verbrandingsbroers en stuurt hij zo fijn dat je je bijna gaat afvragen waarom iemand zo’n overdadige M60-versie nodig zou hebben. Hij heeft met andere woorden flink wat capaciteiten… En daar moet je dan ook diep voor in de buidel tasten.
Specificaties
Motor | Elektromotor |
---|---|
Vermogen | 340 pk |
Koppel | 430 Nm |
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 2 180 kg |
Topsnelheid | 193 km/u |
Prijs basismodel | € 76 300 |
0 tot 100 km/u | 6.10 sec |
Min. kofferinhoud | 570 L |
Max. kofferinhoud | 1 700 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen