Pros
- Groot, groter, grootst
- Premium sfeer
- Gaat geen uitdaging uit de weg
Cons
- Afwerking kan soms beter
- Prijzen niet op familiemaat
Groot genoeg?
Met een lengte van 4,76 meter is de Kodiaq een grote jongen die post vat aan de top van het Skoda-gamma. Size does matter als het op functionaliteit aankomt, en met zijn lengte zijn er alvast voldoende centimeters beschikbaar om (in optie) een derde zetelrij aan te bieden. De twee extra zitjes zitten netjes verstopt onder een vlakke laadvloer, en worden heel makkelijk uitgeklapt om één of twee niet al te grote kinderen in alle veiligheid te vervoeren. Ideaal voor families of nieuw samengestelde gezinnen, ook al boet je in zevenzitsconfiguratie natuurlijk wel in aan beschikbaar koffervolume. Met de stoeltjes onder de vloer is de koffer alvast gigantisch. Met de achterbank rechtop slikt deze jongen al 910 liter, maar als je alles neerklapt dan gaapt een opslagplaats naar jou van zo maar even 2.105 liter. Dat komt al dicht in de buurt van een verhuiswagen.
Qua functionaliteit hoor je ons dus alvast niet klagen, en dan hebben we het ook over de talrijke slimme oplossingen die her en der voorzien zijn (de merkslogan van Skoda is niet voor niets “Simply Clever”). Zo zijn er haakjes, oplaadpunten, een ijskrabber, vuilbakjes en ga zo maar door. En natuurlijk de obligate paraplu in de deur, ook al is dat een beetje een onhandige plaats omdat je die deur wel eerst moet openen in de regen. Maar goed, we zijn aan het muggenziften.
Waar we minder over te spreken waren was de afwerkingskwaliteit van onze testwagen. Zo zat er een vervelend kraakje in het interieur vooraan dat regelmatig de kop opstak, en maakte de buitenspiegel een behoorlijk luid schurend lawaai telkens hij automatisch in- en uitklapte. Een gekend probleem, leerden we bij de invoerder, dat blijkbaar met wat kruipolie snel opgelost wordt. Ongetwijfeld een exemplarisch dingetje, want we weten uit ervaring dat Skoda’s verdomd goed in elkaar zitten.
Premium design
Het nieuwe design van de Kodiaq blijft erg herkenbaar, toch zeker wat het front betreft waar de prominente grille meteen duidelijk maakt dat je hier met een auto uit een hoger segment te maken hebt. In profiel merk je een schouderlijn die hoger oploopt naar de achterkant en een D-stijl die in de hogere niveaus ook een verchroomde look krijgt. We zouden trouwens ook aanraden om minstens voor 19-duimswielen en velgen te gaan, dat heeft dit formaat van auto echt wel nodig.
Achteraan doet een rode reflecterende band over de hele breedte van de kofferklep z’n intrede. Het is een designtrend die we tegenwoordig wel meer zien (zeker bij producten uit de Volkswagen-groep), maar van ons hadden de ontwerpers die rode verbinding tussen de lichtblokken gerust achterwege mogen laten. Het maakt het achteraanzicht misschien een tikje te druk, als we het zo mogen verwoorden. Maar de moraal van het designhoofdstuk is wel dat de nieuwe Kodiaq absoluut aan prestige en uitstraling heeft gewonnen.
Skoda upper class
Die laatste opmerking geldt nog meer voor het interieur waar vanaf het middelste uitrustingsniveau een indrukwekkend 13-inch infotainment scherm de show steelt (de lagere versies krijgen een 10-duim scherm). Samen met de digitale tellerpartij (de zogenaamde Virtual Cockpit) en de smart dials voor de airco en stoelverwarming (die ook programmeerbaar zijn), ziet het geheel er uitgesproken high-tech uit. Onze testwagen was ook nog eens uitgerust met het cognackleurig lederen interieur met bijpassende stiksels en de prima stoelen (met geheugenfunctie) waren voorzien van een heerlijke massagefunctie. Los van het vervelende rammeltje is de ambiance aan boord van de Kodiaq dus uitgesproken premium. Vraag ons niet waarom (noem het gerust persoonlijke perceptie), maar misschien durven we het premium-gevoel zelf een tikje hoger inschatten dan in een Volkswagen.
Wat we ook heel erg apprecieerden was de uitstekende connectiviteit van het multimediasysteem dat een snelle (draadloze) koppeling garandeerde met onze telefoon én ook nog eens een logische menu-structuur heeft. Minder geslaagd vonden we dan weer de plek van de startknop aan de zijkant van de stuurkolom. Die zou op een meer zichtbare plek mogen staan.
Hoe rijdt de Kodiaq eigenlijk?
In tijden waar het al EV of plug-in is wat de klok slaagt, kozen we voor deze test nog eens voor een spreekwoordelijke goeie ouwe diesel. De 2.0 TDi is leverbaar met 150 of met 194 pk waarbij hij in dat laatste geval altijd vierwielaandrijving krijgt. Onze testwagen bleek zo’n 4WD met 194 paarden en een koppel van 400 Nm dat altijd voor een gezellige duw in de rug zorgt. Als je deze Kodiaq op z’n staart trapt dan snelt hij in krap 8 seconden naar de 100 km/u en het houdt pas op als de naald ver voorbij de 200 gaat. En dat alles in een opvallende stilte, waarbij je (aan de binnenkant althans) nauwelijks merkt dat je in een diesel zit. Behalve dan als je stil staat want in vrijloop of aan het stoplicht is de Kodiaq diesel niet helemaal trillingsvrij. Dat zou zeker beter mogen. Licht kritisch mogen we trouwens ook zijn over het verbruik; we klokten onze testweek af op gemiddeld 6,5 liter (met uitschieters tot 7 liter), en dat hebben we bij de concurrentie al lager geweten. Nu goed, we hadden natuurlijk wel de 4WD onder de bips, in het geval van de 150 pk sterke voorwielaandrijver duikt de dorst mogelijks wel onder de 5 liter. Met een tank van 58 liter kom je in ieder geval ruim 850 km ver.
Verder hadden we in ieder geval geen klagen over de dynamische kwaliteiten van de Kodiaq omdat hij simpelweg in alles streeft naar een goed evenwicht. Criticasters zouden hem daarom misschien wat kleurloos kunnen noemen, maar bijvoorbeeld een onderstel dat niet te hard en niet te zacht is, biedt tegelijk ook het beste compromis voor een zo breed mogelijke doelgroep. Ook op andere punten (remmen, stuurgevoel, schakelgedrag,...) laat de Kodiaq geen steken vallen en is hij een echte allemansvriend. Trouwens, elke Kodiaq komt tegenwoordig standaard met een gerobotiseerde DSG-automaat met 7 verzetten (enkel de plug-in versie krijgt ‘slechts’ 6 versnellingen).
Wat moet dat kosten?
Tja, wat is de prijs van de nieuwe Kodiaq? Dat blijkt geen eenvoudige vraag te zijn want de informatie die we konden inkijken was eerder tegenstrijdig. We vroegen een prijslijst aan invoerder D’Ieteren en daar zien we duidelijk vier mogelijke uitrustingsniveaus voor de nieuwe Kodiaq. In stijgende lijn zijn dat Selection, Family, Corporate en Sportline. Volgens diezelfde prijslijst starten de prijzen aan 45.490 euro voor de 1.5 TSi met DSG7 automaat, maar volgens de website is er al een Kodiaq vanaf 42.410 euro. Welke versie dat precies is, dat is dan weer niet duidelijk, want ook het Selection basisniveau is niet op de car configurator terug te vinden. Vreemd.
Als we ‘onze’ 2.0 TDI 4WD testwagen bekijken in Corporate-trim dan zien we een basisprijs van 54.950 euro, maar in het geval van ons dik uitgerust testexemplaar kwam de eindafrekening boven de 65.000 euro uit. Toch al stevig voor een (weliswaar dik uitgeruste) Skoda. Een algemene garantie van 2 jaar (het wettelijke minimum dus) vinden we ook aan de gierige kant. Dat kan beter, Skoda.
Familie of werk eerst?
Even terug naar de vraagstelling aan het begin van dit artikel. Want hoewel de roeping van het Tsjechisch-Duitse merk nog altijd familiegericht is, kan je je toch vragen stellen bij de positionering van de nieuwe Kodiaq die duidelijk naar boven schuift. Natuurlijk gaan families meteen vallen voor het geweldig functionele karakter en de beschikbare ruimte van de Kodiaq. Met vader, moeder, vier kinderen en de hond op vakantie? Geen probleem, dan ben je aan het goeie adres. Maar kan een familie pakweg 48.000 euro ophoesten voor een gemiddeld uitgeruste Kodiaq met benzinemotor?
Ga je voor de ecologische keuze met de 1.5 TSi plug-in, dan overschrijdt je bestelling makkelijk de kap van 55.000 euro, tenminste als je ook snuistert in de optielijst die bijna het formaat van een premiummerk aanneemt. Die prijs is in fleet/leasing-middens dan weer erg aantrekkelijk voor een grote SUV.
Conclusie
Skoda is niet langer het budgetmerk van weleer, en zo mag je deze nieuwe Kodiaq dan ook niet benaderen. Hoewel hij alle wensen afvinkt van gezinnen wordt deze familievriend stilaan onbetaalbaar waardoor particulieren verplicht zijn om naar de kleinere Karoq te kijken (of ze kijken naar een Chinees of naar de Dacia Duster). Het wordt een ander verhaal als je een bedrijfswagen mag kiezen die meteen ook als gezinswagen dienst kan doen. Dan wordt het tarief van de Kodiaq meteen een pak aantrekkelijker. Los van de uiteindelijke aankoopreden laat de nieuwe Kodiaq geen grote steken vallen en zal hij zich ontpoppen als een vriendelijke allesdoener die geen enkele opdracht uit de weg gaat.
Specificaties
Motor | Tweeliter turbodiesel directe injectie |
---|---|
Vermogen | 194 pk |
Koppel | 400 Nm |
Overbrenging | 7-traps DSG |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 412 kg |
Topsnelheid | 217 km/u |
Prijs testwagen | € 65 000 |
Prijs basismodel | € 45 490 |
0 tot 100 km/u | 8.00 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 910 L |
Max. kofferinhoud | 2 105 L |
CO2-uitstoot | 156 g/km |
BIV | € 1 362 |
Rijtaks | 618 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen