Pros
- Comfort
- Ruimte
- Range
Cons
- Generisch design
- Kleine ergonomische missers
- Verschil Pro en Pro S te klein?
Welke elektrische stationwagens zijn er nu weer op de markt?
Na jaren van ontbering lijkt er eindelijk wat keuze in het landschap van de elektrische stationwagen, al moet gezegd dat voor elke break met batterij we tellen, er vlot 10 tot 20 elektrische SUV's of crossovers tegenover staan. Waardoor je ze nog steeds op twee handen kan tellen. Zo is er de MG 5, Peugeot e-308 SW, Opel Astra SportsTourer Electric, BMW i5 Touring, Audi A6 Avant e-tron, Porsche Taycan Shooting Brake en bij onze Nederburen ook nog de Nio ET5 Touring.
Vanaf nu komt daar ook deze Volkswagen ID.7 Tourer bij en dat is belangrijker dan je denkt! Want decennialang zette de zakelijke rijder en masse zijn krabbel onder het contract voor een Passat Variant (met dieselmotor). Sinds de omschakeling in fiscaliteit kwam die zakelijke rijder echter tot het besef dat er geen gelijk gevormd alternatief was op elentriek. Hoewel de ID.7 Tourer in principe geen genen deelt met de Passat Variant, moeten we er niet flauw over doen: dit IS de elektrische Passat stationwagen waar je - misschien wel - op zat te wachten.
Waarom zou je uitkijken naar een Passat EV?
Simpel, net zoals de Passat op dieselkracht, vormt deze ID.7 Tourer de brug tussen enerzijds kleinere elektrische stationwagens met een beperkte(re) range en anderzijds de premium - maar ook peperdure - stationwagens van merken zoals BMW en Audi. Hoewel je dus niet per sé een elektrische auto wil (niet iedereen is klaar voor de stap) is de overstap van Passat naar ID.7 zo klein, dat je geen al te grote cultuurshock ervaart.
Al zeker omdat beide auto's zo dicht bij elkaar liggen qua dimensies. De ID.7 Tourer is amper 4,4 cm langer nog geen duim breder en stukken rianter qua wielbasis. Daarnaast helpt het ook dat de ID.7 Tourer er net zoals de nieuwe Passat nogal... braaf uit ziet. Ach, het is dé reden waarom we decennialang VW's kochten, niet?
Hoe zit het met het interieur?
Ah ja, het pijnpunt van de eerste generatie ID.'s bij Volkswagen. Wel, goed nieuws, want de ID.7 lijkt vanaf de basis wél gebouwd met een smak ingenieursliefde. Binnenin is het zakelijk en koeltjes, maar dat past bij het "premium VW"-gevoel dat de ID.7 uit wil stralen. Zowel voor als achteraan zit je absoluut riant en ook de koffer is met 605 liter riant. Om je een idee te geven: dat is meer dan wat je krijgt in een Skoda Enyaq. We geven het maar even mee.
Ook een dikke pluim geven we aan de infotainment-afdeling van VW. Want zo schabouwelijk iteratie 1, 2 en 3, zo indrukwekkende is het MIB4-platform dat zich verschuilt achter het centrale 15-duims scherm. De interface is logisch, werkt snel en je smartphone koppelt sneller dan dat je "badeend" in het Duits kan zeggen. Het minuscule informatiescherm pal voor de neus blijft wat knullig- net zoals enkele streelstrookjes, maar elke ID.7 komt standaard met een riante head-updisplay. Luister je mee, Audi, Mercedes en BMW?
Klinkt goed! Hoe rijdt de ID.7 Tourer?
AFSCHUWELIJK! Nee, geintje. Net zoals zijn sedanbroertje blinkt de ID.7 Tourer uit op vlak van rijcomfort. Zelfs met zijn +2 ton en zelfs met de optionele 20-duimers op ons testexemplaar. Hoewel we het MEB-platform kennen van alles onder de ID.3 tot de Cupra Tavascan, zijn de fundamenten onder deze ID.7 Tourer ongegeneerd afgesteld op zachtheid - zoals het moet op een familie-station. De demping, de geluidsisolatie en de ophanging toont dat een elektrische auto niet hard hoeft te zijn.
Denk niet dat de ID.7 daardoor een natte dweil is. De elektromotor van 286 pk (550 Nm) op de achteras zegent de stationwagen met Golf GTI-esque rechtdoorprestaties (6,6 sec 0-100), het - misschien net te zware - stuurgevoel maakt dan weer duidelijk dat je niet met de Citroën Berlingo onderweg bent van je schoonmoeder. Er is een snellere versie, de GTX met 340 pk, maar het loont om weg te blijven van die uitvoering. Dat lijkt op het eerste gezicht raar, want de GTX is even ruim binnenin en nog een stuk rapper. Echter zorgt die elektromotor op de vooras er voor dat de draaicirkel groter wordt, zorgt de sportophanging voor minder comfort en daalt de range.
Juist ja, hoe ver geraakt zo'n ID.7 Tourer?
De ID.7 Tourer Pro "basisversie" doet het met een accu van 77 KWh netto en komt in theorie 604 km ver. Is dat niet genoeg voor je? Dan is er ook nog de Pro S die de accu doet groeien naar 86 kWh en beschikt over 688 km range. De GTX gebruikt trouwens ook die grote accu en neemt genoegen met 583 km aan range.
Afhankelijk of je de optionele warmtepomp hebt aangevinkt (een optie van een stevige 1.180 euro) zal je bij benadering de opgegeven range halen. Wij reden met een rangevork van 450 km tot 550 km range voor de ID.7 Pro Business Premium die door zijn uitrusting op papier 599 km ver zou moeten geraken. Voor de twijfelaars: elke EV die zonder problemen 400 km weet te halen vormt in 99,99% van de verplaatsingen geen probleem. Moet je eenmaal laden, dan doet de I.D7 Tourer dat aan een correcte 11 kW en 175 kW DC voor de versies met 77 kWh en 190 kW DC voor de versies met 86 kWh DC.
Oké, wat is de prijs dan?
61.165 euro, alsjeblieft. En ja, dat is een sloot geld, maar als we je vertellen dat je tegenwoordig 36.964 euro kwijt bent voor een kale Peugeot 308 stationwagen met stekker en zelfs 76.300 euro kwijt bent voor een kale BMW i5 Touring, dan merk je vooral dat de wereld compleet doorgedraaid is. We doen er dus goed aan om even voorbij het bare geld te kijken en onze neus richting de leasingmarkt te draaien.
Wat merk je daar? Dat de ID.7 Tourer qua maandprijs op hetzelfde niveau zit als een BMW iX1 of BMW i4. Voor een gigantische stationwagen met riante accu en range! De domper op de feestvreugde is het feit dat zijn SUV-broeder, de ID.4, bijna 14.000 euro minder kost en ook in leasingland in een andere (lees: lagere) categorie speelt. Het lijkt wel alsof VW wil dat de stationwagen niet populair wordt!
Moet ik de Volkswagen ID.7 Tourer overwegen?
Net zoals het restaurant in IKEA, zou het dom zijn om deze ID.7 Tourer links te laten liggen. De Volkswagen ID.7 Tourer is ruim, zuinig, comfortabel en - vooral - geen SUV. Zit deze knaap in je fleetlijst? Niet twijfelen...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen