Het autosalon in Brussel mag dan wel van start gegaan zijn, Tesla gaat met de eerste primeur van de dag lopen door de faceliftversie van de Model Y te presenteren. En daarbij is het uiterlijk niet het enige dat verandert.
Je kreeg hem gisteren al te zien op wat vage foto's in de sneeuw maar nu krijg je echt propere beelden te zien van de Tesla Model Y facelift.
Aan de buitenzijde die die er alvast gelikter uit dan de eerste versie. Doorlopende strips voor dagrijlichten vooraan en ook voor de achterlichten maken de wagen een stuk moderner ogen. Tesla zorgt er trouwens voor dat de verlichting in de achterklep indirect naar buiten straalt. Omdat het aangenamer is, of gewoon omdat het kan als designgimmick?
Tesla durft met de gom over de Model Y te gaan, want de kofferklep is volledig vrijgemaakt van nummerplaatvak of belijningen. Misschien vinden we dat wel iets te ver gaan en toont de massieve achterkant niet zo mooi als voorheen. De link met de Cybertruck is er echter wel, dus op zich staat het niet heel onlogisch.
Normaalgezien wijzigt een automerk niks aan de buitenafmetingen bij een facelift maar dat is bij deze Tesla wel anders. Zo wordt hij 4,6 centimeter langer en meet hij voortaan 4,797 meter lang. Handig om weten als je hem in je garage wil parkeren. Extra binnenruimte hoef je niet te verwachten, de extra lengte zit helemaal in de hertekende neus en kont.
The Stick stays
Aan de binnenzijde vinden we veel zaken terug van de Model 3 facelift, zoals de doorlopende sfeerverlichting in het interieur en het strakke dashboard. Toch zijn er ook verschillen, want de deurpanelen lijken er iet of wat anders uit te zien dan bij zijn kleinere broer.
De bedienings.hendel achter de stuurkolom, die is ook gebleven. Tesla bedot je wel door het ontwerp van de Model Y er te laten uitzien alsof er geen stengels achter het stuurwiel zitten maar schijn bedriegt. De bedoeling ervan is niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk gaat het om de bediening van de richtingaanwijzers. De knopjes op het stuur die daarvoor in de Model 3, X en S dienen, krijgen hier uiteraard een andere functie. Tesla denkt ook aan het gebruiksgemak door de achterbank niet alleen elektrisch te laten neerklappen maar ook elektrisch weer omhoog te brengen. Wie achteraan gaat zitten krijgt een extra touchscreen tussen de voorzetels voor de bediening van allerlei comfortzaken. Gamen of een film kijken? Dat kan tegenwoordig ook achterin.
Sneller en zwaarder
Voor de technische specificaties moeten we gaan gokken, want Tesla is koning in het achterhouden van die gegevens. Ze laten wel weten dat de wagen efficiënter en comfortabeler geworden is. Wel zijn er gewichten vrijgegeven, zo weegt de Standard Range 1.921 kilogram, dat is 12 kilogram meer dan voorheen. Je zou ook kunnen merken dat Tesla aan de kwaliteitsbeleving gewerkt heeft net als aan de carrosseriestijfheid en dat kan het extra gewicht verklaren.
Opmerkelijk is dat de Model Y facelift tegenwoordig een seconde sneller naar de 100 km/u rijdt, in 5,9 seconden lukt dat tegenwoordig. De actieradius van de instapversie wordt geschat op 593 kilometer, althans volgens de Chinese cyclus.
Voorlopig staat alleen de Long Range AWD ook in de catalogus. Deze weegt 1.992 kilogram en hupt je van 0 naar 100 in 4,3 seconden. Daar zou het Chinese rijbereik 719 kilometer bedragen.
Voorlopig krijgen we alleen zicht op de Model Y facelift voor de Aziatische markt. De Europese versies zijn nog niet beschikbaar en wanneer die er zouden komen is nog niet bekend. Ook de prijzen zijn nog niet vrijgegeven.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen