Rijtest

Ineos Grenadier getest - Meer Defender dan een Defender? (2025)

Wacht, waarom test Autofans een oude Land Rover Defender in 2025? Simpel: dit is geen oude Defender. Dit is een Ineos Grenadier, de eigenzinnige terreinwagen die meer ‘Defender’ wil zijn dan de nieuwe Defender... Dus wat denk je: lukt hem dat ook? Wij zochten het uit!

Pros

  • Stoere looks
  • Sublieme motoren
  • Onstopbaar offroad

Cons

  • Vaag stuurgevoel
  • Hoog verbruik
  • Ruwe afwerking

Wat is dit?

De Ineos Grenadier is zo’n auto waarvan je het verhaal moet kennen om ‘m te begrijpen. In 2016 stopte Land Rover namelijk met de productie van de oer-Defender en daar waren flink wat mensen rouwig om, waaronder één van de rijkste mensen ter wereld. Sir Jim Ratcliffe, de tot ridder geslagen oprichter van chemiereus Ineos, was zelfs zo rouwig dat hij besloot om de leegte eigenhandig op te vullen. Het resultaat is een auto die op zijn zachtst gezegd wat zaken gemeen heeft met zo’n oude Land Rover.

Meer dan een kopie?

Zelfs wanneer je van een dikke 100 meter afstand naar de Grenadier kijkt, snap je al waarom Land Rover Ineos meteen da de onthulling een rechtszaak aanspande — echt waar. Alles van de taps toelopende motorkap tot de knik in de heupen doet aan het origineel denken, een stuk meer zelfs dan de nieuwe Defender dat zelf doet. Een aantal zaken zijn echter wel anders: in het dakpaneel van een Ineos vind je geen gebogen raampjes maar wel handgrepen, en op de flanken zitten strips waaraan je stoere accessoires kan monteren. Daardoor gaat de Ineos Grenadier er uiteindelijk toch eerder uitzien als… Nee, nog steeds als een oude Defender.

Image
Test Ineos Grenadier 2025

Land Rover verloor zijn rechtszaak echter van Ineos want de rechter oordeelde dat de gedeelde designkenmerken met de Defender niet opvallend genoeg zijn. Of die rechter wel vertrouwd was met de vormgeving van zo'n Defender durven we betwijfelen, maar toch zijn wij alvast dolgelukkig met die uitspraak. Mocht Land Rover namelijk zelf nog een auto met deze vorm bouwen, dan zou de Grenadier niks meer dan een inspiratieloze kopie zijn. Nu doet Ineos echter wat Land Rover niet meer leek te durven: een auto in de geest van de klassieke Defender ontwikkelen. Dat kostte het bedrijf trouwens een slordige 1,5 miljard euro, dus daar moét je als liefhebber gewoon respect voor hebben.

Experts inzake zes-in-lijnmotoren

Bij die ontwikkeling nam Ineos dan ook geen genoegen met de eerste de beste krachtbron om in zijn Grenadier te lepelen, wel integendeel. Zo kan je de terreinwagen krijgen met de keuze uit twee motoren: een 3.0-liter zes-in-lijn op benzine of een 3.0-liter zes-in-lijn op diesel. Beide blokken kopen ze in bij de ultieme experts inzake zes-in-lijnmotoren: BMW. Daardoor vind je ruwweg dezelfde motoren in het vooronder van je Ineos die je anders had kunnen krijgen in sommige snelle BMW's... of zelfs een heuse Toyota GR Supra.

Image
Test Ineos Grenadier 2025

Verwacht echter geen massa’s pk’s in het vooronder van zo’n Grenadier te vinden. De diesel-Grenadier pakt zelfs uit met een kleiner vermogen dan BMW zelf met die motor aanbiedt: 249 pk. In een offroader is het koppel dan ook wat ertoe doet en op dat vlak beschik je over een mooie 550 Nm. Het benzineblok biedt dan weer minder koppel met 450 Nm, maar wel meer vermogen goed voor 286 pk. Beide motoren sturen die cijfers trouwens naar een achttraps automaat van ZF en die verdeelt ze permanent over de vier wielen, zoals het hoort bij dit soort machinerie.

Dieselkoppel, graag

Wat geeft dat dan precies, zo’n sportieve BMW-motor in een terreinwagen? Wel, alleszins geen sportiviteit. De terreinwagen in kwestie weegt namelijk een slordige 2,7 ton — slik — waardoor zelfs de benzineversie 8,6 seconden doet over een sprintje naar de 100 km/u. Wanneer je erin zit, zou je echter zweren dat het sneller gaat want qua beleving kan het allemaal wel tellen. Zo huilt dat heerlijke blok erop los als lag het in het vooronder van een BMW Z4 terwijl de neus bij stevig optrekken zo ver de hoogte in klimt, dat je bijna gaat vrezen dat je voorwielen geen contact met de weg meer hebben. O ja, en tussendoor zuipte het ding in onze handen ook nog eens 15,5 l/100 km bijeen... 

Image
Test Ineos Grenadier 2025

Vraag je ’t dan ook aan ons, dan vinden wij de dieselmotor een stuk beter bij het karakter van zo’n Grenadier passen. Niet omdat die zoveel minder verbruikt — we kwamen nog steeds uit op gemiddeld 11,5 l/100 km — maar wel omdat die je met al zijn koppel moeiteloos sleurt door alles wat je de auto voorschotelt. Over voorschotelen gesproken: de Ineos-verdeler waar wij ons testexemplaar gingen halen, dwong ons zowat om het ding ook eens offroad te testen… En we snappen best waarom: onze test vond plaats in een bijzonder regenachtige week en zelfs dan konden we nog geen modderpoel of puinhoop vinden waar de Grenadier met zijn drie vergrendelbare differentiëlen van onder de indruk leek.

Karakterbak met eigen willetje

Kortom: een competente terreinwagen is deze Ineos zeker maar hoe gedraagt hij zich op het asfalt? Wel… dit wordt een moeilijke om aan je uitgelegd te krijgen. Laat het ons zo zeggen: ook qua stuurgevoel is de gelijkenis met een oude Defender treffend. Het stuur keert bijvoorbeeld amper vanzelf terug na het nemen van een bocht en ben je daar niet op voorbereid, dan rij je gewoon van je eigen oprit rechtstreeks door de haag van de buurvrouw omdat je Ineos koppig blijft draaien. Eens onderweg lijkt er dan weer zo’n speling in de besturing te zitten dat geen haar op je hoofd eraan denkt om zelfs maar even naar het scherm van je smartphone te kijken; tegen dat je weer opkijkt rij je gegarandeerd in een andere rijstrook.

Image
Test Ineos Grenadier 2025

Het is met andere woorden geen sinecure om de Grenadier dagdagelijks te gebruiken en stiekem, héél stiekem is dat precies wat hem zo uniek maakt. Anno 2025 is ronduit elke auto namelijk zo veilig dat iedereen er zonder moeite mee kan rijden, van je grootmoeder tot je tienerzoon die een kwartiertje op de Playstation heeft geoefend. Het resultaat is dan ook dat een groot deel van het karakter van die auto’s verloren gaat want voor karakter heb je imperfecties nodig, en imperfecties wil 99 procent van de kopers net niet. De Ineos Grenadier heeft echter lak aan 99 procent van de kopers en zit boordevol imperfecties… En weet je wat: zelfs als je hypermoderne comfortsloepen gewoon bent, went dat eigenlijk best snel.

Machinekamer

Hetzelfde geldt voor het interieur van zo’n Grenadier want dat heeft op het eerste gezicht meer weg van een machinekamer dan van een cockpit. Nu is die laatste term wel toepasselijk met zijn knoppen in vliegtuigstijl op het plafond, maar het gros van de cabine bestaat gewoon uit onaangenaam harde plastics. Daardoor voelt vrijwel alles echter aan alsof het niet kapot te krijgen is, terwijl de Ineos zelf van zo'n formaat is dat er maar weinig niet achterin past. Zo is de koffer met de achterbank omhoog al goed voor 1.152 liter volume, al is dat dan wel tot het plafond gerekend. Het gros van onze testperiode hadden wij 'm echter als lichte vracht of Utility Wagon, en dan is er achterin 2 kubieke meter plek. 

Image
Test Ineos Grenadier 2025

Bovendien vind je een complete overdaad aan klassieke drukknoppen in die cabine terug en als we even eerlijk zijn, kunnen we dat veel beter smaken dan de volgepropte aanraakschermen die je vaak in moderne auto’s vindt. Zo volstaat een tikje tegen een draaiknop om de gewenste binnentemperatuur aan te passen — al heeft de Grenadier ook op dat vlak een eigen willetje, want je hebt het altijd net te warm of net te koud. Nu we toch nog even wat negatiefjes noemen: wat ons betreft is het onbegrijpelijk dat Ineos ervoor heeft gekozen om de snelheid in het centrale scherm weer te geven. Achter het stuur zit namelijk een paneel vol waarschuwingslampjes en daar had perfect een compact displaytje gepast, toch? 

Defender-geld

Die negatiefjes wegen natuurlijk des te meer door wanneer je de prijzen van de Grenadier bekijkt want we zeiden het al: Ineos gaf zo’n anderhalf miljard euro uit aan de ontwikkeling van dit ding. Het spreekt dus voor zich dat ze ‘m niet voor Dacia Duster-geld kunnen laten gaan… dus vragen ze er ongeveer vier keer Dacia Duster-geld voor. Zo moet je voor de goedkoopste Ineos al 76.000 euro over hebben en dan krijg je hem als Utility Wagon met twee zitplaatsen mee. Die prijs blijft wel onveranderd als je voor de diesel- dan wel de benzine-Grenadier gaat. 

Image
Test Ineos Grenadier 2025

Wil je daarentegen een exemplaar met vijf zitplaatsen en wat luxe, dan beginnen de prijzen van de Station Wagon bij 87.200 euro. Kortom: reken op een 90.000-tal euro tegen dat je Grenadier de dealer buiten rijdt maar goed: voor een nieuwe Defender 110 betaal je dat ook gemakkelijk. En dan heeft die laatste misschien wel meer comfort en meer luxe… Maar of hij ook meer karakter heeft?

Conclusie

De Ineos Grenadier is niets minder dan een unicum in het autolandschap van vandaag. Deze auto is namelijk niet gewoon bedacht door accountants, wel integendeel: je krijgt de indruk dat alle accountants genadeloos werden buitengesloten terwijl Sir Jim Ratcliffe samen met het ontwikkelingsteam in de gin vloog en besloot om dit heerlijke apparaat te bouwen. Het eindresultaat is dan ook niet zonder fouten, maar aan ronduit alles voel je dat de Ineos Grenadier bedacht is door échte autoliefhebbers… En misschien is dat wel precies wat de autosector af en toe eens nodig heeft.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen