Ja natuurlijk is dit een trend die wellicht niet meer te stoppen is. Snuister maar eens door onze testverslagen; Yves testte recent nog wel de Suzuki Swift met handgeschakelde bak en ikzelf mocht ook met de Dacia Duster manueel door de verzetten roeren. Maar testwagens met 3 pedalen zijn echt wel uitzonderlijk geworden. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de opkomst van elektrische auto’s, die we hier ook gretig testen. Ook plug-in auto’s komen met slechts twee pedalen en waar je bij de kleinere auto’s (pakweg A tot C segment) nog wel manuele versies vindt, is de automaat bij grotere of duurdere modellen eerder regel dan uitzondering.
BMW Z4 M
Bij de persdienst van BMW heerst er alvast wat nostalgie naar de manuele versnellingsbak want ze introduceerden een handgeschakelde Z4 M40i in het testaanbod. Een heerlijke machine met dubbel geblazen zes-in-lijn (twin turbo, 340 pk) en standaard een 8-trap Steptronic die altijd op het juiste moment van versnelling wisselt. Waar je vroeger moest bijbetalen voor een automaat, is die nu standaard. En je moet bij deze BMW zelfs een kleine 2.000 euro extra neertellen om manueel door de versnellingen te snijden.
Ik ging een week op pad met de handgeschakelde Z4 M40i en werd helemaal naar mijn jeugd gekatapulteerd door de herkenbare sound van de zescilinder die me, gekoppeld aan de flitsende prestaties en het korte pookje van plezier, deed denken aan de BMW Z3 M Roadster van weleer. Heerlijk! Nu, over flitsend gesproken, als elke tiende van een seconde telt, dan kies je toch beter voor de Steptronic-automaat die met 4,5 seconden naar 100 km/u één tiende sneller is dan ons manueel testexemplaar. Een verwaarloosbaar gegeven natuurlijk en je hoeft ook geen volleerd piloot te zijn om met het betere tip-hiel werk tussengas te geven, want dat doet de Z4 M manueel gewoon vanzelf als je terugschakelt. Echt een knap staaltje ingenieurschap en die automatische dot tussengas draagt absoluut bij tot de algehele funfactor. Maar goed, fun krijg je ook als de Steptronic op de oprit staat…
Een revival voor de manuele bak?
Die vraag moet ieder voor zich beantwoorden. Zo kan ik me perfect inbeelden dat zo’n Z4 M met sportief pookje je telkens weer een grote smile bezorgt als je in de Ardennen woont waar je nog overwegend ongegeneerd kunt gassen. Maar voor mij was het plezier snel over als ik voor mijn dagelijkse woon-werk traject mocht gaan aanschuiven op de Antwerpse ring. Dus nee, ik zie me niet snel ooit nog een handgeschakelde auto kopen, of het moest een klassieker zijn genre BMW Z1 of Z8.
Filerijden is de realiteit van elke dag en dat geldt voor het merendeel van de mensen op de weg. Zelfs in het weekend is het aanschuiven naar het shopping center, of naar de hobby's van de kinderen. Dus waarom zou je nog voor een manuele versnellingsbak gaan? Omdat het een vorm van cult is misschien? Of omdat je dan ten alle tijden zelf beslist over de juiste versnelling? Valabele redenen inderdaad, maar doe mij toch maar het comfort van een automaat. Voor nieuwe bestuurders is er nog een bijkomend argument want je rijbewijs halen is natuurlijk veel makkelijker met twee dan met drie pedalen. Dan is de angst om stapvoets te manoeuvreren of te vertrekken op de helling niet meer nodig en zit je voor je ‘t weet met je roze kaartje in je nieuwe elektrische beginnersauto. Neen, er is geen hoop meer voor de manuele versnellingsbak.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen