Wat is dit?
John Cooper Works staat al jaar en dag te boek als de meest performante uitvoering bij Mini. Zie het als de lokale M, RS of AMG. Bij de nieuwe generatie Mini hatchback wordt het wel een stuk ingewikkelder. Enerzijds kan je kiezen uit een elektrische "JCW", anderzijds staat de JCW met klassieke benzine te trappelen aan de startmeet. Dit is er eentje van die laatste soort.
Wacht! JCW gaat elektrisch?!
Inderdaad, net zoals AMG, RS en ///M dat ook (zullen) doen. Al hoef je niet, indien je niet wil. Want gezien Mini onder de paraplu van BMW valt, pakken de Britten evenzeer uit met een multi-motorenstrategie. Je kan je JCW dus krijgen met een 258 pk sterke elektromotor op de vooras en een batterij, of je kan gaan voor deze benzinevariant die een 231 pk sterke 2-liter viercilinder benzine voorin huist.
Waarom is de benzine minder krachtig dan EV?
Ach, marketingstrategie en strenge emissienormen? Al vergeet je dan misschien een belangrijker toogcijfer. De elektrische JCW legt namelijk 1.7 ton in de weegschaal, de JCW op benzinesap doet het met 400 kg (!) minder. De JCW Electric mag dus potenter zijn (en 0,2 seconden sneller naar de honderd sprinten), de JCW benzine rijdt zonder twijfel die elektroknaap volledig zoek op de betere bergweg.

Een bergweg voor onze neus kregen we evenwel niet bij deze eerste test. Wel gingen we naar Buitenland (het gehucht, niet de landsgrens) om de limieten van de Mini JCW op te zoeken - binnen de legale parameters... ahum.
Hoe ging dat, zo'n Mini JCW in Buitenland?
Aha! Vooreerst slecht nieuws. Althans, voor ons. Want tijdens de testrit kregen we een ware drache nationale! Nu goed, vraag het Ayrton Senna maar: regen onderscheidt de goeie chauffeurs, van de matige chauffeurs. Gezien we eerder matige chauffeurs zijn, gingen we toch met enige opspanning van de bilspieren te werk. Dat bleek na enkele km's volstrekt onnodig. Want hoewel de Mini JCW een nog steeds relatief korte wielbasis heeft (2,5 m), blinkt ook deze nieuwe generatie uit in stabiliteit.

De voortrein communiceert zo duidelijk wat 'ie aan het doen is, dat je gripverlies mijlenver voelt aankomen - en onder controle kan houden. Het sperdifferentieel is er nog steeds één van de elektronische soort, waardoor de JCW een handvol kan zijn uit de bochten. Niet in het minst omdat ook de standaard 7-traps automaat met dubbele koppeling onnodig hard de versnellingen er in beukt. Fijn voor de beleving van de passagiers, minder fijn voor chauffeur. Om maar te zeggen dat die automaat niet zijn sterkste punt is.
"Go-cart feeling" is niet alleen marketing
Gelukkig maakt de JCW weerom zijn "go-cart"-statuut waar. De draaicirkel is op zichzelf al opvallend klein, maar eenmaal in beweging wordt die nog wat kleiner. Stuur in, ga even van het gas (of stamp op de linker pedaal) en de JCW pivoteert als een ballerina uit het cirque du soleil. Nieuw is dit natuurlijk niet, want dat deden Mini's al in de jaren 60.

Wel nieuw - en door ons nu al gesmaakt - is die enkele centrale uitlaat achteraan. Mooi vinden we die niet per sé, maar hij legt wel de link naar de racerij waar functie de vorm volgt. Wat dan de functie is van deze centrale uitlaat? Knetteren als een malle natuurlijk! Wat de uitlaatlijn namelijk mist aan auditief genot (dankzij de Europese geluidsdempers), maakt hij ruimschoots goed door zijn geknetter en gepruttel. De parking van de lokale McDonalds zal je alvast dankbaar zijn.
Is deze Mini JCW vernieuwend genoeg?
Dat hangt er vanaf van wat je zoekt in een JCW. Vanuit een technisch standpunt is deze Mini JCW zo nieuw als het verschil tussen FIFA 2021 en FIFA 2022. De B48 viercilinder voorin draait al mee sinds 2015 (al kreeg 'ie in 2018 een update) en kan je ook kennen vanuit de BMW Active Tourer 225i. Ook aan de ophangingscomponenten wordt eerder gepolijst dan geboord.

Wat er dan wel nieuw is? Mini smeert het bumperwerk van de nieuwe generatie elektrische Mini over het karkas van de oude Mini op benzine. Daardoor krijg je onder andere die driehoekige achterlichten, maar geen verzonken deurgrepen. Uiteraard krijgt de JCW een specifiek aankleding met stoerdere accenten, forse spoiler en centrale uitlaat. Het is echter de optielijst die dicteert hoe uitgesproken je Mini JCW voor de dag komt...
Valt er nog wat nieuws te rapen?
Jazeker. Want naast de "Boost-knop" (die je bijna nooit gaat gebruiken), gaat het interieur volledig op de schop. Het is te zeggen: leder en chromen accenten werden bedankt voor bewezen diensten en het geheel wordt voortaan in stof gedrapeerd. Dat laat natuurlijk toffe accentjes toe op het dashboard. Ook het stuurwiel is volledig nieuw en bestaat uit twee spaken en een strookje strak gespannen stof onderaan. Net zoals bij de M-modellen van BMW is dat stuurtje misschien nét wat te dik om comfortabel te zijn.

Centraal op het dashboard prijkt dan weer Mini's nieuwe OLED-display. 's Werelds grootste ronde OLED-display in serieproductie in een auto. Alleen voegt dat ronde scherm niet meteen iets toe aan de beleving. De aspect ratio van je Android Auto/ Apple Carplay (lees: rechthoekig) vloekt met het ronde scherm en de drukke interface geeft weinig visuele feedback. Idem voor de head-updisplay pal voor je neus. Die projecteert info op glazen plaat die eerder laag staat. Zeker bij steviger "door bonjouren" en manueel schakelen mis je een duidelijk toerenteller, waardoor je vaak zonder dat je het wil de (zachte) toerenbegrenzer in gaat. Los daarvan voelt de cabine wel een stuk frisser aan en blijft zichtbaarheid één van de sterke punten van een Mini.

Genoteerd. Maar wat kost deze Mini JCW?
Da's eigenlijk de verkeerde vraag. Je moet niet vragen wat een Mini JCW kost, je moet vragen hoeveel jij er aan uit wil geven. Starten doet de JCW driedeurs met benzine bijvoorbeeld aan 40.150 euro. Maar met 11 lakkleuren om uit te kiezen, meerder kleuropties voor het dak en verschillende stripings ben je wel even zoet. Interessant genoeg is enkel de lakkleur een meerprijs, want andere kleuren voor het dak of accentstrepen zijn compleet gratis.

Waar je dan toch geld op stuk kan slaan? Elektrische stoelen, dakrails, getinte ramen, actieve cruise controle, een panoramisch zonnedak en natuurlijk grotere 18-duims lichtmetaal (standaard 17-duim). Vink je alles aan wat Mini naar je JCW kan smijten? Dan strand je op 45.905 euro. Dat is eigenlijk maar een minieme meerprijs tegenover de basisprijs. Voor dat geld heb je zelfs geen kale Volkswagen Golf GTI!
Verdict
De nieuwe Mini John Cooper Works verzet geen bakens, maar dat is eigenlijk geen verrassing. Dit is tenslotte grotendeels een ver doorgedreven facelift. Het resultaat is evenwel dat deze JCW benzine kan teren op een old school rij-ervaring, gecombineerd met een moderner interieur. Zo worden ze niet meer gemaakt... maar nog wel bij Mini!

Specificaties
| Motor | 2-liter vierciilnder turbobenzine |
|---|---|
| Vermogen | 231 pk |
| Koppel | 380 Nm |
| Overbrenging | 7-traps automaat |
| Aandrijving | voorwiel |
| Gewicht | 1 305 kg |
| Topsnelheid | 250 km/u |
| 0 tot 100 km/u | 6.10 sec |
| CO2-uitstoot | 147 g/km |
| Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen