BYD is 's werelds grootste EV producent en het is niet zinnens die titel op te geven. Het Chinese bedrijf steekt dan ook elke Yuan in het verder ontwikkelen van elektrische auto's. Enerzijds onderaan het gamma (batterijen die zeezout gebruiken), anderzijds bovenaan het gamma met hyperperformante tech. Het nieuwe Super E Platform moet dat duidelijk maken.
Supah Powah!
Het Super E platform is er dan ook ééntje van superlatieven. Zo zal het platform een 1.000 volt boordnetwerk gebruiken (ter info: onder andere de Porsche Taycan, Kia EV9 en Mercedes CLA heeft een 800 volt netwerk). "Snellere kabels" betekent natuurlijk ook sneller laden. Zo zullen modellen met het Super E Platform aan 1 Megawatt kunnen laden, ofte: 1.000 kW.
Nu horen we je luidop scanderen: er zijn toch geen palen die aan 1.000 kW kunnen laden? Al klopt dat niet helemaal. Ook Tesla's is "megachargers" aan het uitrollen om de Semi's van peut te voorzien (je weet wel, de vrachtwagens). BYD doet dan weer zijn duit in het zakje door in China 4.000 snelladers te gaan plaatsen die 1.000 kW aan moeten kunnen.
Wat betekent dit in de realiteit?
Nu goed, wat wil dat allemaal in de realiteit zeggen? Simpel. Volgens BYD kan je dankzij het Super E Platform 2 km range per seconde laden. Ben je wat wiskundig aangelegd, dan haal je hieruit dat je per minuut 120 km aan range in de accu pompt. Na 5 minuten spreek je dan over 600 km. Opmerkelijk: BYD gebruikt tot nog toe zijn Blade Battery, een LFP-accu die er nét om bekend staat minder performant te laden. Waardoor we alvast benieuwd zijn welke accu BYD heeft ontwikkeld voor het Super E Platform.

Andere pittige cijfers? BYD plot tot 800 pk op het platform dankzij een nieuwe set elektromotoren die tot 30.000 tpm kunnen draaien. Hoe en wanneer BYD de eerste auto met het Super E Platform zal lanceren is momenteel nog niet duidelijk. Al kan dat - BYD kennende - evengoed volgende week zijn...
Reacties
door Tom Van de Velde
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen