De CLA is al twee generaties lang een publiekslieveling bij het Mercedes cliënteel. Niet moeilijk, want de stijlvolle vierdeurscoupé was de goedkoopste manier om je in een fors duurdere CLS te wanen. Na twee komt drie en die derde generatie is klaar om autoland eens goed wakker te schudden.
Sterrenshow
Visueel speelt Mercedes evenwel op veilig. Want hoewel elke vijs en paneel nieuw is, kan je bezwaarlijk van een revolutie spreken. Porsche 911-gewijs blijft het silhouet herkenbaar, maar is de invulling anders. Zo kunnen we natuurlijk niet rond de snuit van de nieuwe CLA. De dichte grille herbergt 142 individuele led-lichtjes met centraal een verlicht Mercedes-logo. Merk trouwens op dat de cirkel rond het centrale logo niet verlicht is voor de Europese versie. Dat komt door lokale wetgeving. In China en de VS is de cirkel wel gewoon verlicht.

Nu goed, die cirkel gaat het verschil niet maken om deze Mercedes CLA als dusdanig te herkennen. Moest het dan door de grille nóg niet duidelijk zijn, dan is er natuurlijk nog de dagrijverlichting. Die bestaat uit - jawel - 1 Mercedes ster in elke lichtencluster die verbonden worden door een doorlopende lichtstreep. Ook hier weer moest Mercedes een loopje nemen met de wetgeving, want de onderste pootjes van de sterren staan net wat platter. Ach, nog ééntje om het af te leren? Bovenop de motorkap vind je ook nog een - gelukkig niet verlicht - Mercedes-logo.
Onmiskenbaar
De flank is onmiskenbaar CLA sedan, al werd de nieuwe net wat langer, groeide de wielbasis met 6,1 cm en is de derde generatie CLA 2,9 cm hoger. De verzonken deurgrepen zorgen voor de moderne touch, net zoals de zwarte schort onderaan om de CLA lager te doen lijken dan 'ie eigenlijk is.

Achteraan maakt de lichtstrik die debuteerde op de CLE ook zijn opwachting op de CLA. Merk op dat ook in die strik 2 lichtgevende Mercedes-sterren zitten verwerkt. Het typerende coupébipsje met geïntegreerde spoiler maakt het plaatje af. Merk op dat de CLA geen einddempers heeft... en dat heeft een verrassend logische reden.
Zoals een Porsche Taycan
Want hoewel de derde generatie CLA er zal komen met een verbrandingsmotor onder de kap (een 1.5-liter viercilinder Full Hybrid), kijk je hier naar de "CLA met EQ Technologie". Dat is de nieuwe naamgeving die Mercedes zal hanteren voor zijn elektrische modellen en ook al gekleefd werd op de elektrische G-Klasse, de "G 580 met EQ Technologie".

De elektrische CLA is échter nu al een gamechanger in EV-land, door absurd performante techniek te herbergen in een instapmodel. Laten we beginnen met het gloednieuwe platform dat gebruik maakt van een 800 volt boordnetwerk (zoals een Porsche Taycan) en een hoog performante warmtepomp die uit alles behalve je flatulentie energie weet te halen. Daardoor is laden aan een forse 320 kW DC mogelijk (11 kW AC). Waardoor de batterij van 85.5 kWh (netto) in no-time weer bijgetopt is.
Range-koning
Die batterij schroeft Mercedes bij de lancering onder de CLA 250+ met EQ Technologie en de 350 4Matic met EQ Technologie. Die eerste maakt gebruik van een elektromotor van 268 pk die via een tweetraps versnellingsbak zijn kracht naar de achterwielen stuurt. Goed voor een sprint naar de honderd van 6,8 seconden en een top van 210 km/u. De 350 4Matic voegt een elektromotor toe op de vooras en beschikt daardoor over 348 pk en een sprint naar de honderd van 4,9 seconden. De top van 210 km/u blijft identiek.

Op termijn komt Mercedes nog met een instapversie (CLA 200 met EQ Technologie?) die beroep doet op een accu van 58 kWh netto. De Duitsers focussen echter eerst op de "Long Range" omdat die letterlijk een gigantische long range voor kan leggen. Die CLA 250+ van hierboven? Die schopt het in de WLTP-cyclus tot een hallucinante 792 km. Zelfs met alle opties (zoals minder aerodynamische velgen/banden) blijft de CLA 250+ beschikken over 694 km range. De vierwielaangedreven 350 4Matic doet het amper slechter met een WLTP-range van 670 / 770 km afhankelijk van de uitrusting. Nogmaals... dit is een instap-EV van het Mercedes-gamma!
Netflix en chill?
Dat instap niet budget hoef te betekenen, wil Mercedes ook duidelijk maken in het interieur. Zo debuteert de CLA een nieuwe generatie van het MBUX-systeem. Een superscreen tekent present (optioneel bestaande uit drie schermen) met vergaande vormen van connectiviteit, artificiële intelligentie en entertainment. Gamen als passagier met je XBOX-controller of een filmpje meepikken tijdens het rijden via een streamingdienst? Het kan! Een camera houdt zelfs de ogen van de chauffeur in het oog en zal de film/game stoppen als de chauffeur te lang naar het scherm tuurt. Safety first, tenslotte.

Achterin de CLA zouden passagiers moeten profiteren van de toegenomen wielbasis en dat verhaal klopt deels. Zo heb je meer knieruimte, maar de achterbank blijft relatief kort en recht. Ook de koffer is met 405 liter eerder bescheiden in het segment, maar Mercedes countert door te stellen dat er ook nog een elektrische CLA Shooting Brake op de markt komt. Kijk, daar hebben ze een punt natuurlijk. A propos: de elektrische CLA brengt nog een snufje terug dat sinds de W 23 vanuit de jaren 1930 niet meer beschikbaar was op een Mercedes. Inderdaad, een frunk! En meteen eentje van 101 liter groot.
Tussen A en C
Zoals hierboven al aangegeven geeft de CLA Berline met EQ Technologie het startschot voor een rist nieuwe instap-EV's bij Mercedes. Naast die Shooting Brake krijgen we spoedig ook de nieuwe generatie GLA en GLB met EQ Technologie die dan de EQA en EQB aflossen. De vraag is natuurlijk wat dit allemaal moet gaan kosten. Hoewel er nog geen exacte prijzen zijn, wordt het hier weerom interessant.

Zo kost de huidige EQB om en bij de 55.000 euro en kost de volgende EV in lijn - de EQE - minimaal 67.000 euro. Als je dan weet dat er daartussen ook nog een op til staande elektrische C-Klasse zijn plaats moet vinden, dan lijkt het niet onwaarschijnlijk dat de elektrische CLA een startprijs krijgt onder de 60.000 euro. Is dat veel geld? Als je gaat vergelijken met een Tesla Model 3 wel... maar wil je anno 2025 nog een Tesla kopen? Dat hebben ze bij Mercedes ook in de mot, waardoor de CLA Berline deze zomer al het straatbeeld in rolt, in het najaar volgt dan de CLA Shooting Brake.
Reacties
door John
door This That
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen