Juich, want één van de populairste prijsbeesten in autoland steekt in ’t nieuw. Dit is namelijk de nagelnieuwe Dacia Duster en die belooft, aldus zijn bouwer, alweer de beste middenweg tussen prijs en prestaties te vinden… Dus maakt hij die belofte ook waar? Wij zochten het uit!
2,4 miljoen, zoveel Dusters wist Dacia al te slijten sinds de lancering van zijn eerste generatie in 2010. Een mooi deel daarvan ging trouwens ook naar ons eigenste Belgenland want hier staat de Duster-teller inmiddels bijna op 90.000 verkochte exemplaren. Daarmee was hij gedurende de eerste drie maanden van dit jaar alweer goed voor een tweede plek in de toplijst van populairste modellen op de particuliere markt, waar hij eigenlijk enkel merkgenoot Sandero voor moet laten… En dan hebben we het, voor de duidelijkheid, nog over de oude Duster.
Zelfde maten, meer uitstraling
Dit is namelijk de Dacia Duster in gloednieuwe vorm, en op basis van zijn looks zou je alvast verwachten dat die het minstens even goed moet gaan doen als de twee voorgaande generaties. Zo behoudt de SUV heel wat van zijn kenmerkende design, compleet met het strakke nieuwe neusje dat zijn voorganger middels een facelift ook al opgespeld kreeg. Sterker nog: zijn buitenmaten blijven zelfs nagenoeg identiek met een lengte van 4,34 meter en een breedte van 1,81 meter. De Duster weerstaat met andere woorden aan de verleiding om bij zijn nieuwe generatie een maatje te groeien, al zou je dat er van buitenaf misschien niet aan zeggen.
Dacia geeft zijn SUV namelijk aanzienlijk blokkiger proporties voor een nog volwassener uitstraling dan voorheen. Zo start de motorkap een fractie hoger en loopt ze ook rechter door zodat de Duster wat meer op een echte terreinwagen gaat lijken. Tegelijk worden de LED-koplampen samen met de grille wat smaller en blijft er meer plek over voor stoere, slijtvaste sierdelen. Die bestaan tegenwoordig trouwens uit een materiaal dat Dacia ‘Starkle’ noemt, en naast voor 20 procent gerecycleerd ook in de massa gekleurd is waardoor krassen minder snel opgemerkt moeten worden. Ook achteraan keert dit materiaal terug op de bumpers, met daarboven een setje pijlvormige achterlichten.
Ruimte voor elektrificatie
Waar de vorige twee generaties van de Duster dus nog sterk op elkaar leken, wijkt deze derde telg een stuk verder af en dat dankt hij aan zijn nieuwe platform. Onderhuids schuilt tegenwoordig namelijk de CMF-B-basis, je welbekend van modellen als de Renaults Clio, Captur en Arkana maar ook de Dacia’s Sandero en Jogger. Die hebben allemaal één ding gemeen: er is plek voor elektrificatie en dat is dus voor het eerst ook het geval bij de Duster. Zo is ieder exemplaar op benzine tegenwoordig tenminste een mildhybride, behalve de 100 pk sterke 1.0-liter driecilinder die af-fabriek op LPG rijdt. Een Duster op diesel biedt Dacia niet meer aan.
Het geëlektrificeerde aanbod begint dus met de TCe 130, die gebruik maakt van een 1.2-liter driecilinder benzinemotortje met mildhybridehulp. Het resultaat is 131 pk en 230 Nm koppel, die ofwel naar de voor- ofwel naar de vier wielen gestuurd worden langs een manuele zesversnellingsbak. De elektrische ondersteuning beperkt zich hier tot een starter-alternator die de motor een kleine boost kan geven maar verwacht je meer dan dat, dan is de nieuwe Duster er ook als full-hybrid. Die combineert een 1.6-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor en een 1,2 kWh-accu. Deze set-up kennen we al van pakweg de Dacia Jogger Hybrid en de Renault Arkana E-Tech, en stuurt 142 pk en 205 Nm koppel naar de voorwielen langs een automatische zesversnellingsbak — meteen de enige automaat die je in de Duster kan krijgen.
Spaarzaam, ook onderweg
Die laatste is dan ook de zuinigste Duster van het gamma, want de constructeur geeft een gemiddeld benzineverbruik op van amper 5,1 l/100 km. Je zal het vast niet geloven, maar na een best gevarieerde testrit was dat ook precies het cijfer dat de boordcomputer weergaf. Je kan dus best wel spaarzaam onderweg zijn met deze Duster Hybrid, vooral wanneer je veel van je kilometers in de stad aflegt. Daar moet je namelijk zo’n 80 procent van de tijd zuiver elektrisch kunnen rijden maar doe je vooral veel snelweg, dan ben je misschien wel even tevreden met een voorwielaangedreven TCe 130. Daarvoor geeft Dacia namelijk een gemiddeld verbruik op van 5,5 l/100 km en hoewel onze teller eindigde op 6,8, ligt dat vooral aan het feit dat we met deze Duster zelfs een aantal stukken onverhard aflegden.
Daar staat met name de vierwielaangedreven Duster nog steeds zijn mannetje, maar vooral op de gebaande weg zet deze Dacia grote stappen. Op de snelweg blijft dit dan wel niet het stilste stuk automobiel op de markt maar dankzij dat CMF-B-platform wint de SUV in zo’n sterke mate aan stabiliteit, dat het eigenlijk niet eens zo’n leugen meer is wanneer Dacia het woord “dynamisch” op zijn Duster durft kleven. Ook wanneer de weg wat bochtiger wordt blijft de auto namelijk best voorspelbaar sturen terwijl de ophanging toch nog vergevingsgezind blijft over zelfs flinke oneffenheden. Deze nieuwe Duster is met andere woorden verfijnder dan ooit, al is zijn handbak nu niet meteen de àllerscherpst schakelende en is die klauwkoppelingenautomaat van de Hybrid in sommige gevallen wat aan de slome kant.
Smartphone als infotainment
Dat nieuwe platform heeft echter nog meer voordelen, onder andere voor de binnenruimte. Daar beschik je voorin over meer plek in de breedte terwijl de beenruimte er achterin op vooruit gaat. En inderdaad: op de achterbank van de Duster is er voortaan voldoende plek om ook volwassenen gedurende langere ritten gelukkig te houden en de koffer biedt zelfs 15 procent meer plaats dan voorheen, goed voor tot 517 liter aan bagage. Verder vind je afhankelijk van het uitrustingsniveau op vier tot zes plaatsen in de cabine ‘YouClip’-bevestigingspunten waar je allerhande accessoires op kan vastklikken. Dat gaat van een smartphonehouder met ingebouwde inductielader tot een extra bekerhouder met kledinghaak én uitneembare zaklamp — want ook bij Dacia zijn ze tegenwoordig Simply Clever, Skoda.
De goedkoopste Dusters beschikken dan weer standaard over een ingebouwde smartphonehouder en daar is een goeie reden voor: die krijgen geen infotainmentscherm mee. Daar neemt je telefoon die rol desgewenst dus over en door middel van de ‘Dacia Media Control’-app krijgt die toegang tot allerhande functies zoals de bediening van de multimedia. Vanaf het tweede uitrustingsniveau, de Expression, neemt een 10,1-inch aanraakscherm die taak op zich en dan monteert Dacia meteen ook standaard een digitaal instrumentarium van 7 inch achter het stuur. Verder beschikken topversies Journey en Extreme hier en daar over een iets zachter materiaaltje, al geldt voor de hele cabine dat de plastics relatief hard aanvoelen. Dat vergeef je de Duster echter meteen, en dat doe je niet alleen omdat het interieur er zo leuk uitziet…
Nog meer auto voor je geld
Er moet namelijk toch érgens op bespaard worden, want de Duster blijft gewoon een spotgoedkope auto. Zo haal je er al eentje in huis vanaf je 18.990 euro naar de Dacia-dealer overmaakt, al moet je dan wel genoegen nemen met de 1.0-litermotor op LPG. De voorwielaangedreven 1.2-benzinemotor krijg je dan weer mee vanaf 22.490 euro maar die steekt dan meteen in het Expression-uitrustingsniveau. De vierwielaangedreven Duster kost daar 24.990 euro en de Duster Hybrid 26.190 euro. Nog eens 1.500 euro extra geeft je echter een stoer aangeklede Extreme en die staat min of meer op gelijke hoogte met de meer op comfort gerichte Journey, waarvoor je per motorisatie nog eens 200 euro bovenop de Extreme mag optellen.
Daarmee is de nieuwe Duster in een directe vergelijking dus wel een fractie duurder dan zijn voorganger, maar dat weegt in de verste verte niet op tegen hoeveel meer auto je voor je geld krijgt. Zo haalden we al aan hoe volwassen deze Dacia aanvoelt op de weg, hoe efficiënt zijn motoren zijn én hoeveel handige technologie hij aan boord heeft maar ook qua standaarduitrusting kan je eigenlijk niet klagen. De Essential-basisversie mag dan geen aanraakscherm mee krijgen maar hij biedt wel gewoon parkeersensoren en automatische lichten, naast natuurlijk alle complexe veiligheidsuitrusting waar Europapa nieuwe auto’s tegenwoordig toe verplicht. Bij de hogere uitrustingsniveaus wordt het echter al helemaal absurd om te zien wat je voor je geld krijgt, gaande van automatische klimaatregeling en keyless start voor de Journey tot moduleerbare dakdragers en afwasbare zetelbekleding voor de Extreme.
Conclusie
De Dacia Duster is een regelrecht manusje-van-alles geworden. Zo beschikt hij tegenwoordig over stoere, verfijnde looks, geëlektrificeerde motoren en volwassen rijgedrag zonder dat de kernwaarden van misschien wel de meest iconische der Dacia’s geschonden worden. Onder die kernwaarden vinden we dus ook een op zijn zachtst gezegd aanvaardbare prijs want kijk je naar de huidige automarkt, dan dagen we je uit om iéts te vinden dat meer waar biedt voor dit geld… Niet verkeerd toch, voor een Europees merk?
Specificaties
Vermogen | 131 pk |
---|---|
Overbrenging | Manuele 6-versnellingsbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 379 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs testwagen | € 22 490 |
Prijs basismodel | € 18 990 |
0 tot 100 km/u | 9.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 517 L |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door dominiek Vanharen - lemmens
4 maanden geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen