Rijtest

Eerste test: Dacia Jogger Hybrid 140 (2023)

We kunnen er niet om heen: een geëlektrificeerde auto is doorgaans een dure auto. Vooral wanneer je ook nog wat ruimte wenst, mag je vaak rekenen op een prijskaartje dat met een vier en evenveel nullen start… Tenzij je bij Dacia gaat aankloppen, natuurlijk, want dit is hun eerste hybride: de Jogger Hybrid 140.

Dacia is zo één van die merken die tonen dat het ook anders kan. Terwijl de hele autowereld namelijk verpremiumt dat het een lieve lust is, gaan de Roemenen prat op een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. En die verhouding weten ze te bewaren ongeacht de aandrijflijn, want naast de immer populaire Sandero met verbrandingsmotor pronkt ook de elektrische Spring met een opmerkelijk aanvaardbaar prijskaartje. Drie keer raden wat er dus gebeurt wanneer Dacia voor de eerste keer met een hybride komt opdagen…

Op de tast

Die hybride komt echter in een herkenbaar jasje, want voor ons staat de inmiddels bekende – en stiekem ook beminde – Jogger. Die combineert de pas nog vernieuwde snuit van de Sandero Stepway met een koetswerk van bijna een halve meter langer, en dat zonder het totaalplaatje ongemakkelijk te doen overkomen. Toegegeven: het feit dat de vensters van de achterportieren net dat beetje hoger uitkomen dan de voorste exemplaren moet je dan wel toeschrijven aan zijn ruige karakter, maar dat wordt dubbel en dik goedgemaakt door de knappe, totààl niet bij Volvo afgekeken verticale achterlichten.

Image
Dacia Jogger Hybrid 140 Rijtest 2023

Binnenin is het al helemaal Sandero wat de klok slaat, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het dashboard ziet er namelijk lekker modern uit met zijn 8 inch aanraakscherm, terwijl de traditionelere klant de klimaatregeling wel nog door middel van grote, makkelijke draaiknoppen kan bedienen. Pas wanneer je aan het tasten slaat, begin je te voelen waar Dacia op bespaard heeft: het materiaalgebruik. Het plastic bovenop het dashboard is zelfs zo goedkoop, dat het tot verblindens toe het zonlicht reflecteert op de binnenzijde van de voorruit… Dat is echter vrijwel het enige waar je het budgetimago aan kunt zien, want verder word je met name in deze Hybrid 140-versie vertroeteld door een 7 inch groot digitaal bestuurdersdisplay uit de rekken van moederkloek Renault.

Vertrouwde techniek

Dat is niet het enige dat de Roemeense ingenieurs klakkeloos van hun Franse collega’s afgespiekt hebben, wel integendeel. Dit mag namelijk wel Dacia’s eerste hybride zijn, maar de aandrijflijn is zo goed als identiek aan de zelfopladende krachtbron van de Renault Clio E-Tech. Ook deze Dacia beschikt dus over een 1.6-liter viercilinder benzinemotor die verbonden is met een elektromotor door middel van een opvallend compacte zestraps automaat met zogenaamde klauwkoppelingen. Zijn stroom haalt de elektromotor dan weer uit een batterijtje van 1,2 kWh, dat vanzelf opgeladen wordt door op z’n Toyota’s rem- en rolenergie te recupereren.

Image
Dacia Jogger Hybrid 140 Rijtest 2023

Meer technische details besparen we je even, maar het resultaat is een auto die op betrekkelijk soepele wijze kan schakelen tussen elektrische aandrijving en benzinekracht. Werken beide motoren samen, dan kan deze Hybrid 140 uitpakken met – je raadt het nooit – zo'n 140 pk’s aan vermogen en daarmee is dit meteen ook de sterkste Jogger uit het gamma. Het koppel piekt dan weer bij 205 Nm, en samen brengen die cijfers de Jogger naar de 100 km/u in 9,8 seconden. Meer dan vlot genoeg dus voor een ruime gezinswagen, en het feit dat de aandrijflijn al een paar jaar meegaat boezemt je ook op vlak van betrouwbaarheid het nodige vertrouwen in.

Tot 80% stilte

Zijn voornaamste bestaansrecht zoekt deze Hybrid 140 echter in zijn efficiëntie. Zo meldt Dacia dat de geëlektrificeerde Jogger wel 80% van zijn stadskilometers elektrisch zou afleggen, al zakt dat natuurlijk aanzienlijk eens je meer vermogen vraagt. Onze testrit bestond bijvoorbeeld uit een gezonde combinatie van stadswegen, glooiende buitenwegen en snelwegen, en daarbij schommelde de verbruiksmeter van ons exemplaar steevast rond de 5 l/100 km. We gaven het motortje af en toe zelfs even de sporen, maar ondanks het feit dat de Jogger best voorspelbaar blijft sturen zet zo’n Hybrid 140-versie natuurlijk niet aan tot sportief rijgedrag. Stiekem is het tegendeel zelfs waar, want de zestraps automaat reageert vaak wat verbaasd wanneer je eens flink op het gas trapt.

Image
Dacia Jogger Hybrid 140 Rijtest 2023

Dit is trouwens ook de enige Jogger die verkrijgbaar is met een automaat, wat de rust binnenin dan weer ten goede komt. Dat is met name zo wanneer de auto even in zijn zuiver elektrische modus loopt, want eens de verbrandingsmotor bijspringt laat die best wel van zich horen. En nu we toch even aan het muggenziften zijn: de Jogger Hybrid is misschien net iets minder aangenaam over een hobbelig wegdek. De hybride aandrijflijn maakt deze variant namelijk 180 kilogram zwaarder dan een exemplaar met gewoon een duizendje voorin, en Dacia’s ingenieurs hebben daarvoor moeten compenseren door de ophanging 10% stugger te maken. Dat voel je dus wel als je er echt op let, maar laat ons eerlijk zijn: hoeveel comfort verwacht je écht van een Dacia?

Geen kale koets

Verder blijft deze de Hybrid natuurlijk helemaal een Jogger. Zo is ook dit exemplaar, ondanks de extra batterij onder de koffervloer, te krijgen met zeven zitplaatsen. De achterste stoeltjes klappen namelijk niet weg onder die bodem maar moet je gaan verwijderen door middel van ouderwetse handarbeid wanneer je ze even niet nodig hebt. Doe je dat, dan ontstaat een mooie 708 liter aan kofferruimte. Met alle stoeltjes op hun plek heb je achterin hoogstens nog ruimte voor een paar rugzakken, maar dan passen er wel twee min of meer volgroeide personen op de derde zitrij. Het plaatje was nog net iets completer geweest indien je de driezitsbank wat naar voor- of achter kon verschuiven om extra plaats te bieden aan die achterste inzittenden, maar goed: je kan niet alles willen in deze prijsklasse.

Image
Dacia Jogger Hybrid 140 Rijtest 2023

Want naast zijn zuinige aandrijflijn, zijn zeven zitplaatsen en zijn homogene looks heeft deze Dacia nog een troef achter de hand, en dat is zijn prijskaartje. Je neemt namelijk al een Jogger Hybrid mee naar huis vanaf 24.790 euro. Toegegeven: dat is 7.300 euro duurder dan een basis-Jogger met een driepittertje op benzine, maar waar vind je elders een volwaardige hybride met zeven zitplaatsen voor minder dan 25.000 of zelfs 30.000 euro? Voor dat geld krijg je trouwens ook niet gewoon een kale koets mee, want de hybride aandrijflijn is pas verkrijgbaar vanaf het ‘Expression’-uitrustingsniveau. Dat biedt standaard cruise control, parkeersensoren en het 8 inch grote infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit, terwijl de hybride daar vanzelf nog het digitale bestuurdersdisplay, een elektrische handrem en natuurlijk de automatische versnellingsbak aan toevoegt.

Conclusie

Denk je ‘Dacia’ dan denk je ‘betaalbaar’, en dat is het merk opnieuw gelukt met deze Jogger Hybrid 140. Zo is 25.000 euro naar Dacia-maatstaven misschien niet goedkoop, maar in hybrideland is 25.000 euro nog niet voldoende voor een basis-Yaris. En ook al voel je hier en daar wel waar de Roemenen zoal bespaard hebben; iets zegt ons dat heel wat geïnteresseerden zich daar helemaal niet door zullen laten tegenhouden.

Specificaties

Vermogen142 pk
Overbrenging6-trapsautomaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 432 kg
Topsnelheid167 km/u
Prijs basismodel€ 24 790
0 tot 100 km/u9.80 sec
Gemiddeld testverbruik5.10L/100km
Max. kofferinhoud708 L
CO2-uitstoot108 g/km
Rijtaks0

Reacties

Als ze nu nog een kleine motor kunnen bijsteken op de achteras om er awd van te maken en een kleine stekker achter de benzine klep om bij te laden via 220v dan was het perfect geweest . Wel heb ik interesse om deze aan te schaffen. Ik zit er wel mee in dat als deze motor in de winter koud aanslaat en onmiddellijk naar 4000 toeren schiet dat deze niet lang zal mee gaan ?

door Nathan
07/05/2023, 23u24


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen