Tesla-fans opgepast, want de Model Y heeft er weer een concurrent bij. Die nieuwe EV luistert naar de naam Xpeng G6 en heb je daar nog nooit van gehoord, dan moeten we je dringend even bijscholen. Xpeng is namelijk één van de meest veelbelovende nieuwkomers uit China en deze G6 is de auto waarmee ze het willen maken.
Pros
- Veel basisuitrusting
- Hoogwaardige materialen
- Slim geprijsd
Cons
- Niet de zuinigste
- Niet de mooiste
- Niet de sportiefste
Tot op een paar millimeter
Iets zegt ons dat je daar geen drie pogingen voor nodig hebt, dus we geven het maar meteen mee: deze Xpeng G6 komt de Tesla Model Y het leven zuur maken. Dat merk je vooral in zijaanzicht want knijp je de ogen een beetje dicht, dan zou je zweren naar het origineel te kijken. Zo oogt het neusje even kort en loopt de daklijn even schuin af terwijl je centraal een even bolle passagierscel vindt. Voor- en achteraan geven de Chinezen er dan weer hun eigen draai aan met doorlopende lichtbalken en laag geplaatste koplampen en het eindresultaat is misschien niet de mooiste EV op de markt… Maar goed, dat is een Tesla Model Y stiekem ook niet.
Wat een Tesla Model Y echter wel is, is de best verkopende auto van Europa dus er moet iets zijn dat die Amerikaan goed doet. Misschien zijn z’n afmetingen wel exact wat een Europeaan verwacht, dus waarom zou je die dan niet gewoon overnemen? Volg even mee: de Xpeng G6 is precies twee millimeter langer dan een Model Y — je leest het goed: “millimeter” en niet “centimeter” — en zelfs maar één enkele millimeter breder. Kortom: met Tesla’s wispelturige bouwkwaliteit kunnen we ons voorstellen dat er Model Y’s zijn die meer afwijken van de standaardmaten van een Model Y dan deze Xpeng.
Tesla vanbuiten, Mercedes vanbinnen?
Daar eindigt het copy-pastewerk van Xpeng echter wel want kijk je binnen in deze G6, dan zie je een volledig andere cabine dan in zo’n Tesla. Dat bedoelen we voor de duidelijkheid in positieve zin want terwijl zo’n Model Y soms de grenzen aftast tussen minimalisme en schaarste, lijkt alles in de Xpeng gebouwd voor de eeuwigheid. De materialen voelen soms zelfs aan alsof ze uit een top-Mercedes komen en bij het zien van dat automaatpookje op de stuurkolom zou je ook bijna gaan zweren dat dat echt zo is. Verder krijgt je G6 een bestuurdersdisplay van 10,2 inch — nog iets dat je Tesla niet heeft — terwijl er centraal een aanraakscherm van 15 inch pronkt.
Voor de lay-out van dat scherm ging Xpeng wel nog even spieken bij de Amerikanen maar vergis je niet: het complete infotainmentsysteem is binnenshuis ontwikkeld. Dat hebben de Chinezen ook niet slecht gedaan want hoewel de menu’s zelf af en toe wat onlogisch in elkaar zitten en vertaalfoutjes bevatten, kan je de rijen sneltoetsen links en onderaan het scherm helemaal naar smaak personaliseren. Uiteindelijk vind je dus wel je weg en ook met de rest van deze cabine valt op zijn zachtst gezegd te leven. Zo vind je zowel voor- als achterin ruim plek en hoewel de koffer van 571 liter op papier kleiner is dan die van een Model Y, ligt dat ook deels aan Tesla’s unieke manier van tellen.
Net-niet-Performance
Onderhuids krijg je dan weer de keuze uit drie verschillende aandrijflijnen voor je Xpeng G6. Zo begint het aanbod met de RWD Standard Range, die een 258 pk sterke elektromotor op de achteras combineert met een accu van 66 kWh. Daarboven staat de RWD Long Range met 286 pk uit een enkele elektromotor en een accu van 87,5 kWh. Het topmodel is dan weer de AWD Performance en die heeft dezelfde 87,5 kWh onder de bodem, maar doet het met twee elektromotoren. Samen schoppen die het tot maar liefst 476 pk waarmee de G6 naar de 100 km/u snelt in een net-niet-Tesla-Model-Y-Performance-waardige 4,1 seconden.
Wij gingen echter op pad met de versie die wat ons betreft het meest interessant is: de RWD Long Range. Dankzij zijn enkele elektromotor is die namelijk wat zuiniger dan zo’n AWD Performance waardoor hij een groter rijbereik weet voor te leggen. Zo moet je tot 570 kilometer range halen uit een volle accu waarmee hij alweer nipt moet onderdoen voor zijn tegenhanger binnen het Tesla-gamma: de Model Y Long Range Single Motor. Op één vlak overtreft de Xpeng die tegenhanger echter wel en dat is op vlak van laadsnelheid. Hij kan namelijk snelladen aan vermogens tot 280 kW dankzij een 800V-boordnetwerk, ten opzichte van Tesla’s 400V en 250 kW… lekker puh.
De betere lange-afstandscruiser
Op papier spelen de Model Y en deze G6 voorlopig dus haasje-over, maar wat geeft dat in de praktijk? Wel, één, ding weten we alvast zeker: een Tesla is zuiniger. De Amerikanen staan er namelijk om bekend broodeerlijk te zijn over hun opgegeven rijbereik maar bij deze Xpeng hadden we toch iets meer moeite om het verbruik te drukken. Zo eindigden we onze test met een gemiddelde van 17,8 kWh/100 km en hoewel dat niet even laag is als hypermiler-Yves pas nog met een Tesla Model Y Long Range Single Motor wist te halen, is dat toch allesbehalve slecht. Als het even mee zit, haalt je Xpeng dus 500 kilometer rijbereik uit een volle accu en laat ons eerlijk zijn: meer kan een mens niet wensen.
Onderweg had je ons echter op geen enkel moment kunnen wijsmaken dat we met een Tesla Model Y op de baan waren. Zo reageert de Xpeng een stuk minder direct op het stuur, al kan je dat zowel in positieve als in negatieve zin zien. Dat maakt hem namelijk minder dynamisch dan een Model Y maar tegelijk zouden we de Xpeng wel de betere lange-afstandscruiser van de twee noemen. Met name op de snelweg overtuigt hij met zijn stabiliteit en zijn comfort want hoewel ook de G6 best stevig geveerd is, voelt hij toch net iets minder hard aan dan zo'n Tesla.
Volgeladen basisversie
Ben je ons spelletje troeven tussen deze Xpeng en de Tesla Model Y inmiddels beu gehoord, hou dan toch nog heel even vol. We hebben het namelijk nog niet over de prijzen gehad want ook daar spelen de Chinezen het slim. Zo kost de basis-Xpeng G6, een RWD Standard Range dus, 42.990 euro waarmee hij op het moment van schrijven precies 3.000 euro goedkoper is dan de standaard Model Y. Een RWD Long Range zoals ons testexemplaar krijg je dan weer vanaf 47.990 euro, 2.000 euro minder dan zijn tegenhanger bij Tesla. De G6 AWD Performance kost tot slot 51.990 euro wat precies 1.000 euro minder duur is dan een Tesla Model Y Performance, kortom: hoe hoger je op de Xpeng-ladder klimt, hoe kleiner het verschil wordt.
Hoe dan ook betekent dat dat je zo'n G6 aanzienlijk goedkoper in huis haalt dan zijn Amerikaanse concurrent en daarbovenop is de Xpeng ook nog eens beter uitgerust. Vanaf de basisversie krijg je bijvoorbeeld de XPilot mee, een semi-autonoom rijhulpsysteem waarmee je Xpeng zélfs automatische rijstrookwissels kan uitvoeren. Verder zijn alle maar dan ook echt àlle denkbare veiligheidssystemen standaard terwijl je meteen verwarmde én geventileerde voorstoelen gemonteerd krijgt... En zo kunnen we nog wel even doorgaan met het samentikken van zinnen vol benadrukkende accentjes maar je snapt ons punt: rijkelijker uitgerust dan die van een Xpeng G6 worden basisversies niet.
Conclusie
Om dus op de vraag in onze titel terug te komen: is een Xpeng G6 meer dan gewoon een Tesla Model Y-kloon? Wel, ja eigenlijk. Deze EV is beter uitgerust, comfortabeler en beter afgewerkt dan een Model Y terwijl hij ook nog eens goedkoper is. Daar staat echter wel tegenover dat de Tesla sportiever stuurt, beter infotainment heeft en minder verbruikt waardoor hij een groter rijbereik haalt uit een nochtans kleinere accu. Het tweetal mag er met andere woorden gelijkaardig uitzien, maar stiekem kijk je toch naar flink verschillende auto's... Die binnen hun eigen context allebei vrijwel even knap zijn, en dat is op zijn zachtst gezegd een compliment voor nieuwkomer Xpeng.
Specificaties
Motor | Elektromotor |
---|---|
Vermogen | 286 pk |
Koppel | 440 Nm |
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 2 025 kg |
Topsnelheid | 200 km/u |
Prijs testwagen | € 47 990 |
Prijs basismodel | € 42 990 |
0 tot 100 km/u | 4.10 sec |
Min. kofferinhoud | 571 L |
Max. kofferinhoud | 1 374 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen