Rijtest

Mobilize Duo getest - Zeg niet “Renault Twizy” (2024)

Renault heeft er een nieuw merk bij, maar niet zomaar een nieuw merk. Onder de noemer ‘Mobilize’ willen de Fransen namelijk mobiliteitsoplossingen aanbieden in de kantlijn van de traditionele auto. Daar horen ook vierwielers bij want noem deze Duo niet zomaar een “auto”… Sterker nog: noem hem zelfs niet zomaar een Renault Twizy in een ander jasje.

Pros

  • Ook zonder rijbewijs B
  • Handige Bento-bestelversie
  • Vlot en stabiel als Duo 80

Cons

  • Harde ophanging
  • Povere afwerking
  • Duurder dan een Ami

Wat is dit? 

Geloof het of niet, maar elektrische microcars worden stilaan populair. Dat merk je alleen al aan het aantal modelletjes dat grote fabrikanten de afgelopen jaren op de markt brachten, volg maar even mee. Zo heeft Citroën al even de Ami waar Opel dan zijn Rocks van mocht maken en Fiat de Topolino. Mag het wat meer kosten, dan kan je bij Micro terecht voor een Microlino. Dan hebben we het trouwens nog niet over Chinese aanbieders gehad waar je gekke namen zoals ‘XEV Yoyo’ tegenkomt maar stiekem begon heel deze trend jaren geleden al. In 2012 bracht Renault namelijk zijn Twizy op de markt en nu microcars eindelijk populair zijn, willen ook zij opnieuw een graantje van die markt meepikken.

Renault Twizy wie?

Maak dus kennis met de Mobilize Duo en je leest het goed: daar staat niet “Renault Duo”, “Renault Mobilize Duo” of zelfs iets als “Mobilize Duo by Renault”. Sterker nog: nergens staat de naam Renault te lezen want de Fransen kiezen ervoor om een nagelnieuw merk uit de grond te stampen. Dat ‘Mobilize’ zal niet enkel microcars zoals de Duo of microbestelwagens zoals de Bento aanbieden, maar ook pakweg laadpalen voorzien en zelfs leningen aanbieden aan bedrijven die hun wagenpark willen vergroenen. Kortom: Mobilize is geen automerk maar een mobiliteitsmerk — en zo houdt die naam plots best veel steek.

Image
Test Mobilize Duo 2024

Ben je echter een beetje bekend met de Renault Twizy van weleer, dan kan je niet om het gevoel heen dat deze Duo daar de opvolger van is. Zo beschikt de nieuwe microcar eveneens over een zuiver elektrische aandrijflijn en staan de wieltjes ook hier helemaal op de hoeken, zij het onder iets completere wielkasten. Bovendien heeft de Mobilize Duo net als de Twizy een set schaardeuren, al zijn die deze keer standaard voorzien van waterdichte vensters. De verlichting is zowel voor- als achteraan dan wel een stuk strakker gevormd maar de vorm van de passagierscel doet alweer denken aan die van de voorganger, en dat doet de inhoud van die passagierscel evenzeer.

Intimiteit verzekerd

Draai je één van die schaardeuren namelijk vakkundig open en piep je even binnen zonder je hoofd eraan te stoten, dan vind je daar twee zitplaatsen. Die zijn echter niet naast elkaar geplaatst zoals in een traditionele auto — of zelfs zoals in de meeste microcars — maar wel Twizy-gewijs achter elkaar. Het resultaat staat dus opnieuw garant voor de nodige intimiteit want achterin een Duo zit je steevast met de bestuurdersstoel diep tussen je benen. Die kan je door middel van een lus achteraan wel gewoon ontgrendelen en een duw naar voren geven maar die functie is voornamelijk bedoeld om de uitstap te vereenvoudigen, vermoeden we, dus dat lijkt ons niet aan te raden onderweg.

Image
Test Mobilize Duo 2024

Wat vind je dan nog in deze cabine? Wel, niet veel eigenlijk. Als bestuurder kijk je bijvoorbeeld aan tegen een eenvoudig vormgegeven dashboard met enkel een digitaal tellerpartijtje, naast wat simpele knoppen voor de rijrichting en de klimaatregeling. Die klimaatregeling is er dan wel van de primitieve soort dus reken niet op airco en zelfs niet op verwarming. Een verwamde voorruit is wel standaard en een verwarmde bestuurdersstoel optioneel. Ook de rest van het interieur zou je trouwens best primitief kunnen noemen want van bekleding is amper sprake, waardoor de stalen rolkooi bijvoorbeeld gewoon kaal blijft. Nu goed: wees blij dat de Duo een rolkooi heeft en bovendien is dit de eerste microcar met standaard een airbag op zak.

Zeg niet “auto”

Die airbag kan je ook wel eens nodig hebben, vooral als je je Duo als ’80’ bestelt. Dat cijfertje slaat namelijk op de topsnelheid want jawel: dit autootje kan 80 km/u… Al mogen we zelfs dan nog niet spreken over een “autootje” want de Duo 80 valt in de L7e-categorie van de gemotoriseerde vierwielers. Die categorie bepaalt ook het vermogen en zo monteert Mobilize een elektromotortje met 16 pk op de achteras. Dat motortje leent de Duo trouwens van de mildhybrideversie van de Renault Austral en de accu is zelfs gewoon een module uit het batterijpakket van de Renault 5 E-Tech. Het resultaat is 10,3 kWh aan cellen, waar de Duo tot 161 kilometer rijbereik uit haalt volgens de WMTC-cyclus — je weet wel, de meetmethode voor motorfietsen.

Image
Test Mobilize Duo 2024

Zowel qua rijbereik als qua vermogen laat de Mobilize Duo zo zijn concurrenten bij Stellantis achter zich, al haalt een durver in een Microlino wel 90 km/u. Geen nood echter indien je zo’n vaart niet nodig hebt… Of vooral: geen nood indien je geen B-rijbewijs hebt. Dat heb je namelijk nog steeds nodig om met deze Duo 80 de baan op te mogen, maar daarnaast biedt Mobilize ook een Duo 45 aan. Die houdt het, zoals de naam al doet vermoeden, op een topsnelheid van 45 km/u dankzij een vermogen van amper 8 pk. Daardoor zakt hij van de L7e-categorie naar de L6e-categorie, zodat je in onze markt voldoende hebt aan een rijbewijs AM en dus een minimale leeftijd van… 16 jaar.

Driftende tieners?

Wij zijn echter vooral blij dat je tiener niet met zo’n Duo 80 op pad mag want dat deden wij dus wel. Daarbij viel ons op hoe snel 80 km/u plots wordt wanneer je met een voetafdruk van amper 2,5 meter lang en 1,3 meter breed onderweg bent, en hoe vlot 16 pk een voertuig maakt dat slechts 500 kilogram weegt. Met een beetje moeite kan je zelfs wat overstuur uitlokken en dat is precies wat je je 16-jarige niet wil zien doen. Het moet wel gezegd dat de Duo meer dan de Renault Twizy van destijds de nadruk legt op comfort en zo bleef hij wel aan elke snelheid stabiel op de baan liggen. Opmerkelijk stabiel zelfs voor een microcar, al zouden we het label “comfort” niet snel op zijn knetterharde ophanging kleven.

Image
Test Mobilize Duo 2024

De kans is echter groot dat je geen hoogstaand comfort van je Mobilize verwacht — sterker nog: de kans is groot dat die Mobilize zelfs helemaal niet van jou is. Naast particulieren mikken de Fransen namelijk ook op bedrijven. Daarvoor voorzien ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om tot zes digitale sleutels aan te maken in de MyDuo-app of de microcar zelfs te verbinden met een programma waarin je een hele vloot beheert. Het meest professionele kantje van de Duo vind je echter niet in de Duo zelf maar wel in zijn Bento-broertje. Dat is een bestelwagentje op dezelfde basis en die heeft in plaats van een tweede zitplaats een laadbakje achteraan. Daar past tot 649 liter volume in, goed voor tot 60 kilo aan thuisgeleerde pizza’s.

Duurder dan Ami… maar veelzijdiger

Maar hoeveel moet je lokale pizzeria er dan voor over hebben om afscheid te nemen van zijn oude tweetaktbrommertjes? Wel, zo’n Bento-bedrijfsversie kost minstens 13.500 inclusief BTW maar daarmee is dat wel de duurste der Duo’s. Die is ook enkel te krijgen met de sterkere ’80’-motor terwijl je bij de tweezits personen-Duo de keuze krijgt uit de 45 en de 80. Die eerste kost dan 9.990 euro en die tweede 11.600 euro. Voor die 11.600 euro koop je dan een basis-Duo 80 maar wil je een Duo 80 Evo, dan krijg je onder andere die verwarmde voorzetel en bluetooth-connectiviteit mee voor 12.500 euro.

Image
Test Mobilize Duo 2024

Bij Renault hebben ze er dan ook alles aan gedaan om die prijs te drukken en dat valt er hier en daar ook aan te merken. Zo zeiden we al dat je op bekleding binnenin niet hoeft te rekenen en daarnaast beschikt de Duo zelfs niet over lak, al kan je wel stickers in je lievelingskleur op de kale zwarte panelen laten kleven. Verder zijn een aantal van die panelen, zoals de voor- en achterbumper, identiek en bestaan ze vrijwel volledig uit gerecycleerd materiaal. Dat is niet alleen kostentechnisch interessant maar zorgt ervoor dat de Duo ook uit twee keer zoveel gerecycleerde materialen bestaat als de doorsnee EV, goed voor wel 40 procent. Of dat zijn meerprijs van 2.000 euro ten opzichte van een Citroën Ami echter verantwoordt? Voor de basis-Duo 45 misschien niet, maar die Ami heeft natuurlijk geen sneller alternatief in de aanbieding.

Conclusie

De Renault Twizy krijgt eindelijk een opvolger, al is er hier duidelijk meer dan dat aan de hand. Zo is de Mobilize Duo niet alleen ruimer en beter uitgerust dan zijn voorganger, maar beschikt hij ook over het grootste rijbereik van alle microcars momenteel. Bovendien is zijn bestelversie, de Bento, veel bruikbaarder dan een Twizy Cargo ooit was maar het resultaat laat zich ook voelen qua prijs. Zo kost een Duo in zijn basis 45-vorm 2.000 euro meer dan een Citroën Ami… Al heeft die Ami wel geen antwoord op de snellere Duo 80 en op de praktische Bento dus daar heeft Mobilize voorlopig het rijk voor zich.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen