Rijtest

Mini Aceman Getest: De inbetweener (2024)

Na Countryman, Clubman en Paceman voegt Mini een nieuwe "man" toe aan het gamma. We gaan op pad met de Aceman, een compacte crossover die in de smaak moet vallen bij diegenen die de Mini 5-deurs wat vreemd vinden en op zoek zijn naar een elektrische Mini crossover.

Pros

  • Dynamisch weggedrag
  • Prijs
  • Uitrusting

Cons

  • Harde ophanging
  • Krappe cabine
  • Snelladen = niet echt snel...

Wat is dit?

De nieuwe Mini Aceman is de nieuwste aanwinst van de Britse familie. Ondanks zijn pluchen uiterlijk, heeft hij niets gemeen met de recente Countryman. Hij is gebaseerd op de nieuwe elektrische Mini Cooper, maar voegt een reeks achterdeuren en een iets grotere bagageruimte toe.

Mini Cooper x120%

De nieuwe Mini Aceman is een van die auto's die als voorbeeld zou kunnen dienen in lessen over autodesign. Inderdaad, op het eerste gezicht ziet dit kleine kereltje er behoorlijk groot uit. Bovendien versterken de ruwe plastic wielkasten en tuimelpanelen deze indruk. Met een lengte van slechts 4,07 m en een hoogte van 1,51 m is hij niet groter dan een Volkswagen Polo. Je kunt hem dus gerust zien als een Mini Cooper 5-deurs... met een motorkap in crossover-stijl!

 

Image
First Drive : Mini Aceman E (2024)

Het ontwerp maakt gebruik van zijn vreemde positionering om een paar vrijheden te nemen met Mini's codes. De koplampen zijn hoekiger, net als de wielkasten, terwijl de grille is gereduceerd tot een simpele zilveren rand. Dit is niet het enige vleugje metallic, want er zijn ook (nep)beschermers op de voor- en achterbumper.

CTRL+C, CTRL+V

In het interieur zou je kunnen denken dat Mini het hele dashboard van de Cooper of Countryman hergebruikt. Er zijn echter een paar subtiele verschillen. Natuurlijk is er nog steeds het mooie dashboard bekleed met een grofmazige stof, maar hier is het convex in plaats van concaaf, met horizontale ventilatieopeningen. In de deurpanelen zitten verticale handgrepen en een reeks koperen accenten.

 

Image
First Drive : Mini Aceman E (2024)

Voor de rest kiest de Aceman uit dezelfde schappen als alle andere recente Mini-modellen. Er is hetzelfde stuurwiel met een iets te dikke rand, het bedieningscentrum met de versnellingspook en de bediening van de rijmodus, en dat indrukwekkende scherm.

Rond en schattig

Het is niet alleen het eerste ronde scherm in de industrie, maar het maakt ook gebruik van OLED-technologie. Hierdoor is de scherpte van het scherm onovertroffen. Het hoort misschien thuis in een Rolls-Royce, maar het zit standaard bij Mini! Dat gezegd hebbende, het is maar goed dat het standaard is, want het combineert infotainment en boordinstrumenten. Net als bij een Tesla Model 3 moet je je hoofd draaien om je snelheid te zien. Gelukkig is een head-up display optioneel verkrijgbaar.

 

Image
First Drive : Mini Aceman E (2024)

Verder lijkt de Mini Aceman groot op foto's... maar dat is hij in werkelijkheid niet! Met de buitenmaten van een Polo hadden we niet veel mogen verwachten. Toch zijn de bagageruimte van slechts 300 liter en de krappe achterbank onder het gemiddelde van het B-segment...

Elektrisch, punt uit

Deze krappe binnenruimte is nog teleurstellender als je weet dat de Mini Aceman volledig elektrisch is. Bovendien is hij, in tegenstelling tot de Countryman, niet gebaseerd op een multi-energie platform dat concessies moet doen om meerdere motoren te kunnen herbergen. Nee, de Aceman is gebaseerd op het nieuwe volledig elektrische Cooper Electric platform. Onder de carrosserie bevinden zich twee aandrijflijnen en twee accu's. 

Image
First Drive : Mini Aceman E (2024)


 

De eerste maakt gebruik van een 184 pk sterke elektromotor op de vooras. Deze wordt gecombineerd met een 42,5 kWh batterij (38,5 kWh netto) voor een actieradius van 310 km (WLTP). Als dat allemaal een beetje zwak klinkt, is er de Aceman SE. Deze combineert een 54,2 kWh batterij (49,2 kWh netto) met een 218 pk motor voor een actieradius van 406 km (WLTP). Als het op opladen aankomt, lijkt Mini de afgelopen 5 jaar te hebben gemist... omdat het vermogen zo laag is! Ja, ondanks een laadstroom van 11 kW bij conventionele laadpunten, kunnen de Aceman E en SE alleen snelladen met respectievelijk 75 en 95 kW. Niet echt 'snel' opladen dus. Gelukkig, gezien de kleine afmetingen van de accu's, gaan ze allebei van 10% naar 80% in +/- 30 minuten.

Brits Fahren

Hoewel de nieuwe Aceman 20 cm langer is dan de Cooper, kunnen we niet zeggen dat dit echt invloed heeft op zijn rijgedrag. Het blijft een Mini en hij rijdt nog steeds als een kart... met zijn goede en slechte kanten! Allereerst waarderen we de nauwkeurige en snelle voorkant en het dynamische chassis. Tijdens onze testrit op de rechte en saaie wegen van Denemarken kregen we echter vooral de indruk dat de Aceman geveerd was als een Mini. Met andere woorden, de demping van de Aceman is droog en een beetje te stug. Toegegeven, de 19-inch wielen maken het er niet beter op, maar dat geeft alleen maar aan dat het chassis is ontwikkeld door de Duitsers, die de vervelende neiging hebben om te denken dat een dynamische auto geen souplesse moet hebben...

Image
First Drive : Mini Aceman E (2024)


 

De B-modus op de versnellingsbakbediening is een van de sterke punten van de Aceman, omdat het echt 'één-pedaal-rijden' mogelijk maakt bij het stoppen. Sommigen zouden deze regeneratie liever via peddels willen kunnen moduleren, maar je hoeft alleen maar het rechterpedaal te moduleren en dat is het. Er wordt ook meer energie teruggewonnen, waardoor het brandstofverbruik daalt. “Onze" Aceman haalde een gemiddelde van 15,8 kWh/100 km, iets meer dan het homologatiecijfer. Het is wel jammer dat je 3 uur lang in het infotainmentsysteem moet graven om deze informatie te vinden...

Opvallend betaalbaar, voor een EV

De Mini Aceman E begint bij € 33.350, terwijl de SE-versie met een grotere accu minstens € 37.350 kost. Dit is een aangename verrassing, aangezien de Mini betaalbaarder is dan de meeste van zijn rivalen - de Volvo EX30, de Alfa Romeo Junior en zelfs de Jeep Avenger. Bovendien is de standaarduitrusting behoorlijk uitgebreid, inclusief het aantrekkelijke touchscreen, 17-inch wielen, automatische klimaatregeling, LED-verlichting en cruisecontrol. Dat is nog eens goed nieuws!

Conclusie

Hoewel hij qua design een beetje breekt met de codes van Mini, is de Aceman een echte Mini in hart en nieren. Hij is niet de grootste en ook niet de meest praktische, maar hij zit boordevol persoonlijkheid. Nu de Countryman een stuk volwassener is geworden, vervult hij zijn tussenrol op briljante wijze. Bovendien is hij aantrekkelijk geprijsd. Dat gezegd hebbende, aangezien de Aceman in China wordt geassembleerd, zullen we moeten afwachten hoeveel de nieuwe Europese douaneheffingen van invloed zullen zijn op de uiteindelijke rekening...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen