Smart is terug, en nog geen klein beetje. Zo heeft het merk intussen drie nieuwe modellen voorgesteld en die kroonden zich bij hun lancering stuk voor stuk tot grootste Smarts ooit. Voeg daar dan maar liefst 428 pk aan toe, en je krijgt een EV die compléét geen steek meer houdt… Of wel? Aan deze #3 Brabus om het te bewijzen.
Pros
- Sportief als een hothatch
- Knap interieur
- Comfortabel voor een sportieve variant
Cons
- Kinderlijk infotainment
- Onvoorspelbare remregeneratie
- Overgevoelige rijhulpsystemen
Mercedes bovenhuids…
Best veel eigenlijk, want zo’n Smart #3 Brabus maakt op zijn zachtst gezegd indruk. Met name in het knaloranje steek je overal waar je komt de ogen uit maar ook qua design onderscheidt deze Brabus-versie zich duidelijk van de gemiddelde #3. Zo is de voorbumper net een beetje anders met een eigen invulling voor de grille, een extra luchthappertje onder de voorklep en een rode splitter. Ook achteraan keert die accentkleur terug in de bumper maar vooral de grotere spoiler gaat daar met de aandacht lopen. In zijaanzicht gaat die eer naar de specifieke 20-inchvelgen, maar verder kijk je nog steeds naar een gewone #3.
Dat is in tegenstelling tot de #1 een SUV-coupé — en voor mocht je nu al drie paragrafen aan het sukkelen zijn: die “#” hoor je dus echt voluit te zeggen als “hashtag”. Dat maakt deze #3 de volle 8 centimeter lager dan zijn oudere broertje, terwijl hij toch 13 centimeter langer is. Qua design passen beide modellen echter naadloos in dezelfde showroom, die meteen ook mooi gedeeld kan worden met Mercedes-Benz. Met name met de EQ-modellen van die laatste vertonen de Smarts flink wat gelijkenissen, ook al hebben de Duitsers tegenwoordig maar 50 procent van het merk meer in handen en behoort de andere helft toe aan… het Chinese Geely.
… Geely onderhuids
Dat laatste zeggen we er toch maar even bij, want de technische gegevens kunnen je wel eens bekend voorkomen. Zo biedt Smart zijn #3 aan met de keuze uit twee vermogens. De reguliere versies krijgen een elektromotor met 272 pk en 343 Nm koppel op de achteras en daarboven staat deze #3 Brabus die twee elektromotoren krijgt. Op de achteras vind je dan dezelfde krachtbron met 272 pk maar die krijgt gezelschap van een motortje op de vooras met 156 pk. Het totaalplaatje: 428 pk en 543 Nm koppel op de vier wielen… Inderdaad: net als bij de Volvo EX30, de Lynk & Co 02 en de Zeekr X dus.
Dat laatste geldt ook voor de accupakketten, waar je de keuze krijgt uit twee formaten. De basis-Pro moet het namelijk stellen met 49 kWh aan cellen onder de bodem, waarvan je 47 kWh effectief kan gebruiken. Daarmee moet je volgens Smart tot 325 kilometer halen op een lading stroom maar is dat niet genoeg, dan bieden de hoger gepositioneerde versies een 66 kWh-accu. Daarvan gebruik je 62 kWh in de praktijk en dat levert een rijbereik op van wel 455 kilometer, al houdt de krachtigere Brabus het op 415 kilometer. Snelladen gebeurt aan vermogens tot 130 kW voor de kleinere en tot 150 kW voor de grotere accu, waarmee ze allebei van 10 naar 80 procent laden in een klein half uurtje.
Als een hothatch (van 2 ton)
De kans is echter groot dat bovenstaande informatie je worst kan wezen en je hier gewoon bent omdat je het woord “hooligan” in onze titel zag staan. Dan hebben we goed nieuws voor jou, want dat woord staat daar niet voor niks. Deze EV smeekt je namelijk vrijwel de hele tijd om zijn grenzen op te zoeken en het resultaat tovert steevast een glimlach op je lippen. Zo beschikt de Brabus-versie over een Rocket Launch-modus die hem in 3,7 seconden naar de 100 km/u katapulteert. Dat is, ter vergelijking, precies even snel als een Tesla Model Y Performance en de hele beleving voelt zo mogelijk nog gewelddadiger.
Het blijft echter niet bij die acceleratie want in hard genomen bochten danst het chassis onder je heen en weer als ware je onderweg met een echte hothatch. Dat is dan wel een hothatch van bijna 2 ton zwaar, maar daar valt op één of andere manier maar weinig van te merken. Bij de #3 zit dat gewicht dan ook perfect gelijk verdeeld over de voor- en de achteras terwijl het extra vermogen achteraan ervoor zorgt dat je af en toe zelfs een beetje overstuur kan uitlokken. Kortom: om sportief mee te rijden is deze #3 een feest.... En voel je ons nu al komen?
Cartoonesk sfeertje
Wanneer we even stopten met dat sportief rijden, hebben we ons af en toe wel eens gefrustreerd aan onze Smart… In die mate zelfs, dat we hem bij deze trakteren op een stel klaagparagrafen zoals enkel Chinese EV’s er vaak verdienen. Zo is de remregeneratie compleet onvoorspelbaar afgesteld en dat is hier bijzonder vervelend, want je kan die nooit volledig uitschakelen. Vooral bij filerijden gaan je passagiers dus al snel denken dat je je gaspedaal niet onder controle hebt, en dat terwijl ze net al aan het denken waren dat je je richtingaanwijzers niet gebruikt. Hoewel we die namelijk keer op keer braaf inschakelden, klaagde de rijstrookassistent er toch op los telkens we van vak veranderden.
Je kan dus niet anders dan die rijstrookassistent afzetten en hetzelfde geldt voor de aandachtswaarschuwing. Wend je namelijk een fractie van een seconde de ogen van de weg af, dan gieren de biepjes door de cabine. Dat is elders ook wel zo maar deze auto dwingt je nu net de hele tijd om de ogen van de weg af te houden. De lay-out van het infotainmentsysteem is namelijk zo druk met z’n digitale wereldbolletjes, zichzelf likkende luipaardjes en andere prullaria dat je daar nooit ofte nimmer in vindt wat je zoekt, zelfs al sta je stil. Dat hele cartooneske sfeertje vinden je kinderen vast hilarisch maar wat wij zouden willen, Smart, is een auto die je even makkelijk kan bedienen als dat je ermee kan rijden als een complete dolleman.
Semi-Chinees geprijsd
Dat is allemaal jammer want eens we een paar kalmeerpilletjes achter de kiezen hebben, zien we zoveel potentieel in deze #3. Ondanks zijn dynamische inborst is zijn ophanging bijvoorbeeld niet te stug, terwijl heel wat EV’s zonder sportieve ambities daar net wél last van hebben. Bovendien is het interieur niet alleen mooi om naar te kijken maar ook piekfijn afgewerkt, en valt er qua ruimte eveneens weinig te klagen. Ondanks de schuin aflopende daklijn zit je zelfs achterin best goed en hoewel de koffer met zijn inhoud van 370 liter geen potten zal breken, kan je de laadkabel met een beetje plooiwerk kwijt in de voorkoffer of frunk. O ja en ons gemiddelde verbruik lijkt misschien niet laag met 21 kWh/100 km maar weet dat flink wat van die km’s op betrekkelijk sportieve wijze afgelegd werden…
Dat Chinese kantje van deze #3 heeft trouwens wel een voordeel want zeg nu zelf: als Smart nog 100 procent van Mercedes was geweest, had je waarschijnlijk dik 60.000 euro voor deze potente topversie moeten neertellen. Dat is echter niet het geval want Smart vraagt 49.995 euro voor de #3 Brabus. Dan krijg je die trouwens full-option mee want zelfs voor een ander kleurtje hoef je helemaal niks bij te betalen. Neem je daarentegen genoegen met minder, dan is de basis-#3 al van jou voor 37.495 euro… En ook dat is helemaal niet verkeerd voor wat je krijgt.
Conclusie
Onze tijd met de Smart #3 Brabus had wat weg van een rollercoaster, en dat mag je bijna letterlijk nemen. Deze EV voelt zich namelijk zo thuis tijdens sportiever rijgedrag, dat je ervan gaat giechelen als een kind in een pretpark. Tegelijk zijn er echter nog een aantal irritaties op te lossen, al gaat het daar voornamelijk om softwarematige zaken. Kortom: geef deze Smart een paar over-the-air-updates en je krijgt waarschijnlijk een bijna perfecte auto — nog zoiets dat we wel vaker over Chinese EV’s zeggen.
Specificaties
Motor | 2 elektromotoren (voor- en achteraan) |
---|---|
Vermogen | 428 pk |
Koppel | 543 Nm |
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 910 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs testwagen | € 49 995 |
Prijs basismodel | € 37 495 |
0 tot 100 km/u | 3.70 sec |
Min. kofferinhoud | 370 L |
Max. kofferinhoud | 1 160 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen