Autonieuws: Officieel

Lynk & Co 02 wil BMW iX1 een lesje leren (2024)

Na lange tijd te teren op één model, introduceert het eigenzinnige Lynk & Co een broertje voor de 01 plug-in. Die 02 is volstrekt elektrisch, kost nog geen 40.000 euro en wil met zijn dimensies de degens opnemen tegen de BMW iX1 en consorten.

Ken je Lynk & Co nog? Het merk dat een tijd geleden furore maakt door auto's via een maandabonnement aan te bieden? Wel, dat merk wil terug de spotlight naar zich toe trekken. Niet door de prijzen van zijn 01 eindelijk terug te verlagen (want tegenwoordig ben je 699 euro per maand kwijt), wel door een nieuwe model te introduceren. Maak kennis met de 02!

Volvo EX30 in ander plunje

Het grote verschil tussen 01 en 02 zit 'm - buiten het design - in de aandrijflijn. Zo was de 01 in België enkel te verkrijgen als plug-inhybride. De 02 gooit de verbrandingsmotor helemaal buiten en gaat volstrekt voor een elektrische aandrijflijn. Specifiek gaat het over een elektromotor van 272 pk (343 Nm) die samen werkt met een accu van 66 kWh. Klinkt bekend, EVfan69? Dat komt omdat ook de Volvo EX30, Zeekr X en Smart #1 pronken met gelijke cijfers. 

Image
Lynk Co 02 info belgie

Daar zit een logische reden achter, want Lynk & Co is natuurlijk een familielid van het omvangrijke Geely waarvan ook Volvo, Polestar, Lotus en Zeekr deel uit maken. Gaan we kijken naar range, dan schopt de 02 het tot 445 km. Al moet je dan wel voor de "More" uitvoering gaan die beschikt over een actieve grille en warmtepomp. Basisversie Core (Volvo iemand?) doet het met 435 km amper slechter. Waarom je dan toch voor die More zou gaan? Misschien wel voor het AC-laden aan 22 kW, daar waar de Core genoegen moet nemen met 11 kW. Snelladen kan deze 02 natuurlijk ook, En dat aan 150 kW DC.

Design

Het uiterlijk van deze Lynk & Co 02 is volgens het merk tot stand gekomen in samenwerking met de klanten. Zo konden Lynkers Zelf hun toekomstige automobiel samen stellen. Het resultaat is - je gelooft het nooit - een crossover geworden. Met een lengte van 4.46 meter is hij een serieuze slag groter dan een Volvo EX30 (4.23m) en kijk je eerder naar een rivaal voor pakweg de BMW iX1 (4,5 meter).

Image
Lynk Co 02 info belgie

Binnenin lijkt Lynk & Co dan weer eerder goed naar Tesla te hebben gekeken. Niet dat we daar rouwig om zijn, want net zoals in de 01 lijkt het interieur een prettige plaats om in te vertoeven. Een gigantisch panoramisch dak brengt dan weer het nodige zonlicht binnen.

Kopen of huren?

Waar Lynk & Co anders is dan de andere merken, is het feit dat je hun wagens niet enkel kan kopen, maar ook kan huren met een maandformule of verhuren. Bij onze noorderburen gaat de 02 alvast in de cataloog vanaf 35.995 euro. Wat eigenlijk spotgoedkoop is voor een auto van dit kaliber. Wat de maandelijkse huurprijs moet gaan worden is momenteel nog niet helemaal duidelijk.

Image
Lynk Co 02 info belgie

Wel is het duidelijk dat Lynk & Co meer dan ooit wil dat je jouw auto gaat verhuren. Zo is er zelfs in het interieur een "trekkoordje" voorzien die je in één klap naar de app brengt op het infotainmentscherm zodat je aan het delen kan gaan. Benieuwd hoe deze 02 gaat bevallen bij potentiële klanten...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen