Het is zover: de Hyundai Ioniq 9 is er. Het nieuwe, elektrische topmodel van het merk pakt uit met groteske buitenmaten, een aalglad design en een joekel van een accu…. Dus wat denk je: genoeg om een vuist te kunnen maken tegen de EV9 van concerngenoot Kia?
We nemen je even terug mee naar eind 2021, maar dan zonder de mondmaskertjes graag. Toen stelden Kia en Hyundai namelijk tegelijkertijd twee conceptcars voor en die waren nog best gelijkaardig ook. Zo was de Kia Concept EV9 een knoert van een SUV met een elektrische aandrijflijn en drie zitrijen terwijl de Hyundai SEVEN Concept — inderdaad — ook een knoert van een SUV met een elektrische aandrijflijn en drie zitrijen was. Die eerste kreeg intussen al een productiestaartje in de Kia EV9-zonder-Concept en nu is het eindelijk de beurt aan Hyundai.
Nieuwe naam, zelfde design
Maak dus kennis met de Ioniq 9 en inderdaad: daar staat niet ‘Ioniq 7’. Tussen concept en productie groeide de zeven dus naar een negen, kwestie van de Hyundai op gelijke hoogte te plaatsen als zijn Kia-neef. Dat is trouwens niet het enige cijfertje dat gelijkaardig is want met zijn lengte van 5,06 meter is deze Ioniq 9 maar net langer dan de Kia EV9 en ook de breedte en de hoogte zijn nagenoeg identiek. De Hyundai pakt echter wel uit met een schuiner aflopende daklijn en het resultaat laat zich voelen in de windtunnel. Kies je er de optionele spiegelcamera’s bij, dan pakt de Ioniq 9 uit met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.259 — flink beter dan de EV9.
Verder bouwt deze Hyundai duidelijk voort op het design van de conceptcar die eraan voorafging, en nog geen klein beetje. Zo kijk je hier naar een even glad koetswerk met verzonken deurgreepjes, al scharnieren de deuren hier wel gewoon aan de voorzijde ten opzichte van de suicide doors die de SEVEN Concept achteraan had. Vooraan blijft het grootste deel van het ‘Parametric Pixel’-lichtsignatuur dan weer overeind of toch bovenaan, want in de bumper steken nu iets realistischer koplampen. Achteraan zou je dan weer bijna zweren naar een oude Volvo-break te kijken… Maar dan met nog meer ruimte binnenin.
Van kantoor tot slaapzaal
Je had het waarschijnlijk al door wanneer we het over de lengte van deze Hyundai hadden, maar dit apparaat is gigantisch ruim. Zo vind je binnenin plek voor zes tot zeven inzittenden afhankelijk van de configuratie. Je krijgt namelijk de keuze uit een driezitsbank op de tweede zitrij of twee heuse ‘Relaxation Seats’. Die zijn dan net als in de EV9 360 graden te draaien om een mobiele vergaderruimte te creëren, of bijna plat te leggen wanneer je liever een slaapzaal op wielen wil. Achter de derde zitrij is er dan nog plek voor de volle 620 liter bagage en klap je die derde zitrij neer om een vier- of vijfzitsconfiguratie te bekomen, dan is er zelfs 1.323 liter bagageruimte. O ja, en onder de voorklep zit ook nog eens een frunk van tot 88 liter groot.
Ook als voorste inzittende zal je trouwens niet klagen, vooral sinds Hyundai beseft heeft dat niet alles achter een aanraakscherm hoort te zitten. Zo vind je in de cabine van deze Ioniq 9 nog voldoende fysieke knoppen, zowel onder het infotainmentsysteem als in de middenconsole. Die nemen alles van de bediening van de klimaatregeling tot de belangrijkste voertuigfuncties op zich. Schermen zijn er natuurlijk ook nog, meer specifiek twee 12-inchdisplays die samen achter een doorlopende glasplaat bovenop het dashboard zitten.
110,3 kWh aan batterijen!
Tot hiertoe is het verschil tussen deze Hyundai Ioniq 9 en een Kia EV9 vooral smaakgevoelig, maar daar komt nu verandering in. Hoewel het tweetal op dezelfde technische basis staat, krijgt de Hyundai een aanzienlijk groter rijbereik. Onder de bodem van zijn Long Range-versies vind je namelijk een accu van wel 110,3 kWh groot terwijl de top-EV9 het — voorlopig toch — houdt op 99,8 kWh. Het resultaat is een WLTP-range van 620 kilometer ten opzichte van de 541 kilometer van de Kia. Tussendoor kan de Ioniq 9 snelladen aan vermogens tot maar liefst 350 kW. Het resultaat is dat zélfs die giga-accu van 10 naar 80 procent laadtoestand kan gaan in amper 24 minuten.
Bovenstaande cijfers gelden wel voor de Long Range-versie met achterwielaandrijving want dat is de enige waar Hyundai al een rijbereik op kleeft. Die doet het met een enkele elektromotor van 218 pk op de achteras, waarmee hij de 100 km/u aantikt in 9,4 seconden. Daarnaast is er ook een Long Range AWD met diezelfde 218 pk op de achteras en nog eens 95 pk op de vooras en die bereikt de 100 km/u in 6,7 seconden. Het voorlopige topmodel is dan weer de Performance AWD met een 218 pk sterke elektromotor op zowel de voor- als de achteras en die heeft een 0-naar-100-tijd van 5,2 seconden.
Op precieze cijfers over het rijbereik van die versies is het nog even wachten, en dat geldt ook voor de prijzen. Ook dat wordt dus een argument om ofwel voor deze Hyundai ofwel voor de Kia te kiezen. Die laatste kost, ter herinnering, minstens 71.690 euro.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen