De Zuid-Koreanen zijn in vorm op de Los Angeles Auto Show. Bij Hyundai staat er namelijk al een nagelnieuwe SEVEN Concept op de stand en Kia onthult er deze Concept EV9. Beide studiemodellen delen hetzelfde onderstel, maar waar de Hyundai een concreter uiterlijk toont geeft deze Kia meer prijs over het interieur van de toekomstige EV9.
Zeg je Kia EV6, dan zeg je tussen de lijnen door ook een beetje Hyundai Ioniq 5 en hetzelfde geldt in zekere zin voor de Hyundai SEVEN Concept en deze Concept EV9. De EV’s van beide Zuid-Koreaanse merken delen namelijk het E-GMP-platform, wat leidt tot relatief gelijklopende levenscycli. De twee uit de kluiten gewassen concept-SUV’s worden dan ook tegelijk voorgesteld op AutoMobility in LA en zijn volledig elektrisch. Noem ze dus liever kortweg SUEV’s, aldus Hyundai.
Snel snelladen
Toch pakken ze de concept car bij Kia net iets anders aan dan bij Hyundai. Terwijl achter de portieren van de Hyundai SEVEN namelijk een soort mini-woonkamer schuilt vinden we in Kia’s studiemodel een interieur dat niet compleet ondenkbaar is. Zo weten we al dat de EV9 een zevenzitter zal worden. Daarnaast lost Kia ook dat de Concept EV9, net als de Hyundai SEVEN Concept, kan snelladen tot 350 kW. Zo zou de toekomstige EV9 zijn batterij kunnen laden tot 80% in een kleine 30 minuten, net zoals de productie-Ioniq 5 en -EV6 dat vandaag ook al doen. Eens volgeladen zou de EV9 zo’n 483 kilometer ver moeten komen.
In tegenstelling tot Hyundai’s concept car ziet het design van deze EV9 er echter nog niet bepaald productierijp uit. Of dat zouden we toch denken, want de reeds bestaande Kia EV6 ziet er in productievorm ook nog steeds uit als een concept car. Wat ons betreft mogen de Koreanen die gekke geometrische velgen alvast behouden, net als de donkere raamstijlen die het dak een zwevend effect geven en natuurlijk de hoekig uitgeklopte wielkasten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen