Knap toch, zo’n enorme glasplaat bovenop een dashboard? Wel, dat vindt blijkbaar niet iedereen. Bij Hyundai bijvoorbeeld geven ze nu toe dat te veel functionaliteit in het aanraakscherm zorgt voor stress onder zijn gebruikers… Dus wat denk je: terug naar de fysieke knoppen dan maar?
Heb je een beetje een nieuwe auto, dan heb je het vast ook al gemerkt. Probeer bijvoorbeeld maar eens de radiozender, de temperatuur van de klimaatregeling of in sommige gevallen zelfs de richting van de ventilatie te veranderen: vaak moet je ervoor door menu’s van een touchscreen dwalen. In sommige gevallen gaat het zelfs zo ver dat de gevoeligheid van de regensensor of de bediening van de buitenverlichting via het scherm ingesteld moet worden, waardoor je bij hevige regenval of dichte mist complexe handelingen moet zitten uitvoeren achter het stuur… En dat hebben ze bij Hyundai een beetje gehad.
Méér knoppen na de facelift
In een gesprek met het Koreaanse — duh — Korea JoongAng Daily heeft ene Ha Hak-Soo namelijk het standpunt van Hyundai ten opzichte van aanraakschermen toegelicht. Als vicepresident van het Amerikaanse designteam geeft hij toe dat het merk aanvankelijk snel meegegaan is in de aanraakgevoelige trend. Zo verhuisden ook bij Hyundai meer en meer functies naar het aanraakscherm maar zowel uit klantenfeedback als uit tests met proefpersonen is in middels gebleken dat dit voor meer stress zorgt bij bestuurders. Hoe hoogtechnologisch het allemaal ook mag lijken: aan het einde van de dag heb je, aldus de topman, meer handelingen nodig en wordt je aandacht langer afgeleid van de weg dan wanneer je een fysieke knop had.
Dus gaat Hyundai dan terugkeren naar die fysieke knop? Wel, ja eigenlijk… of toch deels. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de recent gefacelifte Ioniq 5 en tel de knopjes op zijn dashboard: dat zijn er méér dan voor de facelift. Ook de nieuwe Kona verbaasde ons vorig jaar al met zijn hoeveelheid fysieke bedieningselementen en dat was dus een indicatie van de richting die Hyundai voortaan uit zal gaan. Denk daarom echter niet dat het aanraakscherm helemaal zal verdwijnen uit hun auto’s want dat blijft natuurlijk een plekje krijgen, maar dan voor minder relevante functies… Dus is dit dan het beste van twee werelden?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen