Hyundai geeft zijn gevierde Ioniq 5 een interessante update. Na de facelift schermt de gigantische hatchback namelijk met een grotere accu, een praktischer interieur en - desgewenst- een N-Line uitvoering. O ja, er is voortaan ook een ruitenwisser achteraan. Hoezé!
Bij Hyundai kijken ze niet graag de kat uit de boom, waardoor het niet ongebruikelijk is dat modellen van de Zuid-Koreaanse constructeur bijna jaarlijks interessante updates krijgen. Dat is niet anders voor de Ioniq 5. Die kreeg na amper 1 jaar al een doorgedreven technische update en pakt nu weerom uit met interessante wijzigingen. Kijk maar even mee!
Meer range
Laten we alvast starten met datgene waar élke (niet) EV-rijder het meest om maalt: de range. Nu kwam je sowieso al niet te kort met de opgegeven range van 507 km WLTP (+/- 400 realistisch) voor de Ioniq 5 met grote accu. Die batterij van 74.0 kWh (netto) groeit na de facelift tot 80 kWh (netto). Da's toch vlot 20 tot 30 extra kilometers die je uit één lading haalt!
Daar stopt de pret niet, want Hyunda keek ook nog eens kritisch naar de carrosserie en verhoogde de stijfheid dankzij verstevigde deuren en B-stijl. Nieuwe dempers zorgen voor minder vibraties in de cabine terwijl extra isolatie achteraan de elektromotor (en onder de auto) geluiden van buitenaf beter moet onderdrukken. In mensentaal: de Ioniq 5 facelift wordt (nog) een stukje stiller.
Opgefrist uiterlijk
Ditmaal mogen we trouwens terecht van een facelift spreken, want ook het design van Ioniq 5 gaat op de schop. Zowel voor- als achterkant krijgen stoerder bumperwerk die de auto optisch breder laat ogen. De spoiler achterop die werd 5 cm breder terwijl nieuwe 20-duims aerodynamische velgen de show willen stelen op de flank.
Is dat nog niet genoeg voor je, dan introduceert Hyundai ook de N-Line uitvoering. Die neemt voor een groot deel de looks van de volbloed Ioniq 5 N over maar laat de rode accenten thuis liggen.
Doordacht interieur
Voor het interieur lijkt Hyundai vooral te hebben gewerkt met de feedback van klanten. Want de updates zijn niet van visuele maar wel van praktische aard. Zo zijn er meer fysieke sneltoetsen om veel gebruikte functies te activeren. Denk aan stoel- en stuurverwarming of -koeling en een parkeerassistent. De middenconsole die maakt dan weer plaats voor je smartphone en ook de knopjes voor de klimaatcontrole werden subtiel bijgepunt.
Klanten die opteren voor de N-Line-uitvoering krijgen sportstoelen, rode stiksels doorheen het interieur, een zwarte dakhemel en een aangepast stuurtje. Kwestie van je een sportieve gevoel te geven in je +2 ton wegende hatchback van 4,6 meter.
Eindelijk!
De update waar iedereen op zat te wachten is er trouwens ook eindelijk. Jawel, vanaf de facelift kan je de Ioniq 5 krijgen mét een ruitenwisser achteraan. The future is now!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen