"Gemeenten bouwen sporthallen met boetegeld", met die zin maakt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder duidelijk dat het haar niet zint dat er de voorbije jaren in geheel Vlaanderen een hoop trajectcontroles bij zijn gekomen. Hoewel die een plaats hebben in het verkeer, mogen volgens De Ridder trajectcontroles geen verdienmodel worden. Zo wil ze nagaan of verkeersveiligheid wel altijd centraal staat als een lokaal bestuur een trajectcontrole installeert.
Gas aan de bron
De reden achter de explosieve groei aan trajectcontroles de voorbije 3 jaar hoeft je niet al te ver te gaan zoeken. Sinds 1 februari 2021 mogen steden en gemeenten zelf kleine snelheidsovertredingen bestraffen met een GAS-boete, dit tot 20 km/u boven de snelheidslimiet. Het noopte lokale besturen om zelf trajectcontroles te installeren op eigen grondgebied. Ondertussen spreken we over enkele honderden trajectcontroles over Vlaams grondgebied.
De bedoeling van de geïnde GAS-boetes is dat lokale besturen dat geld opnieuw investeren in maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen. Al begint daar volgens Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder het schoentje wat te knellen. "Het is een goede zaak dat lokale besturen administratieve sancties kunnen opleggen, [...] maar het moet altijd de verkeersveiligheid dienen, en dat willen we gaan evalueren", zegt De Ridder aan VRT NWS.
Reacties
door Adriaan
Tja dit weten ze al heel lang dat dit de gemeentekas doet spijzen en in één gemeente in Limb op één jaar tijd een 80.000€ gespijst en tel de fusiegemeentes (4)nog niet kan ik geloven dat in sommige gemeentes volop sportzalen en cultureel centrums en enz gebouwd en verbouwd worden. Maja kan ook reclame stunt zijn van haar om later nog meer stemmen te halen hee
door Anoniem
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen