Rijtest

Test: Xpeng G9 Performance - maak plaats, Duitse Drie (2024)

Onze automarkt telt een nieuw merk en ja, dat is er opnieuw eentje met Chinese roots. Lees echter toch even verder voor je wegklikt, want deze Xpeng is niet eender welke eenheidsworst uit het Verre Oosten. Wel integendeel: hun elektrische G9 is misschien wel de eerste échte Chinese concurrent voor Europese premium-EV’s.

Sta ons toe om eventjes alle auto’s van een heel land over dezelfde kam te scheren, als je wil. In China zijn ze namelijk steengoed in het bouwen van betaalbare elektrische auto’s, kijk bijvoorbeeld maar naar de MG 4. Die zet een Volkswagen ID.3 niet alleen qua prijs maar ook qua prestaties in z’n ondergoed maar bij datzelfde MG is hun grootste EV, de Marvel R, meteen ook hun slechtste. Diezelfde trend merken we ook bij andere Chinese constructeurs op. Zodra ze proberen om Europese premiumproducten te evenaren, zijn we over het eindresultaat niet te spreken — behalve dan over de Hongqi E-HS9 maar dat ligt aan ons, want die houdt zo weinig steek dat wij het weer grappig gaan vinden. Dezelfde importeur van die Hongqi waagt nu nog een premiumpoging met Xpeng… Dus wat denk je: van hetzelfde Chinese laken een broek?

Minimalistisch imposant

Aan deze G9 om het tegendeel te bewijzen, te beginnen met zijn looks. Die zijn alvast allesbehalve grappig want zet je hem naast zo’n Hongqi E-HS9, dan lijkt die laatste wel een overbemeten Mingvaas naast een Scandinavische salon. De Xpeng baadt namelijk in het minimalisme met zijn aalgladde koetswerk, zijn wegklappende deurgrepen en zijn front en kont gedomineerd door doorlopende LED-stroken. Dat laatste maakt er misschien een ietwat anonieme verschijning van want geef toe: op basis van de neus zou je zowel naar een nieuwe Nio, Aiways of Leapmotor kunnen kijken — als dat je al iets zegt. Het resultaat is echter allesbehalve een lelijke auto en dat minimalisme doet de 4,9 meter lange SUV er op één of andere manier nog groter uitzien dan hij al is.

Image
Test Xpeng G9 Performance 2024

Vanbinnen maakt de Xpeng G9 al even veel indruk, vooral als je van schermen houdt. Toegegeven: het bestuurdersdisplay is met zijn 10,25 inch niet het grootste op de markt maar daarnaast vind je twee 15-inchtabletten achter een enkele glasplaat. Het rechtse daarvan kan dankzij een folie enkel door de passagier bekeken worden. Daar krijgt die toegang tot allerhande populaire streamingdiensten terwijl het centrale scherm het infotainment voor zijn rekening neemt. De lay-out is opvallend overzichtelijk — af en toe doet die zelfs iets té veel denken aan Tesla — maar dat is nog niet het meest on-Chinese in deze cabine. Dat is de afwerkingskwaliteit want aan de materiaalkeuze in dit interieur kunnen sommige Europese premiumspelers zelfs een puntje zuigen.

Duits vermogen, Frans comfort

Maar wat dan met de aandrijflijn, horen we je denken? Ligt daar weer die typische Mitsubishi-1.5 met 107,8 pk en een gerobotiseerde drieversnellingsbak? Welnee want we zeiden het al: deze G9 is in al zijn versies zuiver elektrisch. Zo kan je hem krijgen met de keuze uit één elektromotor op de achteras met 313 pk of twee elektromotoren, goed voor vierwielaandrijving en 551 pk. Die laatste luistert dan naar de veelbelovende naam ‘G9 Performance’ en zijn prestaties zijn er ook naar, of toch in een rechte lijn. Zo tikt je 2,5 ton zware Chinees de 100 km/u aan in amper 3,9 seconden en gaat hij nadien door tot een top van 200 km/u — twee keer raden dus welke wij voor onze test meenamen.

Image
Test Xpeng G9 Performance 2024

Dat gezegd zijnde, eindigt het Performance-kantje meteen ook bij die acceleratie. Van bochtenwerk heeft deze elektrische kolos namelijk geen kaas gegeten want daar werken zijn overtollige kilo’s je de hele tijd tegen, zelfs al wordt zijn adaptieve luchtophanging wat verlaagd en strakker gezet in de Sport-rijmodus. Toch is deze Performance-versie wat ons betreft het overwegen waard want dat is net de enige die die luchtophanging mee krijgt… En die luchtophanging maakt hem gewoonweg comfortable met de Franse ‘c’. Je zweeft er als het ware mee over oneffenheden in het wegdek dus vooral in ons hobbelige Belgenlandje is deze versie de meerprijs misschien wel waard.

500 échte kilometers

Bovendien krijgt de Performance-versie ook de grote 98 kWh-accu van de achterwielaangedreven Long Range mee, waarvan je in realiteit 93,1 kWh kan gebruiken. Dat moet de tweemotorige G9 volgens Xpeng tot 520 kilometer ver brengen en weet je wat: dat is nog niet eens zo ver van de waarheid. Inclusief wat snelwegkilometers tekenden wij namelijk een gemiddeld verbruik op van 18,8 kWh/100 km, wat niet weinig zou zijn voor een elektrische hatchback maar wel voor een slagschip als deze Xpeng. Doe je het dus rustig aan, dan kan je wel eens écht 500 kilometer rijbereik halen met deze G9 Performance. Nadien kan je ook nog eens snelladen aan een imposante 300 kW dankzij een 800 V-boordnetwerk, waardoor je in amper 20 minuutjes weer aan 80 procent accucapaciteit zit.

Image
Test Xpeng G9 Performance 2024

Deze Xpeng is dus kwalitatief afgewerkt, snel, comfortabel en zuinig maar alsof dat nog niet genoeg is, is hij ook nog eens ruim. Achterin vind je namelijk 660 liter koffervolume uit te breiden tot 1.576 liter met de achterbank neergeklapt, en dat is met de frunk of voorkoffer van 71 liter niet meegerekend. Die achterbank is trouwens tot 10 graden elektrisch verstelbaar én verwarmbaar en daarvoor moet je geen dure pakketten bijkopen, want dat krijg je er vanaf de basisversie standaard bij. Dat geldt trouwens ook voor stoelverwarming en -ventilatie vooraan, semi-autonome rijhulp en dat extra passagiersscherm — stel zoiets maar eens samen bij de Duitse concurrentie.

Goedkope steenmuziek

Of liever: stel zoiets maar eens samen voor deze prijs bij de Duitse concurrentie. Voor een volgeladen basisversie met 78,2 kWh-accu vraagt Xpeng namelijk 59.990 euro en we weten het: dat heeft niet iedereen zomaar over voor een auto. Shop je echter voor een elektrische E-segment SUV, dan is de kans groot dat je méér dan dat over hebt voor een auto. Zo vraagt BMW bijna 23.000 euro meer voor een basis-iX, Mercedes net geen 25.000 euro meer voor de goedkoopste EQE SUV en Audi zelfs bijna 32.000 euro meer voor een Q8 e-tron. Je kan deze Xpeng dus met gemak in zijn duurste Performance-uitvoering steken voor 73.990 euro en dan nog kom je niet in de buurt van de basisprijs van zijn Duitse concurrenten.

Image
Test Xpeng G9 Performance 2024

Zijn er dan géén negatieve kanten aan deze Xpeng G9? Toch wel hoor, want op sommige vlakken blijven er van die typisch Chinese schoonheidsfoutjes in zitten. Zo heeft het een dagje geduurd voor we de verstelling van het stuurwiel gevonden hebben want die staat in het scherm niet bij de verstelling van de stoelen maar wel bij de rijmodi. Ook de volgorde van de radiozenders tart alle verbeelding: die staan niet volgens alfabet maar volgens frequentie geordend. Zoeken op muziekgenre vraagt ook even gewenning want daar staat ‘rockmuziek’ bijvoorbeeld vertaald als ‘steenmuziek’. O ja en over het algemeen moet je natuurlijk veel te veel in die schermen zijn om zaken te bedienen… Maar laat ons eerlijk zijn: dat zie je bij heel wat gevestigde concurrenten ook steeds vaker.

Conclusie

Dat brengt ons dus terug bij de vraag waar deze test mee begon: is deze Xpeng het zoveelste bewijs dat Chinese merken zich beter beperken tot goedkope EV’s? Daarop kunnen we volmondig “nee” antwoorden en dat is wat ons betreft voor het eerst. Deze G9 is namelijk een verrassend volwassen premiumproduct, in die mate dat we bijna niet weten waarom iemand een Mercedes EQE SUV of Audi Q8 e-tron hierboven zou verkiezen. De Xpeng is namelijk even goed afgewerkt en even comfortabel maar wel ruimer, goedkoper en standaard beter uitgerust… En die schoonheidsfoutjes, die haalt een over-the-airupdate er vast ooit wel eens uit.

Specificaties

Vermogen551 pk
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 435 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 73 990
Prijs basismodel€ 59 990
0 tot 100 km/u3.90 sec
Min. kofferinhoud660 L
Max. kofferinhoud1 576 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen