Juich, want de Subaru Forester steekt in ’t nieuw… Al ben je dan mogelijks al een klein jaar aan het juichen. De Japanners stelden hun nieuwe SUV namelijk al vorig jaar voor op de Amerikaanse markt maar op een Europese versie bleef het wachten. Tot nu, want dit is onze Subaru Forester e-Boxer.
Wanneer heb jij voor het laatst een Subaru Forester in ’t wild gezien? Inderdaad: waarschijnlijk niet vandaag of gisteren maar dat betekent niet dat ze er niet zijn. Zo verkocht het merk er toch al een mooie 369.000 stuks van in Europa maar dat valt natuurlijk in het niet ten opzichte van de ruim vijf miljoen exemplaren die wereldwijd al over de toonbank gingen. Europa is met andere woorden niet Subaru’s grootste markt dus wanneer ze vorig jaar de gloednieuwe Forester voorstelden, ging je bijna gaan denken dat die niet meer onze richting uit zou komen.
Lekker analoog
Dan dacht je echter verkeerd want hoewel we er even op moeten wachten hebben, is dit nu toch de nieuwe Subaru Forester in Europese vorm. Nu goed, over die vorm valt niet veel nieuws meer te vertellen want we kijken hier naar dezelfde SUV die ze in Amerika bijna een jaar geleden al te zien kregen. Reken dus op dezelfde stoere koets die tegenwoordig wat doet denken aan de Toyota’s RAV4 en Corolla Cross in zijaanzicht en aan een Ford Maverick van vooraf gezien. Daar vind je trouwens het enige verschil met de Amerikaanse versie van de Forester: de afwezigheid van de oranje side markers in de koplampen.
Ook binnenin is de Europese Forester nagenoeg identiek aan de Amerikaanse dus reken ook bij ons op een rechtopstaand 11,6-inchtablet in het dashboard. Dat laat integratie van je smartphone met Android Auto of Apple CarPlay toe maar voor de analogen onder u vind je nog steeds een paar fysieke knoppen eromheen. Dat geldt ook op het stuurwiel en de tellers die daarachter zitten, zijn al helemaal analoog. Verder vind je achterin 508 liter kofferruimte, uit te breiden tot 1.720 liter met de achterbank neergeklapt.
12,2 seconden wachten
Dat is dus vrijwel identiek aan de uitgaande Forester en dat is allesbehalve toeval. Zo staat het nieuwe exemplaar stiekem op een bijgewerkte versie van dezelfde basis dus ook de motor komt ons bekend voor. In Europa krijgen we namelijk gewoon weer een 2.0-liter viercilinder ‘e-Boxer’-motor voorin die het zonder turbo maar wel met de hulp van een elektromotortje doet. Dat elektromotortje hoest op zich 16,7 pk op maar het totaalplaatje piekt — net als bij de nieuwe Crosstrek — op 136 pk en 182 Nm koppel. Dat is 14 pk minder dan bij de vorige Forester en dat steekt Subaru op uitstootrestricties.
Combineer dat dus met een traploze CVT-automaat en je bereikt de 100 km/u pas na 12,2 seconden wachten... Al koop je zo’n Forester natuurlijk niet voor zijn snelheid. Zo belooft Subaru dat de SUV nog steeds onklopbaar blijft op ruig terrein met dank aan zijn permanente vierwielaandrijving. Bovendien blinkt hij uit met z’n 22 centimeter bodemvrijheid terwijl je tot 1.870 kilogram mag slepen. O ja, en Subaru zet als vanouds sterk in op veiligheid waardoor je hun resem ‘Eyesight’-systemen gewoon standaard mee krijgt. Wat je standaard echter voor zo’n nieuwe Forester gaat betalen, weten we nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen