Rijtest

Kort gestest: Toyota RAV4 GR Sport (2023)

Geloof het of niet, maar ook Toyota's RAV4 is tegenwoordig te bestellen als GR Sport. Denk daarbij aan sportieve bumpers, een aangepaste ophanging en hier en daar GR-plaatjes. Wij mochten de GR Sport zelf aan den lijve ondervinden in, euhm, Lapland?

'Geëlektrificeerde modellen', het is een niet zo sexy term die we gebruiken als we praten over hybrides en plug-inhybrides. Vooral die laatste categorie is extreem relevant in België — het is te zeggen, tot in juli de fiscaliteit verandert. Reden genoeg voor Toyota om hun 'RAV4 met sportpakket', die zowel in hybride- als in plug-inhybridevorm verkrijgbaar is, door een groepje ongeregeld te laten testen in het noorden van Zweden.

Image
Toyota RAV4 GR Sport rood rijdende test achteraan

looks primeren

Ze zullen bij Toyota gedacht hebben: "als de journalisten tevreden zijn over onze GR Sport bij -12° op spijkerbanden, dan gaan ze hem helemaal te gek vinden in België. Ergens kunnen we daar nog wel inkomen: de besneeuwde naaldbossen van de Taiga en de idyllische, kilometerslange ijsmeren zijn dan ook net iets aantrekkelijker dan een E10-plas en bijhorende luchtbalbuildings. Desondanks gaan we toch ons best doen en onze kritische zonnebril opzetten. Laat ons dus maar snel beginnen met dé reden waarom je voor een GR Sport zou kiezen: de looks!

Image
Toyota RAV4 GR Sport velgen

unieke velg

Dat sportpakketten vooral worden gekocht voor het uiterlijk vertoon heeft Toyota goed begrepen. De GR Sport werd bijvoorbeeld ondergedompeld in een bad van pianolak, dus de wielkasten en sierlijsten zijn glanzend zwart. Maar ook de velgen en het dak krijgen een donkere look. De 19-inchwielen zijn trouwens speciaal voor de GR Sport ontworpen. Het is de eerste keer dat Toyota daarbij een 'lijnsnijtechniek' gebruikt om de randen van de dubbele spaken af te frezen. Je zit dus met een unicum op je RAV4! Vooraan krijgt de grille nog een honinggraatpatroon, de mistlichten worden meer geaccentueerd en de spoiler is net iets sportiever. Verder kan je niet om de GR-emblemen heen, die trouwens ook binnenin terugkomen. Smaken verschillen, maar de GR Sport doet perfect wat hij moet doen. Hij laat zien dat deze leasingrijder niet met een gewone RAV4 rijdt. Bestel hem wel even in dat knappe rood, de redactie dankt u.

Image
 Toyota RAV4 GR Sport wit rijdend

veel logo's

Binnenin krijgen de sportzetels gedrukte GR-logo's. Diezelfde logo's vinden we terug op de vloermatten en het stuur. De zetels zijn dus niet de standaard RAV4-exemplaren, maar een sportievere variant. Daar moeten we even naar adem happen want we zijn niet altijd even grote fan van sportzetels (we kijken naar jullie, AMG-lines), maar in de RAV4 GR Sport zijn ze goed in balans en bieden ze voldoende comfort. Comfort voert trouwens nog altijd de bovenhand, ondanks dat Toyota de ophanging op deze sportversie heeft aangepakt. De GR-zetels zijn ook standaard elektrisch verstelbaar want de GR Sport is namelijk een top of the line-optiepakket.

Image
 Toyota RAV4 GR Sport interieur

optiepolitiek

Alhoewel, Toyota maakt om één of andere reden toch nog een onderscheid tussen de hybride en plug-inhybride. Wij gingen voor de duidelijkheid met die laatste op pad, want daar gaat de vraag veruit het hoogst zijn aangezien die nog fiscaal interessant is tot midden dit jaar. Daar is het GR Sport-pakket heer en meester. Voor € 67.480 (op het moment van schrijven € 63.480 met wat kortingen) heb je hem bijna full-option, alleen voor een panoramisch open dak ga je moeten bijbetalen (€ 1400). Aan de andere kant staat staat het Dynamic Plus pakket, dat je € 60.150 kost en is als basis toch al redelijk gespekt met navigatie, touchscreen, keyless entry, verwarmd stuur, dodehoekwaarschuwing, achteruitrijcamera en ga zo maar door. Niet onbelangrijk: alle veiligheidsopties zijn trouwens standaard. Een trapje naar boven heb je de Premium plus (€ 62.970) die een JBL-geluidssysteem heeft, head-updisplay, 360°-camera en lederen bekleding. Kijken we nog wat hoger, dan komen we uit op de Style Plus die € 66.400 kost en two-tone exterieurkleuren en elektrische, geventileerde stoelen aan het lijstje toevoegt.

Image
Toyota RAV4 GR Sport rood voorkant

conclusie

Qua value for money is de Premium Plus het pakket dat je moet nemen op de RAV4 plug-in. De GR Sport is daarop echter wel een mooie, misschien wel nodige aanvulling voor de RAV4. Het plug-in SUV-segment wordt immers felbevochten komende maanden. De GR Sport voorziet het model daarbij van de nodige munitie: hij geeft de RAV4 extra cachet met geslaagde uiterlijke sier en veel opties, zonder aan het comfortabele karakter van de SUV te raken.

Specificaties

Vermogen306 pk
OverbrengingCVT automaar
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 930 kg
Topsnelheid180 km/u
0 tot 100 km/u6.00 sec
Gemiddeld testverbruik1.00L/100km
Min. kofferinhoud520 L
Max. kofferinhoud1 604 L
CO2-uitstoot22 g/km
BIV€ 50
Rijtaks337

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen