Uitlaat: Varia

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

Laat ons deze test alvast beginnen met een belangrijke voetnoot: full hybrids houden doorgaans niet van hoge snelheden. Hoe meer vermogen je namelijk vraagt, des te minder kan de elektromotor subtiel tussenbeide komen om je wat brandstof te besparen. Dat zo’n Toyota Corolla Cross dus zuinig is op de binnenwegen die collega Yves rond zijn geliefde Heist-op-den-Berg afboemelt, weten we al… Maar blijft die dat ook wanneer je ermee naar de Alpen trekt, dwars door Frankrijk en zijn snelwegen waar 130 km/u de norm is?

Beproefde techniek, maar dan beter

Om dat uit te zoeken, leenden we nog eens een Corolla Cross van Toyota al was dat deze keer geen 2.0 Hybrid. In de plaats daarvan kozen we voor de basisversie met zijn hybride aandrijflijn op basis van een 1.8-litermotor, die we stiekem al zo’n vijftien jaar kennen. Dat wil echter niet zeggen dat daar niks aan veranderd is sinds dat blokje debuteerde op de Prius van 2009, want we kijken hier alweer naar de vijfde generatie van Toyota’s ‘Hybrid Synergy Drive’. Reken dus op een sterkere maar toch lichtere elektromotor dan voorheen, naast een eveneens lichtere batterij met toch een iets grotere capaciteit.

Image
Toyota Corolla Cross Hybrid verbruikstest 2024

Het resultaat is dat deze 1.8 Hybrid nu een piekvermogen van 140 pk laat optekenen, ten opzichte van de 122 pk’s die je tot een paar jaar geleden uit een dergelijke aandrijflijn had gehaald. Daarmee is hij echter nog steeds aanzienlijk zwakker dan de 2.0 Hybrid, die het tot 197 pk schopt. Dat ligt ook niet alleen aan die verbrandingsmotor want hoewel het 2.0-literblok op zich 152 pk produceert en de 1.8 slechts 98 pk, verklaart dat niet het volledige verschil. Zo is ook de elektromotor in de 1.8-versie een stukje minder sterk, goed voor een maximumvermogen van 94 pk ten opzichte van 111 pk bij de 2.0 Hybrid.

Binnen de zone

In theorie betekent dat dus dat die 2.0 Hybrid iets vaker naar zijn elektrische modus kan overschakelen, want daar heeft hij iets meer vermogen voor ter beschikking… Al zou die grotere benzinemotor dan wel voor een iets hoger verbruik moeten zorgen wanneer je niét elektrisch rijdt. Het verschil balanceert zich dus enigszins uit en dat merk je ook aan de verbruikscijfers die Toyota opgeeft: met 1.8 staat daar een gemiddelde van 4,9 l/100 km te lezen en met 2.0 een gemiddelde van 5,0 l/100 km… Tenzij je die laatste met vierwielaandrijving bestelt, want dat kan ook. Dan drinkt je Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i volgens Toyota gemiddeld 5,3 l/100 km.

Image
Toyota Corolla Cross Hybrid verbruikstest 2024

Dat is natuurlijk allemaal in theorie want in de praktijk hangt je verbruik best sterk af van je rijgedrag. Dat kan je echter perfect in de gaten houden langs de handige efficiëntiemeter die de plek van een traditionele toerenteller inneemt in het tegenwoordig digitale instrumentarium. Die meter geeft drie zones weer: Charge, Eco en Power en beperk je de acceleratie tot de onderste helft van de Eco-zone, dan kan je aandrijflijn overschakelen naar de elektrische modus. Activeer je manueel de EV-mode, dan kan je zelfs het hele bereik van die Eco-zone gebruiken zolang er voldoende stroom in de accu zit en je de 60 km/u niet overschrijdt — tenzij de motor nog niet helemaal opgewarmd is want dan beperkt die EV-mode zich om één of andere reden tot 40 km/u.

Joepie, file!

Aan al die voorwaarden merk je vast al dat zo’n hybride aandrijflijn dus helemaal thuis is in lagere snelheden, en in minder mate op de snelweg. Dat klopt ook helemaal want tijdens wat lokale ritten in aanloop naar ons vertrek rond Gent, bleef ons gemiddelde verbruik zelfs onder Toyota’s fabrieksopgave van 4,9 l/100 km. Daar kwam echter verandering in eens we wat snelwegkilometers achter de kiezen hadden want wanneer we België langs Luxemburg buiten reden, gaf de boordcomputer al een gemiddelde van 5,5 l/100 km aan. Tussendoor had de Brusselse Ring onze Corolla Cross dan wel nog wat elektrische kilometers cadeau gedaan want ook in de file verbruik je vaak nagenoeg niks.

Image
Toyota Corolla Cross Hybrid verbruikstest 2024

Dan kwam echter de grootste uitdaging voor de hybride aandrijflijn: de Franse snelweg. Die moesten we namelijk helemaal van Luxemburg tot Zwitserland volgen en dat met een snelheidslimiet van in de meeste gevallen 130 km/u. Daar begonnen we zo’n 2.0 Hybrid wel even te missen want om een dergelijk tempo aan te houden, moet dat arme 1.8-literblokje flink wat toeren maken… En in die toeren blijft hij dan ook hangen, want Toyota’s hybrides beschikken niet over een traditionele automaat maar wel over een e-CVT die het optimale toerental kiest afhankelijk van hoeveel vermogen gevraagd wordt. Dat kan dus wel eens gaan storen wanneer de snelweg wat bergop gaat, en je auto een paar minuten lang klinkt als de scooter van je buurjongen.

124 km/u, graag

Eens de snelweg nadien weer bergaf gaat, houdt dat kabaal natuurlijk wel op en kan je in sommige gevallen zelfs zuiver elektrisch afdalen… Alleen, niet in Frankrijk. Of liever: niet wanneer je 130 rijdt, want deze hybride aandrijflijn kan zijn verbrandingsmotor enkel uitschakelen aan snelheden tot 125 km/u. Het verstandigste zou dus zijn om je cruisecontrol niet op 130 maar op 124 km/u te zetten maar dat hebben wij voor de wetenschap niet gedaan — want dat zouden we met een diesel ook niet doen. Het gevolg was echter niet zo dramatisch als we hadden gevreesd: we bereikten Zwitserland met een gemiddelde van 5,8 l/100 km op de teller en eens we onze bestemming op een hoogte van 2.000 meter in de Alpen hadden bereikt, eindigden we op 5,9 l/100 km.

Image
Toyota Corolla Cross Hybrid verbruikstest 2024

Dat laatste hebben we natuurlijk te danken aan een stevige klim maar zoals op grootmoeders tegel staat te lezen: wat omhoog gaat, moet terug naar beneden komen — ofzoiets. Na wat lokale ritten ter plaatse en een flinke afdaling stond er dus weer 5,6 l/100 km te lezen vooraleer we terug in Frankrijk waren. Dan duwden de 130 km/u-borden ons terug 0,2 l/100 km de hoogte in en daar bleef de teller ook in België hangen. We eindigden onze rit van een dikke 2.000 kilometer dus met een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km en hoewel er vast wel een paar ervaren dieselrijders zijn die iets minder weten op te tekenen, zou het ons verwonderen indien je een niet-geëlektrificeerde benzinewagen van dit formaat kan vinden die gedurende een dergelijke rit zelfs maar in de buurt komt.

Range anxiety… in een hybride?

Over “formaat” gesproken moeten we het toch nog over één ding hebben: de benzinetank. Die heeft namelijk op papier al een inhoud van slechts 43 liter maar zelfs wanneer we de voorraad volgens de meter bijna opgereden hadden, konden we volgens het schermpje van de pomp maar zo’n 35 liter toevoegen. Dat betekent dus dat je eens elke 500 kilometer moet tanken en dat werd wel wat vervelend, vooral als je doel is om deze Corolla Cross met een dieselalternatief te vergelijken. Stiekem voelden we soms zelfs wat range anxiety opborrelen als waren we met een EV onderweg, al hebben we dat vooral aan onszelf te danken door een bestemming te kiezen in een land waar je omwille van hogere brandstofprijzen liever niet te vaak tankt.

Image
Toyota Corolla Cross Hybrid verbruikstest 2024

Verder bewees de Corolla Cross zich echter als een uitstekende kompaan voor de langere afstand. Zo stuurt hij voorspelbaar als gelijk welke andere Toyota terwijl zijn hogere ophanging hem misschien nét iets comfortabeler geveerd maakt dan een Corolla-zonder-Cross. Het moet wel gezegd dat zo’n Corolla-zonder-Cross nog een stukje ruimer is indien je die als break koopt. Zo'n Corolla Touring Sports biedt namelijk 598 liter kofferruimte terwijl deze Corolla Cross het houdt op 436 liter. Bovendien blijf je hier na het neerklappen van de achterbank echter met een een ouderwetse bult, terwijl de Corolla break dan wél gewoon een vlakke laadvloer vormt. Verder is een Corolla Cross 1.8 Hybrid met zijn prijs van 37.880 euro ook iets duurder dan een Corolla Touring Sports in hetzelfde Dynamic-uitrustingsniveau, want die kost 36.360 euro… En iets zegt ons dat zo’n lagere Corolla ook nog net wat zuiniger zou geweest zijn dan deze SUV maar we weten het, pa, je wil een hogere instap.

Conclusie

Kan je zo’n zelfopladende hybride dus ook zien als dieselalternatief wanneer je de binnenwegen verlaat en een langere rit maakt? Wij durven zeggen van wel, op een paar detailpuntjes na. Zo bleek onze Toyota Corolla Cross Hybrid gedurende de reis nagenoeg even zuinig als een diesel van dit formaat zou zijn, ook al sta je dan wel iets vaker aan de pomp en moet de 1.8-litermotor flink toeren maken aan hogere snelheden. Dat laatste verhelp je echter door de sterkere 2.0 Hybrid te kiezen… En terwijl je toch bezig bent: overweeg ook even een Corolla Touring Sports-break want die verbruikt nog minder, is nog ruimer én is goedkoper dan deze Corolla Cross Hybrid.

Reacties

Beste, onze Nisan Qashqai pure benzinei 1300cc heeft een verbruik van 6l gemiddeld over een periode van 65000 km.

door Dirk
20 dagen geleden


Begin dit jaar onze Qashqai 1.3 Tekna ingeruild voor de e-Power. Een fantastisch rijdende auto, maar zojuist 600 km nachtelijk gereden op lege Duitse autobaan, snelheid gemiddeld 138 km/u tussen 2 tankbeurten: 14,7 km/l (= 6,8), normaal gemiddeld 5,4. We schatten dat de e-Power ca. 15% zuiniger is.

door F. Meinsma
19 dagen geleden


Ik rij met Touring Sport en blijf verbaasd over - de zuinigheid in traag verkeer - het super soepele gedrag in de bergen dank zij de cvt. - het lage toerental zolang je rustig rijdt Alleen tijdens optrekken is het toerental hoger en dat is niet altijd aangenaam maar herinnert je er wel aan dat je veel verbruikt. Ik meet het verbruik aan de pomp. 4.6. Andere nadeel in vergelijking met EV is dat regenratief remmen alleen goed werkt bij zachtjes r.s,emmen omdat het vermogen van de elektromotoren beperkt is.

door Paul
19 dagen geleden


Begin dit jaar onze Qashqai 1.3 Tekna ingeruild voor de e-Power. Een fantastisch rijdende auto, zojuist 600 km nachtelijk gereden op vrijwel lege Duitse autobanen, snelheid gemiddeld 135 km/u opname tussen 2 tankbeurten 14,7 km/l (=6,8) normaal tot nu over all 5,7 liter per 100 km.

door F. Meinsma
19 dagen geleden


Mijn qashqai automaat 160 pk bouwjaar 2021 zit na 45000km nog steeds onder de 6 liter ,waarom dan een dure hybrid kopen die een ietsje minder verbruikt

door Ivo pluym
18 dagen geleden


Mijn vorige was een Audi Q5 quadro TDI 190 hp met een verbruik van 5,2liter dirsel. Met tegenzin weggedaan omwille van de hetse rond dieselmotoren want hij reed echt zls een limo. Geruisloos en fijne wagen om te cruisen.

door HH
18 dagen geleden


Met mijn KIA Niro hybride 1.6 uit 2022 haal ik met 40 liter tank gemakkelijk 800 km tot de volgende tankbeurt incl. Autowegen, in gunstigste geval zelfs al eens tegen de 900 km gezeten. Zelfs met de vouwwagen erachter van 550 kilo haal ik altijd minimaal 750 km.

door Roger
17 dagen geleden


Zijn net terug vanuit de Jura met onze rav4 2l diesel vet 123pk maar met wel 32nm koppel Geladen met 4personen en de nodige bagage.Snelheid 125kmpu,750 km,verbruik6,2l, zoals altijd gereden en niet op zijn zuinigste,dat zou ik zo een koffiemolen wel eens willen zien doen.conclusie:heb je een goede diesel zeker niet ruilen voor een hybride.

door Van Dyck F
14 dagen geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
15 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
17 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
22 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
1 maand geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden