Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

Laat ons deze test alvast beginnen met een belangrijke voetnoot: full hybrids houden doorgaans niet van hoge snelheden. Hoe meer vermogen je namelijk vraagt, des te minder kan de elektromotor subtiel tussenbeide komen om je wat brandstof te besparen. Dat zo’n Toyota Corolla Cross dus zuinig is op de binnenwegen die collega Yves rond zijn geliefde Heist-op-den-Berg afboemelt, weten we al… Maar blijft die dat ook wanneer je ermee naar de Alpen trekt, dwars door Frankrijk en zijn snelwegen waar 130 km/u de norm is?

Beproefde techniek, maar dan beter

Om dat uit te zoeken, leenden we nog eens een Corolla Cross van Toyota al was dat deze keer geen 2.0 Hybrid. In de plaats daarvan kozen we voor de basisversie met zijn hybride aandrijflijn op basis van een 1.8-litermotor, die we stiekem al zo’n vijftien jaar kennen. Dat wil echter niet zeggen dat daar niks aan veranderd is sinds dat blokje debuteerde op de Prius van 2009, want we kijken hier alweer naar de vijfde generatie van Toyota’s ‘Hybrid Synergy Drive’. Reken dus op een sterkere maar toch lichtere elektromotor dan voorheen, naast een eveneens lichtere batterij met toch een iets grotere capaciteit.

Image
Toyota Corolla Cross Hybrid verbruikstest 2024

Verder bewees de Corolla Cross zich echter als een uitstekende kompaan voor de langere afstand. Zo stuurt hij voorspelbaar als gelijk welke andere Toyota terwijl zijn hogere ophanging hem misschien nét iets comfortabeler geveerd maakt dan een Corolla-zonder-Cross. Het moet wel gezegd dat zo’n Corolla-zonder-Cross nog een stukje ruimer is indien je die als break koopt. Zo'n Corolla Touring Sports biedt namelijk 598 liter kofferruimte terwijl deze Corolla Cross het houdt op 436 liter. Bovendien blijf je hier na het neerklappen van de achterbank echter met een een ouderwetse bult, terwijl de Corolla break dan wél gewoon een vlakke laadvloer vormt. Verder is een Corolla Cross 1.8 Hybrid met zijn prijs van 37.880 euro ook iets duurder dan een Corolla Touring Sports in hetzelfde Dynamic-uitrustingsniveau, want die kost 36.360 euro… En iets zegt ons dat zo’n lagere Corolla ook nog net wat zuiniger zou geweest zijn dan deze SUV maar we weten het, pa, je wil een hogere instap.

Conclusie

Kan je zo’n zelfopladende hybride dus ook zien als dieselalternatief wanneer je de binnenwegen verlaat en een langere rit maakt? Wij durven zeggen van wel, op een paar detailpuntjes na. Zo bleek onze Toyota Corolla Cross Hybrid gedurende de reis nagenoeg even zuinig als een diesel van dit formaat zou zijn, ook al sta je dan wel iets vaker aan de pomp en moet de 1.8-litermotor flink toeren maken aan hogere snelheden. Dat laatste verhelp je echter door de sterkere 2.0 Hybrid te kiezen… En terwijl je toch bezig bent: overweeg ook even een Corolla Touring Sports-break want die verbruikt nog minder, is nog ruimer én is goedkoper dan deze Corolla Cross Hybrid.

Reacties

Beste, onze Nisan Qashqai pure benzinei 1300cc heeft een verbruik van 6l gemiddeld over een periode van 65000 km.

door Dirk
13 dagen geleden


Begin dit jaar onze Qashqai 1.3 Tekna ingeruild voor de e-Power. Een fantastisch rijdende auto, maar zojuist 600 km nachtelijk gereden op lege Duitse autobaan, snelheid gemiddeld 138 km/u tussen 2 tankbeurten: 14,7 km/l (= 6,8), normaal gemiddeld 5,4. We schatten dat de e-Power ca. 15% zuiniger is.

door F. Meinsma
12 dagen geleden


Ik rij met Touring Sport en blijf verbaasd over - de zuinigheid in traag verkeer - het super soepele gedrag in de bergen dank zij de cvt. - het lage toerental zolang je rustig rijdt Alleen tijdens optrekken is het toerental hoger en dat is niet altijd aangenaam maar herinnert je er wel aan dat je veel verbruikt. Ik meet het verbruik aan de pomp. 4.6. Andere nadeel in vergelijking met EV is dat regenratief remmen alleen goed werkt bij zachtjes r.s,emmen omdat het vermogen van de elektromotoren beperkt is.

door Paul
12 dagen geleden


Begin dit jaar onze Qashqai 1.3 Tekna ingeruild voor de e-Power. Een fantastisch rijdende auto, zojuist 600 km nachtelijk gereden op vrijwel lege Duitse autobanen, snelheid gemiddeld 135 km/u opname tussen 2 tankbeurten 14,7 km/l (=6,8) normaal tot nu over all 5,7 liter per 100 km.

door F. Meinsma
12 dagen geleden


Mijn qashqai automaat 160 pk bouwjaar 2021 zit na 45000km nog steeds onder de 6 liter ,waarom dan een dure hybrid kopen die een ietsje minder verbruikt

door Ivo pluym
12 dagen geleden


Mijn vorige was een Audi Q5 quadro TDI 190 hp met een verbruik van 5,2liter dirsel. Met tegenzin weggedaan omwille van de hetse rond dieselmotoren want hij reed echt zls een limo. Geruisloos en fijne wagen om te cruisen.

door HH
11 dagen geleden


Met mijn KIA Niro hybride 1.6 uit 2022 haal ik met 40 liter tank gemakkelijk 800 km tot de volgende tankbeurt incl. Autowegen, in gunstigste geval zelfs al eens tegen de 900 km gezeten. Zelfs met de vouwwagen erachter van 550 kilo haal ik altijd minimaal 750 km.

door Roger
10 dagen geleden


Zijn net terug vanuit de Jura met onze rav4 2l diesel vet 123pk maar met wel 32nm koppel Geladen met 4personen en de nodige bagage.Snelheid 125kmpu,750 km,verbruik6,2l, zoals altijd gereden en niet op zijn zuinigste,dat zou ik zo een koffiemolen wel eens willen zien doen.conclusie:heb je een goede diesel zeker niet ruilen voor een hybride.

door Van Dyck F
7 dagen geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden