Autonieuws: Officieel

Ford Focus ST reïncarneert als Maverick Lobo (2024)

In Europa mag de Focus ST dan wel genadeloos op pensioen zijn gestuurd, in de Verenigde Staten introduceert Ford nu de Maverick Lobo. Die sportievere pick-up gebruikt technische componenten van de ter ziele gegane Focus ST. Serieus Ford?

Ooit al gehoord van de Ford Maverick? Dat is een pick-up die onder de bij ons gekende Ranger staat en standaard zijn kracht naar de voorwielen stuurt. Fords kleinste pick-up krijgt nu een pikantere versie, de Maverick Lobo, waarbij "Lobo" het Spaanse woord is voor "wolf".

Beetje Kuga, beetje Mustang, beetje Focus ST...

Wat er nu zo speciaal is aan deze Maverick Lobo? Wel, uiteraard al de aangescherpte looks. Hij staat 1,2 cm dichter bij Moeder Aarde, krijgt opvallend lekkere 19-duims zwarte velgen en Fords iconische blauwe lakkleur. Al heb je dan nog niet naar de technische upgrades gekeken. Zo krijgt de Lobo een stijvere ophanging dankzij aangepaste dempers en op de vooras de remmen van een Ford Focus ST. Jep, dat las je goed. Ook de automatische versnellingsbak is die van de bij ons ter ziele gegane Focus ST.

Image
Ford Maverick Lobo info belgie

Onder de kap ligt een 2-liter viercilinder met 238 pk en 357 Nm koppel. Meer dan genoeg natuurlijk om vlot vooruit te geraken in het verkeer. Voor het sportievere rijgedrag leent deze Lobo de stuurinrichting van onze Europese Kuga, terwijl er ook nog stukjes van de Mustang Mach-E zijn weg vinden. Omdat ook Ford weet dat hier sportiever mee gereden zal worden, krijgt de Maverick Lobo standaard een grotere intercooler en een oliekoeler voor de transmissie. Voor omgerekend 33.000 euro kan je in de US of A deze Maverick Lobo op je driveway parkeren.

Image
Ford Maverick Lobo info belgie

Reacties

Ik ben sinds mijn jeugd Ford-fan en -klant, maar mijn huidige Focus zal waarschijnlijk mijn laatste Ford zijn. Gewoon omdat er geen 'normale' modellen meer zijn. Ik kan leven met een hybride of EV, maar ik rij niet in een SUV of een bestelwagen. En dat zijn de enige modellen die in Europa overblijven. Als Stellantis het kan (Peugeot 308, Opel Astra) waarom Ford dan niet?

door Jan Vanden Bossche
1 maand geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen