Rijtest

Eerste test: Subaru Crosstrek (2023)

“Als het werkt, waarom moet het dan anders?” Het zou ingekaderd moeten hangen aan de muur bij BMW’s designafdeling of VW’s infotainmentafdeling. Maar een afkeer van trends is al jaren het mantra bij de Japanners van Subaru. Dat geldt natuurlijk ook voor deze nagelnieuwe Crosstrek.

Dat dekselse Subaru, wat moeten we er toch mee aanvangen? Een van Japans grootste automerken, maar bij ons schromelijk onderbemind (Wims persoonlijke mening, nvdr.). Hun eigen keuze natuurlijk, want Subaru doet het liefst van al zijn eigen zin. Met eigenzinnige interpretaties van bij ons populaire aandrijflijnen bijvoorbeeld, zoals de boxerdiesel en de hybride e-Boxer. Die laatste staat overigens centraal in Subaru’s nieuwe Crosstrek.

Image
Subaru Crosstrek test 2023

Wat is dit?

Niets meer of minder dan de derde generatie van de Subaru XV. In de voor Subaru belangrijke Noord-Amerikaanse markt ging de XV al enkele jaren als Crosstrek door het leven, en nu mag de crossoverversie van de Impreza – want zo begon de XV zijn carrière in 2012 – voortaan als ‘Crossover Trekking’ die naam wereldwijd uitdragen.

En dat is voor de Japanners belangrijker dan je denkt: sinds 2012 versleepte Subaru wereldwijd immers al 2,2 miljoen XV’s (of Crosstreks) richting de dealers, en vorig jaar waren dat er maar liefst 200.000. Goed voor 40 procent van de verkoop, en daarmee heeft deze nieuwe Crosstrek dus de belangrijke taak om Subaru’s bestseller te blijven. Vóór de Outback, voor de Forester en voor de elektrische Solterra.

Image
Subaru Crosstrek test 2023

De Crosstrek ziet er hetzelfde uit als de XV, toch?

Klopt, want Subaru voelt dus niet de noodzaak om radicaal te vernieuwen. Deze Crosstrek staat dus op een evolutie van het Subaru Global Platform van de XV, dat geen extra ruimte biedt voor elektrificatie maar wel stijver en veiliger werd gemaakt, en aanpassingen aan de stuurinrichting kreeg. Het algemene lijnenspel blijft dus zo goed als identiek, waardoor de verschillen pas in het oog springen als je de nieuwe Crosstrek en de oude XV naast elkaar parkeert.

Zo is de smoel van de Crosstrek stoerder, met fijnere, meer geslepen lichtblokken en een blitsere grille, en is ook de kunststof bescherming die van de voorbumper via de wielkasten naar de achterbumper loopt iets stoerder. En ook daar achteraan mag het allemaal iets scherper. Aan de afmetingen verandert er nauwelijks wat: de Crosstrek is 4,50 meter lang, 1,80 meter breed en 1,60 meter hoog, met een wielbasis van 2,67 meter.

Image
Subaru Crosstrek test 2023

Heb ik binnenin dan meer plaats?

Op papier: ja. Gevoelsmatig: nee. Subaru zegt de stoelen iets beter geplaatst te hebben en de elleboogruimte verbreed te hebben, maar in de praktijk komt dat aan op millimeterwerk. Met 1.314 liter is ook het koffervolume van deze Crosstrek zo goed als identiek aan dat van de XV. Ruimte heb je weliswaar voldoende, zonder excessen. Achteraan zit je verrassend hoog, vooraan heb je op de chauffeurspost geen problemen om een ideale rijpositie te vinden.

De opvallendste update van het interieur bevindt zich op het dashboard. Daar duikt immers het 11,6 duim grote rechtopstaande infotainmentsysteem op dat je onder meer kent van de huidige Outback. Dat maakt niet alleen dat je Android Auto en Apple CarPlay voortaan draadloos kunt gebruiken, maar ook dat de klimaatregeling achter een scherm verdwijnt. Gelukkig zijn ze bij Subaru al even grote knoppenfetisjisten als wij, en vind je er op het stuur nog ruim genoeg.

Image
Subaru Crosstrek test 2023

Laat me raden: ook de Crosstrek heeft nog altijd een boxermotor en cvt?

En permanente vierwielaandrijving, jawel. Subaru moet ook steeds meer op de CO2-uitstoot gaan letten, en dus wordt de atmosferische 1.6 zonder e-Boxer-ondersteuning van de XV (voorlopig) niet meer aangeboden. De 2.0-viercilinder boxermotor die bij de e-Boxer als basis wordt gebruikt, is met zijn 136 pk in de Crosstrek bovendien iets minder krachtig dan het exemplaar van 150 pk uit de XV. Ook hier telt de CO2-uitstoot mee. Met 174 g/km (WLTP) ligt die trouwens maar 6 gram lager dan voordien. De elektromotor is met 12,3 kW en 66 Nm wel identiek, het sleepvermogen met 1.270 kilogram ook.

Het hoeft dus niet te verrassen dat de Subaru Crosstrek in combinatie met de Lineartronic-versnellingsbak nog steeds zijn gezapige zelve is in de sprint: 0-100 km/u duurt 10,8 seconden. De elektromotor compenseert gelukkig wel voor het gebrek aan koppel onderin de toeren, maar het e-Boxer-systeem is ook nu een mild-hybridsysteem in plaats van een full hybrid.

Image
Subaru Crosstrek test 2023

Wat geeft dat op de weg?

Een crossover die dus niet noemenswaardig sneller of veel zuiniger is geworden, maar die wel volwassener en stabieler rijdt. De permanente vierwielaandrijving staat nog altijd klaar als eerste vangnet, maar Subaru werkte ook aan de stuurinrichting, de koppel- en de gewichtsverdeling. We konden de oude XV naast de nieuwe Crosstrek proberen, en deze nieuwe generatie reageert geruststellender, met minder rolneiging en meer controle.

Uiteraard konden we de Crosstrek ook off-road proberen. Hoewel dat in ons land niet vaak van toepassing zal zijn, is het handig om te weten dat de ongewijzigde bodemvrijheid van 22 centimeter en het uitgebreidere X-Mode-systeem voor voldoende marge zorgt. Het rijcomfort is tot slot iets verbeterd tegenover dat van de XV, onder meer dankzij aanpassingen aan de stoelen en de geluidsisolatie.

Image
Subaru Crosstrek test 2023

Quanta costa? Hoeveel kost de Subaru Crosstrek?

Subaru heeft op dit moment nog geen catalogusprijs klaar voor de Crosstrek. Maar de atmosferische 1.6, die als prijsdrukker diende, wordt (voorlopig) niet meer aangeboden, dus je zult rekening moeten houden met startprijzen vanaf minstens 35.000 euro. Tel daarbij de relatief hoge CO2-uitstoot en dito gemiddelde verbruik (7,7 l/100 km volgens de WLTP-cyclus), en deze Crosstrek maakt het zich naast zijn concurrenten niet makkelijk.

Traditiegetrouw counteren de Japanners wel met een uitgebreide standaarduitrusting. Zoals het verbeterde EyeSight-systeem, dat alle mogelijke rijhulp op niveau 2 van autonoom rijden omvat, ledlichtblokken rondom, verwarmde voorstoelen, automatische airco met twee zones, Apple CarPlay en Android Auto, enzovoort.

Image
Subaru Crosstrek test 2023

Dus?

De Subaru Crosstrek is een doorgedreven evolutie van de XV, en moet voor de Japanners opnieuw de bestseller in de verkoopcijfers worden. Verwacht geen radicale ommezwaai: Subaru blijft er eigenzinnig zijn ding mee doen. Omdat deze Crosstrek alleen nog inzet op de milde hybride e-Boxer-technologie, wordt hij ongetwijfeld een stuk duurder dan zijn voorganger.

Specificaties

Vermogen136 pk
OverbrengingContinu variabele transmissie
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 595 kg
Topsnelheid198 km/u
0 tot 100 km/u10.80 sec
Max. kofferinhoud1 314 L
CO2-uitstoot174 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen