Verhoogde breaks zijn dun bezaaid en dat geldt al helemaal voor Subaru’s. Combineer je die twee, dan krijg je misschien wel de ultieme underdog. En zeg nu zelf: wie houdt er niet van een underdog?
Subaru is zo’n merknaam die het maar niet tot in de gemiddelde huiskamer weet te schoppen. Overweeg je een avontuurlijke auto, dan passeren Land Rovers of Jeeps waarschijnlijk eerder de revue. Denkt men aan betrouwbare, Japanse constructeurs, dan dwaalt de gedachtegang al snel af naar Toyota of Honda. Zelfs indien je per se een terreinbreak moet hebben, stap je waarschijnlijk toch nog eerder richting de Volvo-dealer. Maar er is ook deze Subaru Outback, en die is misschien wel het overwegen waard.
Ver vervlogen tijden
Subaru verdiept zich namelijk al decennia in het concept van de verhoogde break en was er daarmee als één van de eersten bij. Jawel, met zijn lancering in 1994 was de eerste generatie van de Outback zelfs twee jaar voor op de iconische Volvo V70 Cross Country. Het recept was daarbij echter gelijkaardig: een gewone break, bij Subaru de Legacy en bij Volvo de V70, diende als donor en werd voorzien van hogere ophanging en een ruigere aankleding. Waar de Zweden destijds echter inzetten op romige vijfcilindermotoren vond je bij Subaru steevast een boxerblok voorin, en in tegenstelling tot de Volvo moesten de Japanners geen vierwielaandrijving toevoegen; de Legacy had die uiteraard al standaard mee.
Door de jaren heen heeft Subaru religieus vastgehouden aan dat beproefde recept. Zo is de Outback die we vandaag in het gamma vinden nog steeds gelijkaardig aan de Legacy – al is die laatste bij ons niet meer bij de dealers te vinden – maar dan met heel wat extra bumperbekleding. Hij staat nog steeds even compromisloos hoog op zijn poten en lijkt ook onderhuids niet te willen afwijken van waarden uit ver vervlogen tijden.
Ouderwets onderweg
Zo kan je er nog steeds prat op gaan dat er in het vooronder van iedere Outback een boxermotor ligt, en weet je tegenwoordig ook precies welk blok dat zal zijn. Deze nieuwste generatie laat namelijk zijn dieselversie achterwege en staat dus met slechts één motor in de catalogus: een 2.5 liter grote, atmosferische benzineboxer met vier cilinders. Die krachtbron produceert 169 pk en 252 Nm koppel, en stuurt die te allen tijde naar zijn vier wielen langs een traploze CVT-automaat. Want jawel, ook deze Outback krijgt standaard Subaru’s symmetrische vierwielaandrijving mee.
Die ene paragraaf bevat echter al genoeg redenen om de Outback links te laten liggen, zou je denken. 169 pk uit een 2.5-literblok puren is namelijk al sinds een paar decennia geen puike prestatie meer. Daar komt ook nog eens bij dat dit apparaat alles samen bijna 1,7 ton weegt, waardoor de CVT-automaat hoog in zijn gesimuleerde versnellingen moet klimmen vanaf je voet in de buurt van het gaspedaal komt. Ook de dorstige natuur van de boxermotor, vooral in combinatie met permanente vierwielaandrijving, helpt het verkooppraatje niet. Zelfs bij rustig rijgedrag zakte onze naald niet onder de 8,7 l/100 km, wat in Subaru’s verdediging wel een knappe 0,4 l/100 km lager is dan de WLTP-schatting. De boordcomputer is wel voorzien van een metertje dat je laat weten hoeveel milliliter brandstof het start-stopsysteem bespaart tijdens het stilstaan, maar dat voelt enigszins als een schrale troost…
Maar…
Tot hier toe geen goed rapport dus voor onze Outback, maar er is een ‘maar’. Wat je hierboven leest zijn namelijk strikt rationele redenen, en die houden in de verste verte geen rekening met het goedmoedige, avontuurlijke karakter van deze machtige automobiel. Om maar met die motor te beginnen, biedt de boxerroffel een welkome afwisseling tussen de vaak levenloze viercilinders die je tegenwoordig zelfs voorin de gemiddelde grote auto vindt. Daarnaast belooft Subaru ook nog eens dat het blok dankzij zijn platte formaat bij een aanrijding gewoon onder de cabine schuift, dus ook tijdens een frontale botsing hoef je de boxer niet te vrezen.
Bovendien zorgen zijn ruige aankleding en hoogpotige houding er niet alleen voor dat de Outback er stoer uitziet, hij is het ook. Bij elke drempel die je aansnijdt herinneren de stevige dempers je eraan hoe onoverwinnelijk je wel niet bent en toch weten ze de subtielere oneffenheden als de beste uit het wegdek te filteren. Combineer dat met de diepe, zacht beklede fauteuils voorin en je krijgt een auto waarmee je zonder twijfelen elk terrein en iedere afstand zou willen overbruggen – zolang je wat extra zakgeld voor benzine over hebt.
Ogen op de weg
Ook de rest van het interieur lijkt trouwens geschikt voor een intercontinentale reis. Zo is de koffer met de achterbank rechtop goed voor 522 liter aan volume en wordt dat met de bank omlaag wel 1.822 liter – wat naar schatting even veel is als het gemiddelde huishouden. Bovendien voelen ook de zitplaatsen overbemeten aan, waardoor zelfs inzittenden van een groter en breder gestalte dan ondergetekende zowel voor- als achterin meer dan voldoende ruimte moeten vinden. Hoe stereotiep het ook mag klinken: de Outback blijft in de eerste plaats een model ontworpen voor de Amerikaanse markt…
Minder enthousiast waren we over het infotainmentsysteem, dat met zijn verticale aanraakscherm van 11,6 inch zowat alle functionaliteit opslokt. Zo moet je ook voor de klimaatregeling of de radiobediening door de menu’s navigeren, en dat wordt soms wat moeilijk wanneer je tegelijk ook een grote terreinbreak door smalle straten moet sturen. De rest van de technologie staat wel weer op punt, en vooral op vlak van veiligheid spaarde Subaru kosten noch moeite. Zo biedt het EyeSight-systeem standaard 11 veiligheidsfuncties, van adaptieve cruise control tot een ‘Driver Monitoring System’ dat je waarschuwt wanneer je vermoeid of gewoon niet aandachtig genoeg bent.
Afgeprijsde Cross Country
Grote auto’s kosten groot geld, en auto’s met vierwielaandrijving en flink wat uitrusting al helemaal. Desondanks maakt deze Subaru zijn prijskaartje wat ons betreft niet té bont. Zo kost de goedkoopste Outback 39.995 euro maar beidt die wel meteen een knappe uitrusting, inclusief alle veiligheidssystemen, een achteruitrijcamera en smartphoneconnectiviteit.
Voor de iets dynamischer ogende ‘Sport’-versie moet je 41.995 euro neertellen, en daarvoor krijg je de grille en velgen in een zwart jasje, waterafstotende zetelbekleding en een automatische achterklep mee. Veel duurder wordt de Subaru hoe dan ook niet want de prijslijst houdt al op bij 46.995 euro voor een ‘Premium’-versie. Die biedt daarbovenop nog lederen bekleding, geïntegreerde navigatie, een Harman Kardon-geluidssysteem en een glazen schuifdak. Vind je dat al wat duur worden, kijk dan gerust eens in de Volvo-, Audi- of Mercedes-configurator wat je bij hen voor een terreinbreak moet neertellen…
Conclusie
De Subaru Outback is – dat kunnen we wel zeggen – een uniek apparaat op de hedendaagse markt. Van elektrificatie is er geen sprake en zijn aandrijflijn lijkt zelfs geen enkele moeite te doen om zijn archaïsche karakter te verstoppen. Maar karakter heeft hij, deze Japanner, en daar moet rekening mee gehouden worden. Niet alleen daarmee, trouwens, maar ook met zijn relatief bescheiden prijskaartje.
Specificaties
Vermogen | 169 pk |
---|---|
Overbrenging | CVT-automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Topsnelheid | 193 km/u |
Prijs basismodel | € 39 995 |
0 tot 100 km/u | 10.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.70L/100km |
Min. kofferinhoud | 522 L |
Max. kofferinhoud | 1 822 L |
CO2-uitstoot | 193 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen