De relevantie van de plug-in mag dan wel wat verdwenen zijn in Vlaanderen, technisch gezien vieren ze hoogdagen. Zo rijdt de opgefriste Audi A3 TFSI e plug-inhybride verder op elektrokracht dan de allereerste EV's die we ooit reden bij Autofans.
Meer vermogen, riant meer EV-range
Op het eerste gezicht lijkt de facelift dan ook niet groot, maar technisch gezien zijn de verschillen groots voor deze A3 plug-in. Zo krijgt de A3 TFSI e vanaf de facelift een compleet nieuwe aandrijflijn. De (ver)oude(rde) 1.4 TFSI mag op pensioen, voortaan vormt een 1.5-liter viercilinder TFSI van de tweede generatie de basis. Die is afhankelijk van de uitvoering - 40 TFSI e of 45 TFSI e - 150 pk dan wel 177 pk sterk. Voeg daar nog een elektromotor aan toe van 114 pk en je krijgt een systeemvermogen van respectievelijk 204 pk (350 Nm) of 277 pk (400 Nm).
Niet enkel heb je daardoor voortaan een krachtiger variant van de TFSI e bij de A3, ook de elektrische range krijgt een serieuze boost. Dat komt door de nieuwe accu met een inhoud van 25,7 kWh (netto: 19,7 kWh). Volgens de WLTP-cyclus kan de A3 TFSI e daardoor maximaal 143 kilometer ver rijden op elektriciteit. Da's zo goed als een verdubbeling in elektrische range, terwijl ook het snelladen piekt op 50 kW DC.
Duur speeltje?
De prijzen van de A3 Sportback 40 TFSI e beginnen bij 45.700 euro, terwijl de krachtigere 45 TFSI e verkrijgbaar is vanaf 52.800 euro. Toegegeven, voor dat geld koop je ook al volstrekt elektrische auto's, maar als je nog niet klaar bent voor die stap, dan is deze A3 TFSI e een te overwegen kandidaat.
Heb je trouwens nog even geduld, dan laat Audi weten dat de nieuwe plug-inaandrijflijn dit najaar ook nog naar de A3 Allstreet komt, het crossoversmaakje van de A3.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen